Gå til innhold
Arkivverket

Lars Larsen? Død mellom 1940/1945


Georg Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Hvis du har noen nålevende slektninger som kan huske noe om familiehistorien, er slike muntlige kilder gull når man skal begynne å nøste i egen familiehistorie. Forutsetningen er personene lever og at de vet noe. 

 

11 timer siden, Georg Ludvigsen skrev:

Men her her en liten liste

Hans Larsen: Far til Konrad 

Konrad Larsen: Far til Ludvig 

Ludvig Larsen: Far til Lars Larsen 

De hadde også flere barn som jeg skal finne ut av. Men jeg må starte med Lars som jeg vet litt om.

Noen flytta også til Usa, Sverige og Australia. Ungene til Ludvig mener jeg.

Hva heter barna til Ludvig som emigrerte? Navn på de andre barna hjelper oss å lenke familiemedlemmer sammen.

Flyttet eller flyktet de til Sverige?

Når døde Ludvig Larsen? Og hvor? I en dødsfallsprotokoll kan det stå opplysninger om etterkommere/barn. 

 

 

11 timer siden, Georg Ludvigsen skrev:

Jeg har sendt en mail til Drammen byarkiv for og prøve og få tak i fødselnr og evt sluttdato. Blir noe lettere da.

 

 

Fødselsnummer kom først rundt midten av 1960-tallet. Med sluttdato mener du dødsdato? Byarkivet må nok vite når og hvor Lars var født og når og hvor han døde, for å finne opplysninger. 

 

11 timer siden, Georg Ludvigsen skrev:

Det var en god del tyskere som var ute etter Lars. Så han måtte gjøre noe. Han var også med på noe sabotasje Mjøndalen/Drammen/Lier til og med Kongsberg.

 

Jeg ser at det finnes bøker som handler om kommuner i Buskerud under andre verdenskrig, for eksempel: Eiker i krig, Drammen i krigstid 1940-1945, Lier under andre verdenskrig : glimt fra årene 1940-1945 (her må du logge deg inn for å få tilgang til boka).

 

I 1943 gjennomførte kommunistene en sabotasjeaksjon i Mjøndalen: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Sabotasjeaksjonen_ved_Ryghkollen

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var Lars Larsen gift med? Det vil si: hva heter din oldemor, som er moren til Willy Ludvigsen, f. 1931? Hvis du har hennes navn, kan vi kanskje finne en vielse, og da kan vi kanskje også være heldige å finne fødselsdato og fødested på brudeparet, i alle fall navn på brudeparets fedre.

 

Siden Willy er født i 1931, er - som tidligere nevnt - fødsels-og dåpsopplysninger sperret på nettet etter 1930, da det kan finnes opplysninger om adopsjon. 

Endret av Grethe Flood
Slettet opplysninger - feil mann.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grethe Flood skrev:

Hvem var Lars Larsen gift med? Det vil si: hva heter din oldemor, som er moren til Willy Ludvigsen, f. 1931? Hvis du har hennes navn, kan vi kanskje finne en vielse, og da kan vi kanskje også være heldige å finne fødselsdato og fødested på brudeparet, i alle fall navn på brudeparets fedre.

 

Siden Willy er født i 1931, er - som tidligere nevnt - fødsels-og dåpsopplysninger sperret på nettet etter 1930, da det kan finnes opplysninger om adopsjon. 

Veit ikke hvem Lars var gift med. Husker ikke navn på Oldemor. Willy hadde tidligere hustru også. Legger ved en lenke.

https://www.myheritage.no/research/collection-1/myheritage-familietraer?itemId=241637651-1-500001&action=showRecord&recordTitle=Willy+Ludvigsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2024 den 0.20, Anne Tonby skrev:

Lars Hjalmar Ludvigsen født 31/1 1896 viet 1921 i Sylling Lier med Karen Nilsen

Sylling kirkebøker, SAKO/A-247/H/Ha/L0001: Lysningsprotokoll nr. 1, 1919-1955, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060904010007

 

 

 

På 12.1.2024 den 2.03, Ragnhild K. Brænd skrev:

 

Karen hjemme hos foreldre og søsken i 1910. Vielsen i 1921 viser at hun ble født 7. januar i 1901 og at hun var hjemmeværende på Rødsdalen i Sjåstad.

 

(Utsnitt)

004Olaves Nilsen 02 1863-12-31 Hougsund b hf g Bestyrer for gaardbr.
005 Tilla Olsen 02 1872-08-31 Lier b hm g Hustru
006Karen Olavesen 02 1901-01-07 Lier b d ug Datter
007Nilsine Olavesen 02 1903-10-02 Lier b d ug Datter
008 Olaf Olavesen 02 1907-03-16 Lier b s ug Søn

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036475005436

 

Her ser en at tellingsfunksjonæren har skrevet opp Karen og søsken med patronym Olavesen etter farens fornavn. Karen hadde, da hun giftet seg, gått over til å ta farens patronym, Nilsen, også som sitt etternavn.

 

I 1920-tellingen på Rødsdalen (som var adressen hun oppga ved vielsen til Lars i 1921) er det Nilsen som brukes som etternavn:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073789008613

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilgang til Myheritage. Hva het den første kona til Willy? 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Jeg har ikke tilgang til Myheritage. Hva het den første kona til Willy?

image.png.1cc42968a8484bf2d4435cf5a7a53ad4.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Jeg har ikke tilgang til Myheritage. Hva het den første kona til Willy?

Navn: Hanna Astrid Trulsen (født Sørli)

Fødsel: 21. feb 1932, Eidskog, Hedmark

Død: 18. mar 2006, Drammen

Begravelse: Strømsgodset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glåmdalen, onsdag 10. desember 1952 (nb.no)

https://www.nb.no/items/38aa8c61601e1579f7cf39f5daf54291?page=7&searchText="hanna astrid sørli"

 

Siden Hanna døde 2006, ble de vel skilt? Kanskje det kan finnes skilsmissebevilling i arkivet etter Justisdepartementet i Arkivverket/Riksarkivet? Hvis ikke, så er de alternativt skilt ved dom. 

 

Det er verdt å prøve alle mulige innganger til flere opplysninger. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Lars Larsen (med far Ludvig Larsen) den samme som Lars Hjalmar Ludvigsen? Indisiene er mange og gode.

 

Lars Larsen skal ifølge historien dø under andre verdenskrig, Lars Hjalmar dør 13. April 1940.

- ikke være veldig gammel når han dør, "25-30 år kanskje mer, usikkert", Lars Hjalmar er 44 år.

- ha byttet etternavn til Ludvigsen i en periode, når Lars Hjalmar dør er etternavnet Ludvigsen.

- bli påkjørt av en tanks, Lars Hjalmar ble påkjørt av en bil.

- bli påkjørt et sted mellom Mjøndalen og Lier, Lars Hjalmar blir påkjørt i Drammen, mellom Mjøndalen og Lier.

- ha en sønn Willy Ludvigsen, født i 1931, Lars Hjalmar har en sønn Willy Ludvigsen, født 1931.

Lars Larsens sønn Willy, skal ifølge historien hatt "tidligere hustru", fjellarbeider Lars Hjalmar Ludvigsens sønn Willy har vært gift 2 ganger.

 

Så kan vi bare spekulere i hva Lars Ludvigsen gjorde på sykkel i Storgata i Drammen 13. April 1940...

 

Mvh BentØ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bent Roger Ødegaard skrev:

Er Lars Larsen (med far Ludvig Larsen) den samme som Lars Hjalmar Ludvigsen? Indisiene er mange og gode.

 

Ifølge trådstarter er dette feil familie - det vil si Lars Hjalmar...

 

Trådstarter skriver at det også er barn av Ludvig Larsen som utvandret, men det er ikke nevnt noen navn. Moren til Willy Ludvigsen er heller ikke kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2024 den 1.31, Bent Roger Ødegaard skrev:

Ser ikke ut til å stå noen dødsdato etter ulykken.

Han døde dagen etter påkjørselen, dvs. 14. april 1940

 

https://www.nb.no/search?q="og så hårdt kvestet at han døde på sykehuset dagen"&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19400413&toDate=19400430&counties=Buskerud;Vestfold

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Ifølge trådstarter er dette feil familie - det vil si Lars Hjalmar...

 

Trådstarter skriver at det også er barn av Ludvig Larsen som utvandret, men det er ikke nevnt noen navn. Moren til Willy Ludvigsen er heller ikke kjent. 

Lars Hjalmar må være noen andre. Det fantes en del Lars Larsen på den tia. Det er ikke han som ble påkjørt av bil. Det er ikke sikkert dødsårsaken hans har kommet frem heller. Jeg må få tak i hans fødselnr. Han kan ikke ha dødd så tidlig i krigen heller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: fødselsnummer ble innført i 1964: https://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer

 

8 timer siden, Grethe Flood skrev:

De hadde også flere barn som jeg skal finne ut av. Men jeg må starte med Lars som jeg vet litt om.

Noen flytta også til Usa, Sverige og Australia. Ungene til Ludvig mener jeg.

Vet du hva noen av søsknene til Lars Larsen heter, som flyttet, f. eks. til Sverige? Flyttet de til Sverige, eller gjorde de som mange nordmenn, flyktet til Sverige under andre verdenskrig? 

 

Vet du hva Ludvigs barn heter, som flyttet til USA og Australia? Siden du vet at de utvandret, har du noen navn? Det hadde vært supert om du visste noe mer om dette, så vi har litt mer å gå på for å kunne vite hva som er riktig familie og dermed riktig Lars...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Grethe Flood skrev:

For ordens skyld: fødselsnummer ble innført i 1964: https://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer

 

Vet du hva noen av søsknene til Lars Larsen heter, som flyttet, f. eks. til Sverige? Flyttet de til Sverige, eller gjorde de som mange nordmenn, flyktet til Sverige under andre verdenskrig? 

 

Vet du hva Ludvigs barn heter, som flyttet til USA og Australia? Siden du vet at de utvandret, har du noen navn? Det hadde vært supert om du visste noe mer om dette, så vi har litt mer å gå på for å kunne vite hva som er riktig familie og dermed riktig Lars...  

Jeg skal prøve og finne ut litt! Jeg har hørt at Ludvig Larsen ble født i Hønefoss. Men om det er riktig vet jeg ikke. Hadde jeg bare hatt fødselsdato så hadde det vært noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Allan Frantzen skrev:

 

Dette er lenke til Willys dødsannonse. Har jeg forstått det riktig når jeg tenker at han var din farfar? Er din fars navn en av de tre mannsnavnene i dødsannonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.