Gå til innhold
Arkivverket

Thomas Lagesens (Laugesens) barn - hvem var de?

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Ref: https://forum.arkivverket.no/topic/111101-25444-lauge-thomassen-sogneprest-i-modum/#comment-908601

Thomas Lagesen var 1594–1603 sogneprest til Toten og kannik i Hamar. I 1602 ble han kalt til Oslo (den gang skrevet Opslo), hvor han tiltrådte som sogneprest fra 1603 (fra 1624 i den nyanlagte byen Christiania). Han ble stiftsprost og døde i pesten 1630.

Men hvem var hans barn?

Han skal ha fått 8 - ref.: https://www.nb.no/items/6fc81ba06db2fbfa55a4e54502f6bf98?page=19&searchText="kan betegnes som motsetningsfylt og problematisk"

Jeg kjenner til:

Lage - d. 1623, ugift, den eldste sønnen, døde som student

Sevald - overtok embetet som sogneprest i Christiania etter sin far (som døde i pesten 1630)

Anders - ble prest til Højelse i Sjælland 

Niels - Født 1605 eller 1606, d. 1662, gm Anne, hun var datter av borgermesteren i Fredrikstad, Anders Olufsen, og Birgitte Rasmusdatter. Niels var rektor ved katedralskolen i Christiania fra 1631 til 1636, og deretter sogneprest til Toten fra 1636 til sin død 1662. Fra 1652 også prost på Hadeland. Utga mange skrifter og bøker, bl.a. den første illustrerte boken som er utgitt i Norge, Cestus Sapphicus. I Hoff kirke på Toten henger en mengde prestemalerier, de viser Toten-prestene helt fra 1401. Niels og hans far er med her, i tillegg til Niels' brorsønn, Knut Sevaldsen (Bang), som også var bidragsyter i Cestus Sapphicus.

Magdalene (Malene) - gm Ole Boesen

Jeg har sett disse som påståtte barn:

Elisabeth (Lisbeth)

Magnhild, død ugift

Ole (til Holter i Nes på Romerike)

Jens (til Holter i Nes på Romerike)

Er det noen som vet korrekt antall og navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett denne tråden?

Her står det bl.a.:

"Når det gjelder konene, oppgis de til Karen Hansdatter, datter av en byfogd i Roskilde Hans Dinesen, og Elisabet Thomasdatter, datter av sogneprest til Toten, Thomas Laugesen og Marte Olsdatter Reersen. Igjen har jeg ikke funnet noen kilde til dette. Derimot virker det som om Hans Karstensen hadde en ung kone ved navn Margrete da han døde 1676. I skiftet etter Nils Hansen Tanke d.y. i 1719 nevnes Madame Margrethe sal: Hans Castensens:
https://media.digitalarkivet.no/view/35363/158". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njei?

Men Finne-Grønn har (iflg mine gamle notater) en artikkel i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift III 2 s. 208-9 hvor han skriver om barna til Thomas Laugesøn.

De du nevner, muligens utenom Sevald, som jeg har notert funnet i "Christianiæ dom-kirkes bog 1632-1677" (1978) side 162...

(Skrevet mens Grethes innlegg tikket inn...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider