Gå til innhold
Arkivverket

Detaljert personsøk gir ikke treff i Skifteregister for Tønsberg 1696-1801


Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Jeg får ingen treff i kildeid 100239 Skifteregister for Tønsberg 1696-1801 (med Holmestrand til 1782) ved bruk at detaljert personsøk dersom jeg definerer hendelsesår (fra og til):

 

Geografi=Tønsberg; Kategori=Skiftemateriale; Etternavn=Zimmerman*; Hendelsesår=1700-1800

 

Dersom jeg fjerner hendelsesår, får jeg 6 treff i perioden 1700-1800:

 

Geografi=Tønsberg; Kategori=Skiftemateriale; Etternavn=Zimmerman*

 

Tilsvarende skjer ikke for Skifteregister for Drammen byfogd 1679-1819:

 

Geografi=Drammen; Kategori=Skiftemateriale; Etternavn=Zimmerman*; Hendelsesår=1700-1800

 

Kan dette rettes opp i?

Endret av Ketil Firing Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Det må da kunne fikses. Årstallet ligger jo i et eget felt.

 

Ja, jeg antar at de som håndterer søkbare data i Digitalarkivet vil være i stand til å fikse det. Personlig kunne jeg bare identifisere årsaken / peke på hva som må gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal se på dette, men dette er ikke en enkel fiks. Det har med hvordan man har gjort registreringen og hvilke felter som er koblet samme når man søker etc.

Det er trolig snakk om flere filer som kan ha denne problemstillingen. Dermed er dette noe vi må sjekke ut nøye og vil trolig ikke bli prioritert før jul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
10 timer siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Jeg ser at https://www.digitalarkivet.no/source/39912 har det samme problemet - man får ikke treff i dataene ved detaljert personsøk (eller søk fra søkefeltet på forsiden).

 

Siden dataene ikke er med i de "globale" søkene i det hele tatt, er nok dette et annet problem enn problemet med hendelsesdatoene. Det kan virke som om denne kilden ikke er med i den globale søkeindeksen. (Jeg kan igjen bare bidra til å belyse problemet, og så må mine kollegaer vurdere dette nærmere.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Jeg ser at https://www.digitalarkivet.no/source/39912 har det samme problemet - man får ikke treff i dataene ved detaljert personsøk (eller søk fra søkefeltet på forsiden).

Det var oppstått en feil på ca. halvparten av ID-numrene på denne filen som var identiske med ID-numrene i en annen fil. Derfor var bare siste halvpart av filen søkbar via detaljert personsøk, lenke. Jeg har nå erstattet disse ID-numrene med nye og re-importert filen. Hele filen bør derfor være søkbar fra detaljert personsøk fra i morgen av 21.03. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.