Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg skal forrette begravelse for en som ble døpt i Heggen sokn denne søndagen. Det er ført 16 dåpsbarn i hele soknet. Disse er nok fordelt over flere kirker, men dåpsstedet er ikke oppgitt i kirkeboka. Er det mulig å hjelpe meg til å finne de stedene og gjerne også de prestene som var i tjeneste denne dagen?

31 minutter siden, Jon Mamen skrev:

Jeg skal forrette begravelse for en som ble døpt i Heggen sokn denne søndagen. Det er ført 16 dåpsbarn i hele soknet. Disse er nok fordelt over flere kirker, men dåpsstedet er ikke oppgitt i kirkeboka. Er det mulig å hjelpe meg til å finne de stedene og gjerne også de prestene som var i tjeneste denne dagen?

Det er mulig at dette vil framgå av dagsregisteret, men dette er ikke digitalisert: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000177573

Da må du be Arkivverket om oppslag, men det må påregnes litt saksbehandlingstid: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Jeg takker Kristian for svar. Den veien han beskriver er ikke så enkel å følge. Er dette jeg ber om en søknad til faglig formål? Tidligere kunne jeg kontakte Statsarkivet på Kongsberg og få hjelp med slike oppslag.

Men jeg fant svaret sjøl, på Nasjonalbiblioteket, i gudstjenesteannonsa i Fremtiden 24. august. Sokneprest Amlund hadde gudstjeneste i Vestre Spone kapell kl 11 og i Vikersund kapell kl 5 søndag 26. august. Res,kap. Bugge hadde gudstjeneneste i Åmot kapell. I alt ble 16 barn døpt denne søndagen. Ved å se på navn og bosted kan disse plasseres. Han som nå er død, bodde på Geithus. Mest trolig møtte de opp ved Vikersund kapell denne dåpsdagen.

1 time siden, Jon Mamen skrev:

Mest trolig møtte de opp ved Vikersund kapell denne dåpsdagen.

Har fulgt innlegget ditt med interessant blikk 🙂 

Er det denne kirkeboka du fant personen ført inn til dåp?: Buskerud fylke, Modum (Heggen) i Modum, Klokkerbok nr. I 12 (1923-1933), Fødte og døpte 1923, Side 13 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050203010453 

Om så er, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at barnet ble døpt i Heggen kirke 🙂 Er min antagelse helt feil? 

3 timer siden, Jon Mamen skrev:

Jeg takker Kristian for svar. Den veien han beskriver er ikke så enkel å følge. Er dette jeg ber om en søknad til faglig formål? Tidligere kunne jeg kontakte Statsarkivet på Kongsberg og få hjelp med slike oppslag.

Jeg ville brukt skjemaet "Fødsels- og dåpsopplysninger", eventuelt skjemaet "Andre henvendelser".

Arkivverket har ett felles mottaksapparat for henvendelser. Henvendelser som bare kan besvares ved oppslag i arkivmateriale som fysisk befinner seg i Statsarkivet på Kongsberg, blir fordelt til saksbehandlere med kontorplass der.

3 timer siden, Jon Mamen skrev:

Men jeg fant svaret sjøl, på Nasjonalbiblioteket, i gudstjenesteannonsa i Fremtiden 24. august. Sokneprest Amlund hadde gudstjeneste i Vestre Spone kapell kl 11 og i Vikersund kapell kl 5 søndag 26. august. Res,kap. Bugge hadde gudstjeneneste i Åmot kapell. I alt ble 16 barn døpt denne søndagen. Ved å se på navn og bosted kan disse plasseres. Han som nå er død, bodde på Geithus. Mest trolig møtte de opp ved Vikersund kapell denne dåpsdagen.

2 timer siden, Anne-Grethe Syvertsen skrev:

Er det denne kirkeboka du fant personen ført inn til dåp?: Buskerud fylke, Modum (Heggen) i Modum, Klokkerbok nr. I 12 (1923-1933), Fødte og døpte 1923, Side 13 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050203010453 

Om så er, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at barnet ble døpt i Heggen kirke 🙂 Er min antagelse helt feil? 

Det er kirkebok for kirkesangeren i Heggen sokn, men det er vel ikke dermed sagt at alle handlingene foregikk i Heggen kirke, særlig ikke når det fantes en del kapeller i soknet.

• Liker 1
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.