Gå til innhold
Arkivverket

Søker opphavet til tipptippoldemor, Ane Johana Jacobsdatter, f. 01.03.1823, Rødøya i Alstahaug

Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Ane Johana var født i Rødøya 01.03.1823, døpt i Tjøtta kirke. 

Dåpen: https://media.digitalarkivet.no/view/16576/51493/34

image.png.3c4c35e084458c5ceb8f2a5cc456fa1e.png

Som foreldre finner vi Jacob Joensen og Kiersten Nilsdatter "Røøen" (om jeg har tolka riktig). Som faddere finner vi Anders Baarsen ???, Iver ???, Daniel Lap??, Røøen, Ane Jonsdatter ib., ?? resten klarer jeg ikke å tyde. Men fadderne kan kanskje bidra til å oppklare opphavet til Ane Johane. 

Jacob Joensen og Kiersten Nilsdatter ble gift i Tjøtta kirke i 1820 (datoen greier jeg ikke å tyde) 

image.png.359b1d728c98156d739423f02f35d8e9.png

Vielsen: https://media.digitalarkivet.no/view/16576/51499/2

Her står det at Jacob er 35 år, altså født rundt 1785, og Kiersten er 30 år, født ca. 1790. Forlovere er Peder Larsen og Lars Larsen, sted klarer jeg ikke å tyde. Så vidt jeg kan se, oppholder Jacob seg på Tjøtta. Kan ikke tyde hva som står foran navnet hans, noe med fisker? For Kiersten (eller Chiersten) er det ikke oppført noen bopel, så vidt jeg kan se. 

Hvem var Jacob Joensen og Kiersten Nilsdatter? I FT1801 for Alstahaug finner jeg bare en Jacob som passer, Jacob Joensen født ca. 1785, bosatt i Husværet. Kan det være riktig person? Jeg finner imidlertid ingen i FT1801, som kan ligne på Kiersten Nilsdatter. Finner ei Kirsten Nilsdatter i FT1801 for Brønnøy, f. 1791, og bosatt i Hysværet. Jeg er ikke voldsomt lokalkjent i området, men det er ikke så enormt langt fra Hysværet til Husværet. 

Jeg mangler også dødsdatoer på Jacob og Kiersten. Videre liv til Ane Johana, ektemann og barn, tror jeg at jeg har rimelig god oversikt over, men det er altså opphavet hennes jeg er fryktelig usikker på. Hvordan er det med bygdebøker i området, f.eks. ? Synes også det er litt uoversiktlig å leite, da det ser ut som kommunegrenser, soknegrenser med mer, har flytta på seg til stadighet. 

På forhånd takk

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nina Tiller skrev:

Tusen takk, Nina. Jeg skal undersøke dette nærmere. Ser umiddelbart at det er noen unøyaktigheter i linken. Det skrives at Ane Johana er født i Mindvær, men dåpsinnføringen helt klart sier "Røøen". Det er også notert at foreldrene ble gift i Alstahaug kirke, og at Ane Johane er døpt i Alstahaug kirke, noe som også er feil. Etter mitt fattige forstand skjedde begge handlinger i Tjøtta kirke. Det skrives at Ane Johane ble gift i Stamnes kirke, og det stemmer med mine notater. Så kommer det fram at Jacob Joensen er født i Vika ved Tjøttasjøen, og det er verd å sjekke opp. Jacob Joensen i FT1801 er dreng/tjener i Husvær, så det kan godt være samme person. Det gis ingen opplysninger om opphavet til Kirsten Nilsdatter, f. ca. 1790. Her er Hysværet foreløpig beste tips. Har sett gjennom mine papirer, og datter til Ane Johane, mi tippoldemor, Kirsten Marie Andersdatter, hadde et opphold i Hysværet på 1890-tallet, for hennes eldste sønn (bror til oldefar) er født der. Hun flytta seinere til Foldereid i Nord-Trøndelag. Hysvær-sporet er absolutt verd å undersøke nærmere. 

