Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål ang. sjømannsrullene i Digitalarkivet

steinar.gylt
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å bli bedre kjent med sjømannshistorien til mine bestefedre og har søkt mye i «Sjøinnrulleringen» i Digitalarkivet, og sitter igjen med noen spørsmål ang. innhold og organisering av registreringen på mønstringskontorene. 

Spørsmål 1

Oscar Norman(d) Eilertsen, født 8.8.1894, Hvaler, Rode 10, Buvika. Jeg har funnet ham i Hovedrullen som Nr 5542, men finner ham ikke i Annotasjonsregisteret. I Hovedrullen er det ikke påført hvilket nr han evt. hadde i Annotasjonsrullen. I Hovedrullen er det imidlertid angitt fartstid fra tiden før registreringen i Hovedrullen ble etablert.

·       Skal alle som er i Hovedrullen også ha en plass i Annotasjonsrullen?

·       Hvis ja, hvor bør jeg lete etter Norman?

SAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fc/Fcb/L0018: Hovedrulle, 1910, s. 136

https://media.digitalarkivet.no/view/42470/136?indexing=

Spørsmål 2

Oscar Norman(d) Eilertsen, (født 8.8.1894) flyttet til Oslo ca 1917. Siste oppføring i Hovedrullen fra Fredrikstad mønstringskontor, er fra 8.9.1920. Norman fikk maskincertificat 10.9.1920 og jeg tror han seilte videre i 1920-årene som maskinist.

·       Er det da sannsynlig at mønstringer på 20-tallet er gjort på Oslo sjømannskontor?

·       Hvor bør jeg lete?

(jeg har lett på bokstaven E i Register for Kristiania krets 1866-1891, for Kristiania krets 1866-1930 og for Oslo mønstringskrets uten resultat)

Jeg håper dere har tid og anledning til å veilede meg for videre søken. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvorfor du ikke finner ham i Annotasjonsrullen. Om han reiste ut som 15-åring skulle han normalt ha havna der.
Selv om han flytta til Oslo skulle likevel eventuell resterende seilingsliste bli registrert i rullen for Fredrikstad der han var registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.