Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sogneprest Hans Larsson Lunde i Vestby og Grønlund

Recommended Posts

I Vestby bygdebok står det en historie om sogneprest Hans Lunde som begikk leiermål med en av Grønlundjentene. Jeg har forsøkt å finne opprinnelsen til denne historien i tingboken  1651-1654, Tingbok nr. A 1 (1651-1654), men uten å finne den. Er det noen som kjenner til denne historien og vet hvilken kilde den står i. Det hadde vært veldig moro å lese originalen.

Finn

Trygve Vik skriver om historien i boka Bakenforliggende gamle dager https://www.nb.no/items/a7972c11c0793c6232fa186007f4a29c?page=59&searchText=Lunde

Hans siterer jo mye fra dommen, så den må finnes et sted!

Vh Jarleif

Ja, der har vi den ja. Jeg må ha bladd forbi den i et uoppmerksomt øyeblikk. Du skal ha tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Sånt setter jeg pris på. Jeg så forresten i et debattinnlegg om Grønlund fra 2005, tror jeg, at Gunild Grønlund er din tilknytning til den slekten. Slik er det for meg også.

Hilsen

Finn

30 minutter siden, Finn Roaas skrev:

Ja, der har vi den ja. Jeg må ha bladd forbi den i et uoppmerksomt øyeblikk. Du skal ha tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Sånt setter jeg pris på. Jeg så forresten i et debattinnlegg om Grønlund fra 2005, tror jeg, at Gunild Grønlund er din tilknytning til den slekten. Slik er det for meg også.

Hilsen

Finn

Faktisk både Ole, Gunhild og Barbro :-)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.