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi tippoldemor, Kirsten Marie Andersdatter, datter av omtalte Ane Johana Jacobsdatter, oppholder seg i Vega når hun får første sønn, Ansgar Johan, den 26.01.1886. Det står bare "Vegø", men så og si alle fadderne bor i Hysværet. 

image.thumb.png.98e855e322f98965a46fbfb34b216443.png

Hysværet er et mulig opprinnelsessted til Kirsten Nilsdatter, f. ca. 1790, mormor til Kirsten Marie. Så spørs det om man kan koble Kirsten Marie sammen med noen i Hysværet i 1886? Det er jo påfallende at Kirsten Marie oppholder seg i Hysværet når hun føder sin første sønn. 

https://media.digitalarkivet.no/view/10042/89832/3

Endret av Ørjan Hagerup Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Røøen som er skrevet som fødested til Ane Johana er vel øya som ligger på andre siden av Vefsnfjorden for Tjøtta.

Mindvær ligger vel  midt mellom og litt lengre sør.

ser Mindvær er oppgitt når bror til Ane Johana blir døpt nr 1 Johan Christianhttps://media.digitalarkivet.no/view/16576/56

Ja, ser ut som de kanskje flytta litt rundt. Ane Johana er født i Rødøya, Johan Christian i Mindvær, Andreas er født i Kilen, og det er vel i Vevelstad? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nina Tiller skrev:

5 linje på venstre side er dåp til en Jacob foreldre Joen Olsen og Johanna Isaksdtr https://media.digitalarkivet.no/view/2576/16625/38

Takk for den 🙂 Dette er nok en god kandidat. Det står vel ikke annet enn Tjøtta på bosted. 

Da er det kanskje Johanna Isaksdatter som oppholder seg i Husværet med Jacob Joensen i 1801? 

image.thumb.png.734ec21b92a4119a8266e60d6148071c.png

Endret av Ørjan Hagerup Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nina Tiller skrev:

I klokkerboken står det at Kirsten Marie er fra Herøy https://media.digitalarkivet.no/view/2837/18178/3

Husvær er på Herøy og Hysvær er utafor Vega

Mange takk! Jo, Kirsten Marie vokste opp på Skaga i Herøy (ligger vel på Dønna), men hun var født på Stamnes den 20.04.1862. I linken din står det vel også at hun oppholder seg i Hysværet. Hennes mormor KAN ha vært fra Hysværet, så derfor tenkte jeg at det kunne være greit å knytte henne dit. Det kan jo hende at hun hadde slekt der? En gang mellom konfirmasjonen i 1878 og fødselen i 1886, har hun flytta fra Skaga til Hysværet. Kan være helt tilfeldig, eller hun hadde en tilknytning dit.

MVH

Ørjan H. Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest gjennom dette? Her står det skrevet om slektene på Vega på de forskjellige gårdene. https://vegahistorie.no/index.php/Forside

mulig forbindelse om slekt til Kirsten Marie..???
familien her som du nevner i FT1801 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058467004611.

Det set ut som de flytter fra Hysvær….. har ikke funnet dem igjen… unntatt Elias som flytter til Holand på Vega.

Han får en sønn som flytter tilbake til Hysvær

IMG_0284.jpeg

IMG_0285.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enestående, Nina! Tusen takk! 

Jeg har sett litt på fadderne i Ansgar Johan sin dåp: Hans Rasmussen og kone Bereth Ebbesdatter - kan ikke se noen forbindelse med Kirsten Nilsdatter. Ulrik Andersen og kone Edrikke Johansdatter - ingen forbindelse med Kirsten Nilsdatter (Hun var fra Trondheim, han fra Gildeskål). Denne tjenestejenta, Marianne/Marianna/Mariane Olsen/Olsdatter er jeg usikker på, men kan forsiktig konkludere med at det ikke er noen familieforbindelser mellom Kirsten Marie og de fem fadderne i Hysværet. 

Så har jeg sett på Edvard Johan Eliassen. Om teorien er riktig (at Kirsten Nilsdatter var fra Hysværet), blir Edvard søskenbarn med Ane Johana Jacobsdatter. Barna til Edvard og Kirsten Marie blir tremenninger, så vi kan vel si rimelig nært slektskap. Edvard Johan dør allerede i 1873, og etterlater seg ca. 7 mindreårige barn, den yngste er 2 år gammel. I 1873 er Kirsten Marie bare 11 år gammel, så antakelig for ung til å flytte til Hysværet for å bli "barnepike". Kirsten Marie blir konfirmert i Herøy i 1878, og kan da ha blitt sendt til Hysværet for å hjelpe enka, Johanne Eriksdatter, med barna. Flere av barna til Johanne og Edvard var fremdeles mindreårige. Dessuten, Johanna og Edvards eldste sønn, Kristian, ble gift og bosatt i Hysværet, han får tre barn i perioden 1881-1886. Kirsten kan også ha losjert med ham. 

