Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål ang. sjømannsrullene i Digitalarkivet


steinar.gylt
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å bli bedre kjent med sjømannshistorien til mine bestefedre og har søkt mye i «Sjøinnrulleringen» i Digitalarkivet, og sitter igjen med noen spørsmål ang. innhold og organisering av registreringen på mønstringskontorene. 

 

Spørsmål 1

Oscar Norman(d) Eilertsen, født 8.8.1894, Hvaler, Rode 10, Buvika. Jeg har funnet ham i Hovedrullen som Nr 5542, men finner ham ikke i Annotasjonsregisteret. I Hovedrullen er det ikke påført hvilket nr han evt. hadde i Annotasjonsrullen. I Hovedrullen er det imidlertid angitt fartstid fra tiden før registreringen i Hovedrullen ble etablert.

·       Skal alle som er i Hovedrullen også ha en plass i Annotasjonsrullen?

·       Hvis ja, hvor bør jeg lete etter Norman?

 

SAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fc/Fcb/L0018: Hovedrulle, 1910, s. 136

https://media.digitalarkivet.no/view/42470/136?indexing=

 

Spørsmål 2

Oscar Norman(d) Eilertsen, (født 8.8.1894) flyttet til Oslo ca 1917. Siste oppføring i Hovedrullen fra Fredrikstad mønstringskontor, er fra 8.9.1920. Norman fikk maskincertificat 10.9.1920 og jeg tror han seilte videre i 1920-årene som maskinist.

·       Er det da sannsynlig at mønstringer på 20-tallet er gjort på Oslo sjømannskontor?

·       Hvor bør jeg lete?

 

(jeg har lett på bokstaven E i Register for Kristiania krets 1866-1891, for Kristiania krets 1866-1930 og for Oslo mønstringskrets uten resultat)

Jeg håper dere har tid og anledning til å veilede meg for videre søken. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvorfor du ikke finner ham i Annotasjonsrullen. Om han reiste ut som 15-åring skulle han normalt ha havna der.
Selv om han flytta til Oslo skulle likevel eventuell resterende seilingsliste bli registrert i rullen for Fredrikstad der han var registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.