Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding dødsårsak mm., Kristiania 1900

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger hjelp til å tyde dødsårsaken i en innførsel i kirkebok fra Petrus menighet i Kristiania, løpenummer 159. Jeg lurer også på hvorfor det står "u" etter navnet (om det er en "u" da..). Tar gjerne imot bekreftelse/avkreftelse i forhold til resten av innholdet også.

Jeg tror det står følgende:

Dødsdag 2/8, begravet 6/8, navn: Gottfred Nicolaisen, far: ??arbeider Anders Nicolaysen, fødselsdato [barnet] 2/4/1900, Kampen Sogn, Verksg. 33. Dødsårsaken får jeg ikke tak i.

URN:NBN:no-a1450-kb20060830070430.jpg

"Debilitas congen[ita]"  - Medfødd svekking  (jf. "Debilitas senilis" - alderdoms-svekking)

Det ser ut til at nokon har ført inn U, G eller E bak mange av namna; vil tru det er ugift, gift, enkje(/mann)

Kanskje "Veiarbeider"?

"Kampens sogn" (med -s)

Helst sidelenkje....: https://www.digitalarkivet.no/kb20060830070430 

Takk for svar!

Det var en "ny" dødsårsak for meg, det må noteres til senere bruk også. Takk også for tolkning av resten; "veiarbeider" kan stemme godt med andre innførsler for ham og typen arbeid han hadde i perioden. Ugift kan nok være en grei tolkning, så det sto på flere (burde strengt tatt vært unødvendig når det gjelder spedbarn).

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.