Gå til innhold
Arkivverket

Anders Gundersen (f. 1867) fra Nøtterøy - hvor ble han av?

Torstein Wæhler
 Del

Recommended Posts

Anders Gundersen, sønn av Hans A. Gundersen og Anne Marie Christiane Nilsdatter Bull, var bror til min oldefar Nils Gundersen. Anders ble født på Nøtterøy 20.04.1867, døpt i Nøtterøy kirke 16.07.67, og konfirmertsamme sted 09.10.81 ... ifølge mine opptegnelser. Etter dette har jeg ingen info om han. Har imidlertid mistanke om at han kan ha emigrert til Amerika, uten at jeg har noen faste holdepunkter om dette. Jeg har imidlertid kommet over en registrering fra "over there" som jeg har vedlagt. Om det er samme Anders vet jeg ikke. Hvor jeg har denne registreringen fra har gått i glemmeboken. Så, dersom noen har tid og interesse av å hjelpe meg med å finne ut om hvor det ble av Anders hadde jeg satt veldig pris på det. 

Anders_Gundersen.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiangen.org:

https://www.italiangen.org/databases/search/?db=nycgroom

ID Surname GivenName Month Day Year CertNbr County Soundex Bride Surname Bride Given Name
95641 Gundersen Anders Apr 28 1896 2058 Kings G536 Olsen Annie

FamilySearch:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2CN-36QG

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise ... takk for dette. Det samstemmer jo helt med mitt vedlegg. Spørsmålet er selvfølgelig om dette er den rette Anders. Kan du se om det står noe om hvem foreldrene til Anders og Annie ... eller andre opplysninger ifm registrering av giftemålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i disse registreringene.

Kanskje de med abonnement på Ancestry kan finne originallistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var din oldefar også en tur i Amerika? 

Kom over en registrering av en Anders Gundersen (25) som kom til New York sammen med en Nils Gundersen (33) i 1892. Begge var sjømenn og seilte fra Christiansand.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-91DW-41Q?i=73&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJ6RL-MJZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Torstein Wæhler skrev:

Hva er forresten feilregistreringen?

Ved dåpen til Ingeborg blir Anders kalt Andrea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette med bror Nils var spennende. Han ... Nils var imidlertid født i 1869; dvs at han i 1892 kun var 23 år ... ikke 33 år. Men, det kan jo være at 2 er blitt til 3 som en skrivefeil. Jeg var ikke klar over at Nils også emigrerte; i såfall kom han hjem igjen og giftet seg med min oldemor Betzy Øhre i 1895. Både Anders og Nils var sjøfolk ... det er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er redd vi muligens er på feilspor her ... ihvertfall når det gjelder Nils .... kanskje også Anders. Du har avdekket nå flere steder at Nils var født i 1859. Det var han faktisk ikke. Det står likeledes at han var Skipper ... det var han heller ikke. Han døde nemlig i Rio i 1897 av gul feber ... som styrmann. Dette med bosted Arendal for begge er også merkelig ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er redd for det, jeg òg.

Sannsynlivis denne familien på østre Ferrevig i 1891-tellingen:

H.nr Alder/født Fødested Bostatus Familiestilling Sivilstand Yrke

001 Gunder Andersen 1 1824 Tromøy - Familiens overhode g -
002Ingeborg Andrea Andersen 000 1827 Kristianssand S. - Hustru g -
003 Nils Gunnereus Gundersen 000 1859 Tromøy - Søn e-mand -
004 Maren Gundersdtr. 000 1871 Tromøy - Datter ug -
005Ingeborg Serine Gundersen 000 1863 Tromøy - Datter, Besøgende ug -
006 Inga Gurine Gundersen 000 1865 Tromøy - Datter, Besøgende ug -
007 Anders Gundersen 000 1868 Tromøy - Søn ug -
008 Jens Gunnerius Gundersen 000 1873 Tromøy - Søn ug

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052869001380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger bare inn din familie i Tønsberg i 1875:

(Utdrag av listen)

009 Hans A. Gundersen 03 1838 Nøtterø f hf g Skibscaptein
010Christiane Gundersen 03 1838 Stokkesogn b hu g -
011 Rasmus Gundersen 03 1865 Nøtterø b s ug -
012 Anders Gundersen 03 1867 Nøtterø b s ug -
013 Niels Gundersen 03 1869 Nøtterø b s ug -
014 Hans Gundersen 03 1871 Nøtterø b s ug -
015 Henriette Gundersen 03 1875 Nøtterø b d ug -
016Christiane Gundersen 03 1875?? Nøtterø b d ug

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052137002075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne-Lise,

Ja, det er "Tønsberg gjengen" som er min familie. Men, takk så langt .... vi har jo sortert ut noen misforståelser. Vi er vel egentlig like langt når det gjelder å finne ut hvor det ble av "min" Anders. Forøvrig er det vel sannsynlig at denne datter du fant, Ingeborg Andra, nok er av Arendals slekten .... i og med at hennes farmor og tante begge heter Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne,

Bingo ... dette er ihvertfall den "korrekte" Anders. Takk for det. Ser ut til han mønstret på i Le Havre, og avmønstret i Cork/Irland?? .... eller? Uansett, da er det vel 3 mulige følger av dette: 1. han mønstret på en ny båt. 2 han dro hjem til Nøtterøy/Tønsberg som passasjer. 3. Han forble i Cork.

Re punkt 1; da burde vel dette også ha vært loggført, bortsett fra om han mønstret på en utelandsk båt/rederi kanskje?

Re punkt 2; regner jeg som usannsynlig, da jeg ikke finner han igjen noen steder her hjemme, men kanskje noe andre der ute kan?

Re punkt 3; hvordan finne ut noe om det? Noen som har et råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider