Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Kirsebom

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg starter en egen samletråd for denne slekten, da jeg nødig vil kuppe en tidligere tråd fra inneværende uke, Kirsebom, som først og fremst omhandler en Tønsberg-gren av slekten.

Kirsebom-slekten består av en (etter alt å dømme) utdødd agnatisk gren og flere kognatiske grener som bærer Kirsebom-navnet. Jeg har begynt på en artikkel i Slektshistoriewiki (se Kirsebom (slekt)), men den er som det fremkommer der veldig tynn på kilder foreløpig og må følgelig leses med et kritisk øye. Dette er et langtidsprosjekt, langt mer av persongalleri og kilder vil bli lagt til etter hvert.

Men jeg starter med et lite mysterium! I folketellingen 1900 står det da vitterlig at en Gustav Kirsebom, f. Bilbao 1889, er sønn av Harald Georg Kirsebom:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037216000217 (se nr. 7)

Men ifølge hans egne ord er Gustav Newton Kirsebom sønn av Harald Georgs bror Alfred Kirsebom og Lydia Elisabeth Wigert:

Ullmann, Ragnar.  Studentene fra 1907. Biografiske oplysninger samlet til 25-års-jubileet 1932, Grøndahl, 1932, s. 216.

Det gir jo mening at Gustav N. ble født i Spania når faren Alfred var svensk-norsk konsul. Hvordan kan da Gustav være oppført som sønn av Harald Georg i ft. 1900? Bodde han hos sin onkel mens foreldrene var utenlands og ble ved en feiltagelse oppført som sønn i stedet for nevø, eller? Noen tanker?

(Og ja, hvis noen lurer, Gustav N. Kirsebom var morfar til en velkjent norsk-svensk modell, men la oss holde levende personer utenfor denne tråden. Diskusjonen handler uansett om den forholdsvis store slekten Kirsebom.)

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Grethe. Nyttige lenker! Nei, jeg har ikke kommet så langt som å søke frem flere genealogiske fakta om foreldrene, prosjekter er såvidt startet, men er enig i at jeg burde ha gjort noe mer her før jeg la ut det første innlegget. Så Gustavs far Alfred døde i 1894, men moren levde frem til 1904. Av en eller annen grunn så bodde Gustav med onkelen ved ft 1900 og ikke med moren. Antar det er svært sannsynlig at telleren ved ft 1900 har gjort en feil og oppført Gustav som sønn av Harald G. og ikke nevø …

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire barna til Alfred og Lydia skal altså være Carmen (1887), Gustav (1889), Sonja (1890) og Arild (1892), og de ser ut til å være "fordelt" hos slektninger både før og etter far Alfreds død i 1894. Søsknene ser ut til å være forholdsmessig enkle å spore opp i Digitalarkivet m.m., så da har jeg noe å pusle med etter hvert. Men hvis Sverige-ekspertene der ute kunne tenke seg å hjelpe til med datoen for inngått ekteskap mellom Alfred Kirsebom og Lydia Elisabeth Wigert (senest 1889) så hadde jeg satt pris på det ... 🙂

DTH 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovennevnte Carmen Kirsebom, gift Hansen, hadde barna Knut, Sonja og Erik som alle tok mormorens etternavn Wigert, og de er jo kjente nok. Står litt om slekten (og bortsettingen av Carmen og søsknene) i Knut Wigerts selvbiografi "Knut, du lyver!" (der han ellers påstår at Carmen var den yngste av søsknene, men det skal da være eldst). Så her er det mange spennende slektsforbindelser og fremforalt spennende historier!

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag

Jeg vet ikke om dette er "din" Kirsbom slekt, men Sverre Heidenreich Kirsebom var født i Sokndal men er senere registrert i Sem og Tønsberg. Senere bosatt i Rotterdam.

Det er også en Elisabeth der på samme tidspunkt, kanskje søster av Sverre.

005 Sverre Heidenreich Kirsebom - 0041 Presterød - 009 Råel - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 0721 Sem herred - Digitalarkivet

005 Sverre Heidenreich Kirsebom - 0041 Presterød - 009 Råel - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 0721 Sem herred - Digitalarkivet

Stadsarchief Rotterdam | Zoeken in archieven

image.thumb.png.ceac2e50cdbf351ef7c22387ed1c75a5.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ivar. Ja, dette er en av prestegrenene, Sverre har vært flere steder, det var vel sjømannsprest han var under tiden i Rotterdam. Det er mange grener i denne kognatisk gren 2 som må fylles ut (i tillegg til kognatisk gren 1), slektsoversikten er med noen få unntak ikke oppdatert siden 1897, men jeg skal få mer på plass innimellom alt annet. Liker å se at slektsoversikter vokser! Får ta det etter hvert. Men setter uansett stpr pris på tips!

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips! Må lage referanser til disse (men ikke for Sverres barn som kan være i live fortsatt). Godt de har alt på stell i Nederland. 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle bidrag så langt. Da har jeg gjort noen oppdateringer i artikkelen om Kirsebom-slekten - https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Kirsebom_(slekt) - mest om konsul Alfred Kirseboms gren. Mer kommer senere, bl.a. nederlandske lenker i kognatisk gren nr. 2. Men nå tar jeg en pause for i kveld!

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2023 den 7.46, Dag T. Hoelseth skrev:

De fire barna til Alfred og Lydia skal altså være Carmen (1887), Gustav (1889), Sonja (1890) og Arild (1892), og de ser ut til å være "fordelt" hos slektninger både før og etter far Alfreds død i 1894. Søsknene ser ut til å være forholdsmessig enkle å spore opp i Digitalarkivet m.m., så da har jeg noe å pusle med etter hvert. Men hvis Sverige-ekspertene der ute kunne tenke seg å hjelpe til med datoen for inngått ekteskap mellom Alfred Kirsebom og Lydia Elisabeth Wigert (senest 1889) så hadde jeg satt pris på det ... 🙂

DTH 

Senest 1887, burde jeg ha skrevet. Fant ut at ekteksapsinngåelsen skjedde i London 16. august 1886, jf. søk i den svenske avisdatabasen:

https://tidningar.kb.se/?q="Lydia Wigert"&from=1886-01-01&to=1886-12-31

Så får jeg ev. jobbe videre med å finne ut hvor i London vielsen fant sted ...

DTH  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Senest 1887, burde jeg ha skrevet. Fant ut at ekteksapsinngåelsen skjedde i London 16. august 1886, jf. søk i den svenske avisdatabasen:

https://tidningar.kb.se/?q="Lydia Wigert"&from=1886-01-01&to=1886-12-31

Så får jeg ev. jobbe videre med å finne ut hvor i London vielsen fant sted ...

DTH  

Jeg nevner dette først og fremst fordi alle kanskje ikke er klar over at det er mange skannede aviser tilgjenglige i Kungliga biblioteket og som kan være til god hjelp i slektsforskningen,. Minuset er selvsagt at det stopper i 1906.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider