Gå til innhold
Arkivverket

Holmenkollen Barnehjem


Ine Gundersveen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å løse et lite mysterie. Har så langt prøvd å kontakte Aftenposten (svar: noe sånt fantes aldri!), men jeg prøver igjen:
Jeg leter etter informasjon om "Holmenkollen Barnehjem" - et sted som en gang ble nevnt av Biskop Rosemarie Köhn i et intervju. Aftenposten mener altså at stedet ikke eksisterte, men det er altså ikke bare Biskob Köhn som husket hjemmet, men også en norskelev jeg har her i Wien. Verena ble, i 1947, plassert på dette barnehjemmet - sammen med sin søster - i 6 måneder mens moren hennes, som hadde vært gift med en østerriker, var usatt for forhør og etterforskning for at den norske stat kunne forsikre seg om at hun ikke var nasist.
Så spørsmålet er - vet dere noe om Holmenkollen Barnehjem og de som ble innkvartert der?

Endret av Ine Gundersveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket svarer sikkert etter hvert, men et innspill fra meg:

 

Søk etter «Holmenkollen Barnehjem» gir meg ingen treff hverken i aviser, bøker eller tidsskrift på Nasjonalbiblioteket. «Holmenkollen Barnehjem» er veldig spesifikt, men det kan kanskje ha hatt et annet navn, og blitt til Holmenkollen barnehjem i omtale??.

 

Det fantes et privat A/S,  fru Astrid Gregersen drev barnehjem på Holmenkollen fra 1939 som het Solstua Barnepensjonat. Vedtatt avviklet 1954, salg av inventar 1957. I annonser skriver de «Solstua Barnepensjonat Holmenkollen». https://www.nb.no/items/9e3f7fd045d88938279fbc4d2468af55?page=35&searchText=solstua  .

 

image.png.30ab8c3c2e7580f61339ebc0c7af67b7.png

 

Andre steder oppgis barna her å være fra 3,5-9,5 år. Om det finnes arkiv herfra vet jeg ikke, men kanskje Verena kjenner betegnelsen Solstua?

 

(Oslo byleksikon angir at Solstua Barnepensjonat lå i Thorleif Haugs vei 14 som har hatt flere anvendelser og som heter Solstua, men jeg finner ikke belegget for dette siden alle adressebøkene henviser til Lillevannsveien 2.

Lillevannsveien 2 omtaler Oslo byleksikon kun etter 1960, så lite hjelp derfra, men den ble kjøpt 1897 av artillerikaptein og kontorsjef i forsvarsdep. Ragnar Rosenqvist, hustru Maria overtok i 1917 etter skilsmisse, og deretter hennes datter og senere svigersønn frem til 1957).

 

Mvh.

 

 

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.