Gå til innhold
Arkivverket

Karen Christiansdatter Wæhler i Amerika - Hva skjedde med henne?


Torstein Wæhler
 Del

Recommended Posts

Søker informasjon om hvor/hva som hendte med Karen Christiansdatter Wæhler i Amerika. Hun ble født 29.01.1838 (døpt 25.02.1838) på gården Wæhler i Nordre Land. Karen emigrerte til Chicago/USA 30.04.1880 med skipet Angelo. Hun arbeidet som skredder. Døde ugift. Bodde i Kristiania før hun emigrerte. All informasjon vedr Amerika-tiden er av interesse.

Se lenke: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000013896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt alder ved utreise tilsvarer f. ca 1845. Også ved død f. ca 1845 dersom det er rett dame. Da var hun i tilfelle kun 5 år i USA.

 

Lenke FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2M3-2ZG9

 

Cook County, Illinois, U.S., Deaths Index, 1878-1922

Name Karen Wahler
Birth Date abt 1845
Birth Place Norway
Death Date 15 May 1885
Death Place Chicago, Cook, Illinois
Burial Place Graceland ?
Death Age 40
Occupation Dresmaker
Race White
Marital Status Single
Gender Female
Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med ankomsten i 1880, da er hun plutselig 41 år, dvs. f. ca 1839 - Lenke FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QK97-RCXN

 

New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists

Name Karen Wohler
Gender Female
Ethnicity/ Nationality Norwegian
Age 41
Birth Date abt 1839
Place of Origin Norway
Departure Port Hamburg, Germany and Le Havre, France
Destination USA
Arrival Date 2 Jun 1880
Arrival Port New York, New York, USA
Ship Name Herder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

Takk for innspill. Jeg er helt sikker på at hun er født i 1838; dvs at hun var 41 år da hun reiste, og at hun var skredder. Er usikker på hvordan hun reiste, og hvor hun havnet. Har skjønt at det var endel transithavner underveis. Jeg har på et eller annet tidspunkt fått kopi av en passasjerliste (screendump vedlagt .... record 852) som jeg tror er fra 30.04.1880. Hvilket skip er jeg usikker på, men tror det var Aurora. Uansett, det rimer veldig presist med din info over ... at hun ankom NY 02.06.1880 med Herder. Så min info mht at hun ankom Chicago kan vise seg å være feil (men hun kan jo ha dratt videre). Yrket hennes står oppgitt som "Wover" i skipslisten .... det stemmer jo godt.

Karen_Wæhler.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men, jeg blir jo litt "forvirret" .... finner henne igjen her: https://media.digitalarkivet.no/view/43613/483 ifm innregistreringen som emigrant fra Norge (må jo være henne). Her har hun oppgitt alder til 35 år i 1880, mer eller mindre identisk med det du Egil har sendt meg ifm dødsregistreringen. Hun var som kjent fra (Nordre) Land .... det må jo være en forsvinnende liten sannsynlighet at vi her snakker om 2 ulike personer. det må jo bety at hun enten har løyet på alderen .... eller at noen har referert feil; men både ifm utreiseregistrering fra Norge .... og ifm hennes død?? .... hjelp!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torstein Wæhler skrev:

Jeg er helt sikker på at hun er født i 1838; dvs at hun var 41 år da hun reiste, og at hun var skredder. Er usikker på hvordan hun reiste, og hvor hun havnet. Har skjønt at det var endel transithavner underveis.

 

Reell alder ved utreise var ca 41 år, men det var ikke uvanlig på denne tiden at man var unøyaktig med alder. Kvinner hadde en tendens til å "pynte litt" på alderen 😊!

 

Hun reiste fra Christiania til Hamburg og derfra videre til New York før hun da endte opp i Chicago som også var reisemålet ved utreisen - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000013896

 

2 timer siden, Torstein Wæhler skrev:

Jeg har på et eller annet tidspunkt fått kopi av en passasjerliste (screendump vedlagt .... record 852) som jeg tror er fra 30.04.1880.

 

Screendump er passasjerlisten fra skipet "Herder". Det ser du fra lenken jeg la inn i tidligere post.

 

Jeg legger ved utreisen fra Hamburg. Den gir ikke så mye mer informasjon enn ankomstlisten.

 

Hamburg Passenger Lists, 1850-1934

Name Karen Wohler
Gender weiblich (Female)
Departure Age 41
Birth Date abt 1839
Residence Place Christiania, Norwegen
Departure Date 19 Mai 1880 (19 May 1880)
Departure Place Hamburg, Deutschland (Germany)
Arrival Place New York
Relationship Frau
Ship Name Herder
Captain Brandt
Shipping Clerk Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger
Shipping Line Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft
Ship Type Dampfschiff
Ship Flag Deutschland
Accommodation Zwischendeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torstein Wæhler skrev:

men, jeg blir jo litt "forvirret" .... finner henne igjen her: https://media.digitalarkivet.no/view/43613/483 ifm innregistreringen som emigrant fra Norge (må jo være henne). Her har hun oppgitt alder til 35 år i 1880, mer eller mindre identisk med det du Egil har sendt meg ifm dødsregistreringen. Hun var som kjent fra (Nordre) Land .... det må jo være en forsvinnende liten sannsynlighet at vi her snakker om 2 ulike personer. det må jo bety at hun enten har løyet på alderen .... eller at noen har referert feil; men både ifm utreiseregistrering fra Norge .... og ifm hennes død?? .... hjelp!!

 

Jeg er rimelig sikker på at det er rett dame. Som tidligere nevnt så var man ofte unøyaktig mht. alder. Hun skulle til Chicago og det var der hun døde i 1885. Dødsnotisen som @Stine H Kvistad la inn oppgir også dødsårsaken som var tæring (tuberkulose - consumption).

 

Oppholdet i USA ble dermed kort og det er derfor ikke så mye mer å finne om henne i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stine H Kvistad skrev:

 

Lenken går til Karen Olsen, død i oktober 1885.

 

U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969 - LENKE

Name MS Karon Wohler
Record Type Death
Death Date 15 May 1885
Burial Date May
Church Name Our Saviour's Lutheran Church
Church Location Chicago, Illinois

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge; Egil og Stine. Jeg regner det nå som sannsynlig at hun dro til Chicago via NY .... og at hun døde 15.05.1885 i Chicago av turberkelose (consumption). Hun var ved sin død 47 år, og bodde i " 94 North Central Avenue, Chicago, Illinois, USA", og ligger begravet såvidt jeg skjønner på "Our Saviour Lutheran Church, Chicago". Som lønn for innsatsen deres vedlegger jeg for morro skyld et bilde av henne 🙂  ....tusen takk.

Karen_Christiansdatter_Wæhler.JPG

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Egil,

 "Our Saviour Lutheran Church, Chicago" vs "Graceland". Skjønner ikke helt dette her ..... det er spesifisert 2 forskjellige gravplasser. Hvilken er den korrekte? Har søkt gjennom din lenke Findagrave, men ingen Karen W såvidt jeg kan se? Har du en screendump til meg kanskje? Er "kanskje "Graceland" en gravplass som sogner til kirken "Our Saviour Lutheran Church"? Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torstein Wæhler skrev:

Hei igjen Egil,

 "Our Saviour Lutheran Church, Chicago" vs "Graceland". Skjønner ikke helt dette her ..... det er spesifisert 2 forskjellige gravplasser. Hvilken er den korrekte? Har søkt gjennom din lenke Findagrave, men ingen Karen W såvidt jeg kan se? Har du en screendump til meg kanskje? Er "kanskje "Graceland" en gravplass som sogner til kirken "Our Saviour Lutheran Church"? Kommentarer?

 

Forklaringen er vel ganske enkelt at gravferdseremonien ble avholdt i nevnte kirke og begravelsen fant sted på Graceland. Mange av kirkene i Chicago (og andre større byer i USA) har ikke "egne" kirkegårder. Graceland ligger på nordsiden av Chicago, likeså Our Saviour's. KART

 

At du ikke finner henne på FAG er ikke så rart, graven er vel mest sannsynlig slettet. Man kan imidlertid opprette et såkalt gravminne hos FAG, om man ønsker.

 

Det du må forholde deg til er opplysningene i dødsregistreringen som oppgir Burial Place: Graceland

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.