Så, selv om ingen av fadderne til Kirsten Marie var antatte slektninger, kan det godt hende at Kirsten Marie oppholdt seg hos slektninger i Hysværet i perioden 1878-1886. Hun hadde (kanskje) mye, relativt nær slekt der ute. 

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også nevnes at Ane Johana Jacobsdatter hadde ei datter til. Hun het Maria Jacobia Andersdatter, født i Tømmervika (Leirfjord?) den 24.01.1854. Foruten henne og tippoldemor, Kirsten Marie, har jeg ikke funnet flere barn. Jeg har notert en Johan Mørk Andersen, f. 1868, Skaga, som døde. Det er 8 år mellom Maria og Kirsten, 14 år mellom Maria og Johan. Det skulle være plass til flere barn mellom der, men jeg har ikke funnet flere. 

Maria Jacobia ble gift med Peder Johan Pedersen, og de bosatte seg på Buøya, Dønna. Dette er, så vidt jeg har funnet ut, like ved Nordvik kirke. Jeg har funnet 7 barn i dette ekteskapet. Jeg nevner det her, da det kan være slektninger/etterkommere, som kanskje sitter inne med informasjon. Dette har jeg funnet ut: 

Barn:

1.       Hagbart Kornelius Meyer Pedersen, f. 1879, d. 1882

2.       Petra Marcelia Pedersd., f. 1881, d. 1882

3.       Halle Johan Meyer Pedersen, f. 1883, utflytta til Hadsel. Gift, 4 barn.

4.       Kjærskov Andreas Bang Pedersen, f. 1887, til Amerika

5.       Emma Anethe Zahl Pedersen, f. 1889, d. 1914, tæring. Mor til Arne Jentoft.

6.       Ottomine Ingerda Pedersdatter, f. 12.01.1892, d. 1916, tæring

7.       Bonsak Olav Mørk Pedersen, f. 25.12.1894, gift, 5 barn. D. 1961, Nordvik

Her har kanskje spesielt Bonsak etterkommere i området? Det skulle kanskje være etterkommere i Hadsel-området også? Så hadde det vært spennende å finne ut hvordan det gikk med Kjærskov i Amerika. Emma fikk barn med tidligere nevnte Ansgar Johan Johansen, han som ble født i Hysværet. Jeg har faktisk hatt besøk av hans etterkommere fra Bergen. 

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nina Tiller skrev:

I FT 1865 står det en sønn Kristian Johansen 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038358002108

Er det en som Ana Johanna hadde før?
kanskje denne karen nr 29 https://media.digitalarkivet.no/view/2578/67

Mange takk! 

Jo, jeg har sett ham i FT, men har av en eller annen grunn notert "adoptert??" i papirene. Nå ser jeg at at var Ane Johana som var mor. Da skal jeg forsøke å finne ut hvor det ble av ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Lund Johnsen, f. 04.02.1848 i Stamnes, døde i Trondheim den 03.04.1913. Jeg har funnet ham i FT1910, da er han handelsmann og bor i Trondheim med kona, Randine, født 07.09.1858 i Kristiansand. 

Finner Kristian i FT1875, da bor han fortsatt hjemme med mora på Dønna, og er sjømann. Mellom 1875 og 1910 klarer jeg ikke å finne ham noen steder! Om han hadde barn, er ennå uvisst. 

ØHK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enestående, Nina! Du er fantastisk til å finne fram i kildene! Randine het altså Ingeborg Randine, og det gjorde saken litt mer komplisert. Han er fortsatt sjømann når de gifter seg i 1880, i 1900 forhandler han "glassbilder", som han har laga selv, og oppholder seg i Rissa. Jeg lurer litt på hva disse glassbildene går ut på? 

Kan ikke se at det ble noen barn i ekteskapet? Det hadde jo vært moro om det dukka opp ukjente slektninger. 

MVH

Ørjan H. Kvaløy

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider