Gå til innhold
Arkivverket

gjesteboken fra turisthytten i Advent Bay, Spitsbergen 1896-


Christina Fagerberg
 Del

Recommended Posts

I en bok jag läste ("Greetings from Spitsbergen") finns ett foto från Turisthytten/turisthotellet i Advent Bay. Den sida som visades var från 1897 och källan som angavs var "National Archived Norway" [sic]. Min mormors far, Johannes Holmboe, var där 1896 och jag är såklart mycket nyfiken på om gjesteboken även innehåller 1896 och Holmboe skrivit i den.

Jag har sökt i arkivportalen, men inte lyckats hitta den, vet ni om den finns och om ja, hur gör jag för att få tillgång till 1896 (jag är intresserad av alla sidor från 1896 eftersom jag håller på och forska om den sommaren på Spetsbergen)?

 

2024-01-17 02.01.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller ikkje klart å finne gjesteboka på Arkivportalen. Tenkte først at dette måtte vere i arkiva etter Store Norske kullkompani, men litt googling viser at det var Vesteraalens Dampskibselskab som eigde hytta/hotellet. Riksarkivet har mottatt arkivmateriale etter dette selskapet, men eg kan ikkje sjå at gjesteboka er nemnd i katalogen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Anita!

Jag håller nu på och går igenom katalogen för Vesteraalens arkiv som du länkade till och har faktiskt hittat vad jag tror är gästboken: Hdb L001 002 Svalbardturer, fremmedbok. Tyvärr verkar den inte finnas för 1896 utan finns för 1897-1899.

Lugarfortegnelsen finns dock från 1896 så den skall jag försöka titta på för att se om min mormors far finns med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nu har jag varit på riksarkivet och scannat fremmedboken. Även om den påbörjades först 1897 så finns även 1896 nämnt av t.ex. Wilhelm Dreesen som när han kom till Spetsbergen 1898 skrev i fremmedboken att han var hotellets första gäst 1896 (vilket stämmer). 
jag vet ju att det är många andra forskare som skulle vara intresserade av att läsa denna fremmedbok samt även Lugarboken från 1896 där det finns information om exakt vilken turist som reste med VDS till Spetsbergen på vilken tur det året. 
Vad är det för regler som gäller scanningar som jag gör av materialet, får jag dela dem med forskare och kanske också museer (jag antar att materialet är intressant även för till exempel Polarinstitutt)? 
(Säg till om jag borde ställa denna fråga i en ny post istället för som fortsättning i denna tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anita Riise - Arkivverket said:

Del gjerne men oppgi kildereferanse

Toppen! Tack för snabbt, tydligt och trevligt svar. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.