Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for fødte og døpte i Lørenskog sokn, Skedsmo prestegjeld


Tor Mølmen
 Del

Recommended Posts

Hei -

Jeg finner ikke kirkebøker over "Fødte og døpte" eller "konfirmerte" i Lørenskog/Skedsmo mellom 1759 og 1830.

Finnes de ikke? Eller er det jeg som leter på feil sted. Finner bare "viede" og "begravede" i dette tidsrommet.

Konkret søker jeg fødte og døpte i eller rundt 1791 i Fjeldhammer.

Jeg har opplevd også tidligere at kirkebøker har manglet, men da har dette blitt opplyst på siden for Sognehistorikk:

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn

 

med håp om hjelp og med vennlig hilsen,

Tor Mølmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på kirkebøker for Lørenskog sokn: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=0230S2

 

Ut fra kirkebøkenes nummerering ser vi at kirkebøkene danner ei kontinuerlig rekke, og at det ikke mangler noen kirkebøker i skanninga. Vi ser også at det mellom 1737 og 1815 tilsynelatende er ført ulike kirkebøker for ulike handlinger, og at det mangler kirkebøker for døpte 1760-1814 og for konfirmerte t.o.m. 1814.

 

I arkivkatalogen er det nevnt en prestegårdsbrann 8. februar 1830 hvor kirkebok for døpte 1760-1813 (1814?) skal ha gått med: https://www.arkivportalen.no/entity/802bfb9e-6d81-472f-923c-15d2c7cf5e80

 

Jeg vet ikke om dette er en antakelse, eller om det foreligger konkret opplysning om at denne kirkeboka gikk tapt. Hva gjelder konfirmerte, var det først med skjemakirkebøkene i 1812 at det ettertrykkelig ble slått fast at konfirmerte skulle føres i kirkebøker sammen med døpte, gifte, gravlagte osv. Det var riktignok mange prester som førte konfirmerte i den vanlige kirkeboka fra før, men på 1700-tallet var praksisen varierende, slik at lister over konfirmerte enkelte steder mangler, til tross for at kirkebøkene ellers er bevart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk!

Den personen jeg søker ble født i 1791, dvs. nettopp i den perioden der kirkebok mangler/ble rammet av brannen.

Trist, men likevel beroligende å vite at jeg ikke kan lastes for å ha lett for dårlig. 🙂

 

Mvh, Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.