Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Modum prestegjeld 26. august 1923


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Jeg skal forrette begravelse for en som ble døpt i Heggen sokn denne søndagen. Det er ført 16 dåpsbarn i hele soknet. Disse er nok fordelt over flere kirker, men dåpsstedet er ikke oppgitt i kirkeboka. Er det mulig å hjelpe meg til å finne de stedene og gjerne også de prestene som var i tjeneste denne dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Jon Mamen skrev:

Jeg skal forrette begravelse for en som ble døpt i Heggen sokn denne søndagen. Det er ført 16 dåpsbarn i hele soknet. Disse er nok fordelt over flere kirker, men dåpsstedet er ikke oppgitt i kirkeboka. Er det mulig å hjelpe meg til å finne de stedene og gjerne også de prestene som var i tjeneste denne dagen?

 

Det er mulig at dette vil framgå av dagsregisteret, men dette er ikke digitalisert: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000177573

 

Da må du be Arkivverket om oppslag, men det må påregnes litt saksbehandlingstid: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker Kristian for svar. Den veien han beskriver er ikke så enkel å følge. Er dette jeg ber om en søknad til faglig formål? Tidligere kunne jeg kontakte Statsarkivet på Kongsberg og få hjelp med slike oppslag.

Men jeg fant svaret sjøl, på Nasjonalbiblioteket, i gudstjenesteannonsa i Fremtiden 24. august. Sokneprest Amlund hadde gudstjeneste i Vestre Spone kapell kl 11 og i Vikersund kapell kl 5 søndag 26. august. Res,kap. Bugge hadde gudstjeneneste i Åmot kapell. I alt ble 16 barn døpt denne søndagen. Ved å se på navn og bosted kan disse plasseres. Han som nå er død, bodde på Geithus. Mest trolig møtte de opp ved Vikersund kapell denne dåpsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Mamen skrev:

Mest trolig møtte de opp ved Vikersund kapell denne dåpsdagen.

 

Har fulgt innlegget ditt med interessant blikk 🙂 

 

Er det denne kirkeboka du fant personen ført inn til dåp?: Buskerud fylke, Modum (Heggen) i Modum, Klokkerbok nr. I 12 (1923-1933), Fødte og døpte 1923, Side 13 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050203010453 

 

Om så er, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at barnet ble døpt i Heggen kirke 🙂 Er min antagelse helt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jon Mamen skrev:

Jeg takker Kristian for svar. Den veien han beskriver er ikke så enkel å følge. Er dette jeg ber om en søknad til faglig formål? Tidligere kunne jeg kontakte Statsarkivet på Kongsberg og få hjelp med slike oppslag.

 

Jeg ville brukt skjemaet "Fødsels- og dåpsopplysninger", eventuelt skjemaet "Andre henvendelser".

 

Arkivverket har ett felles mottaksapparat for henvendelser. Henvendelser som bare kan besvares ved oppslag i arkivmateriale som fysisk befinner seg i Statsarkivet på Kongsberg, blir fordelt til saksbehandlere med kontorplass der.

 

3 timer siden, Jon Mamen skrev:

Men jeg fant svaret sjøl, på Nasjonalbiblioteket, i gudstjenesteannonsa i Fremtiden 24. august. Sokneprest Amlund hadde gudstjeneste i Vestre Spone kapell kl 11 og i Vikersund kapell kl 5 søndag 26. august. Res,kap. Bugge hadde gudstjeneneste i Åmot kapell. I alt ble 16 barn døpt denne søndagen. Ved å se på navn og bosted kan disse plasseres. Han som nå er død, bodde på Geithus. Mest trolig møtte de opp ved Vikersund kapell denne dåpsdagen.

 

2 timer siden, Anne-Grethe Syvertsen skrev:

Er det denne kirkeboka du fant personen ført inn til dåp?: Buskerud fylke, Modum (Heggen) i Modum, Klokkerbok nr. I 12 (1923-1933), Fødte og døpte 1923, Side 13 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050203010453 

 

Om så er, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at barnet ble døpt i Heggen kirke 🙂 Er min antagelse helt feil? 

 

Det er kirkebok for kirkesangeren i Heggen sokn, men det er vel ikke dermed sagt at alle handlingene foregikk i Heggen kirke, særlig ikke når det fantes en del kapeller i soknet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.