Gå til innhold
Arkivverket

Hurums sogneprestkontors kopibok: Brev fra sogneprest Neumann til Hurum formannskap 4. april 1849

Håvard Kilhavn
 Del

Recommended Posts

Undersøkelsene av kilder til kunnskap om ombygginga av Hurum middelalderkirke i 1849 fortsetter. Vedlagt er utdrag av to lengre brev fra sognepresten til kommunens formannskap. Her er skrifta stort sett lett å tyde. 7 steder er utheva og gulmerka; her hadde jeg satt pris på innspill om hvordan ordene skal tydes.

Kopibok_Neumann til formannskapet 1849.pdfKopibok_Neumann til formannskapet 1849.pdfKopibok_Neumann til formannskapet 1849.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130 verso:

ovenciterede Erklæring... betragte Kirkens Taarn
...end at man for Udseendets Skyld

130 recto

...muligst prøves med en ringere
paakræve
Glandspunct
Man seer omkring
Jeg vil forøvrigt antage...
Knæefaldet
Sprinkelværket... Handredet
Kalveskind brede med
ordentlig Stop

131 verso

Høstop
Da jeg senere troer
betitle 
ængslig[sic] Streben
for en i sene Tiders Efterslægt
i dette Punct
gammeldags, forsiret
udskaarne Arbeider
Carnisser...........Chorportalet
bredt
en Trediepart

Folio 131 recto

Vedkommende paa Embeds Vegne at nedlægge
Forandring foregaaer med
foreløbigen være
ængslig[sic] Omsorg for en seen Efter-
engang har ladet
...vil give denne Smag
eller en Tanke
Inderlig [ikkje Endelig]
eensstemmigen
forspilde denne Roes
afgjordes [ikkje afgjøres]

NY SAK

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklare å klippe og lime...

Fol. 133 verso … … … Det er mit Ønske at man kunde være heldig i, at gjøre Hurums Kirke saa indbydende som mulig. Hvad de indelukkede Stole nede i Hurums Kirke angaaer, da forekommer det mig, at der endog er en mere paaviselig Nytte ved den. Ved Visitatser, Confirmationer, Parentationer, og andre Leiligheder naar Kirken er talrigt besøgt paa Gulvet, og Folk i de forreste Bænke reise sig for at see, bliver det umuligt for Folk paa de bagerste Bænke at see de Andre over Hovedet og øine Taleren paa Gulvet, medmindre Bænkene ere stærkt eleverede. Men denne Elevation vilde formeentligen i høi Grad støde, medmindre disse eleverede Fol. 131 recto Bænke dækkedes af en Paneling eller med andre Ord vare indelukkede. Saaledes seer jeg aarligen ved Confirmationen i Hurum hele Præstestolen fuld af Mennesker fra Svelvig og andre Steder, som søge derind for at see, og at det Samme ikke saameget er Tilfældet med Stolen ligeoverfor tilskriver jeg ældre Familieforhold, som nu ikke mere existere. Hvad angaaer Selvig- og Sjøttelvigstolen da ere disse jevnt besøgte, og naar Selvigstolen beholdt sin Plads, og Sjøttelvigstolen for Symmetriens Skyld, og saaledes naturligviis af samme Dannelse, hensattes paa den andre Side af den nye Indgang til Pulpituret, saa betages alle de Familier som søge disse Stole, ikke deres vante Beqvemmelighed, og vilde de Nogle renoncere paa denne, saa vilde vist Andre benytte den. Saameget er vist, at ingen Rum vilde spildes. Forøvrigt skylder jeg at tilstaae, at Selvigstolen, seet fra Choret, har et vanzirende Udvortes, men saa ængstlig er jeg i denne Sag, at jeg sætter det Nyttige over det Skjønne. Dog herpaa lod sig jo rette ved at give Stolen nogen Afsondring[?] i sin Form. Saa urigtig jeg end maa ansee det, at sløife Nogen af de i Hurum 4 lukkede Stole, saa maa jeg dog bekjende, at det med de to ved Gulvet beliggende især vilde forekomme mig en desperat Gjerning, der vilde tyde paa en Trods mod et Princip, der dog hyldes af saare mange Mennesker. … … … Imod denne ængstlighed for Plads taler det ellers, hva jeg ved Mødet Fol. 134 verso i Forbigaaende hørte, at Hovedgangen tilsigtes at blive bredere. Den Bredde, Gangen nu har er fuldkommen anstændig; at ville gjøre den bredere er at søge noget pompeust, som efter Kirkens Størrelse og Form er uopnaaeligt, ligesom derved en heel Deel af de bedste Pladser tabes. … … … Fol. 134 recto … … … 2) At Taget over Kirken sænkes vil nu uden nogensomhelst Tvivl være stødende mod Menigmands Smag og heller ikke behage dem, der ynde Kirkeformen fra Middelalderen, men naar det maa ansees nødvendigt for at Stenen kan ligge uryggelig fast, saa maa man finde sig deri, thi Kirkens sikkre Forsvar mod Angreb af Veirliget er en ubestridelig Hovedsag. 5) At man har søgt Symmetrie med Hensyn til Vin- duernes Størrelse maa gives Medhold. 6) Neumann uttrykker tvil om veggene bør oljemales innvendig. 7) At Kirkens Gulv maa lægges nyt er jo en Nødvendighet, hvis Lunderne er forraadnede. … … … Alle Bænkene skulde ikke af Accordarbeideren, men for Dagløn og forsigtigt have været optaget og siden igjen paa samme Plads hensatte. Pulpiturene skulde være sænket omtrent en 12 Tommer, men forresten Fol. 135 verso forblevet i sin nuværende Form. Prækestolen skulde beholde sin Plads, men fratages den fuldkomne unyttige Dør. Nye meget mindre Tavler til Psalmenummerne skulde anskaffes. Alteret skulde ydes muligst Opmærksomhed til Forskjønnelse. Bispestolen skulde forsøges noget indhugget i Væggen, ligeledes en liden Nische anbragt i Chorportalet for Døbefunten, saaledes at denne gik omtrent halvt ind i denne Nische, der kunde være forsiret med to [?]

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håvard Kilhavn Eg ser det at linjene dine stokka seg no.

På 134 verso ser du skal vere "pompeust", ikkje kompenseret.

P.S.: Dette er så historisk interessant at eg ville ha transkribert alt om restaureringa...

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gunnar! Ja, stoffet er interessant, og det er egentlig noe av et luksusproblem at kildetilfanget her er så omfattende. Hverken Neumann eller noen av de andre gamle prestene hadde for vane å fatte seg i korthet, men jeg har forsøkt å sile ut det som har konkret med kirkebygningen å gjøre, og utelate store deler av bla. polemikk mot formannskapet.

PS: Kan siste linje muligens leses slik?

Bispestolen skulde forsøges noget indhugget i Væggen,

ligeledes en liden Nische anbragt i Chorportalet for

Døbefunten, saaledes at denne gik omtrent halvt

ind i denne Nische, der kunde være forsiret med to

Søiler i Basrelief og en Karm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider