Jump to content
Arkivverket

Hva betyr forkortelsen "afgl." knyttet til Stilling/stand

Jens Walldén

Recommended Posts

Sett i sammenheng med annen informasjon gjetter jeg at det kan bety at personen er død - men hvorfor "afgl"??

Se eksempel her

Mvh Jens Walldén

Det er korrekt at personen er død. Det er en forkortelse for at de er avgått med døden

Tusen takk for hjelpen 🙂
Jeg forstår fremdeles ikke selve forkortelsen. afg=betyr nok avgått, men hva betyr l-en?

• Like 1

Eg tolkar ikkje l-en som ein l, men heller ein ekstra sleng for å markere ei fast forkorting. Har sett denne penneslengen ved andre forkortingar også . Diverre ingen døme her og no. Så da blir det berre "afg." (afgangen) som jo gjev fornuftig meining. 

Edited by Anfinn Bernaas
  • Like 1

Behøver ikke være rett, men forstår det slik: afgangne - afgne  (to siste skal være opphøyd, men ser ikke ut til at editoren er utstyrt den funksjonen).

• Like 1

1 time siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Behøver ikke være rett, men forstår det slik: afgangne - afgne  (to siste skal være opphøyd, men ser ikke ut til at editoren er utstyrt den funksjonen).

Afgangne, ja, og ikkje afgangen. Samd med deg. Og tanken om at den tilsynelatande umotiverte l-en er "symbol" for opphøgd gne er ikkje så dum.

• Like 2

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.