Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr forkortelsen "afgl." knyttet til Stilling/stand

Jens Walldén
 Del

Recommended Posts

Sett i sammenheng med annen informasjon gjetter jeg at det kan bety at personen er død - men hvorfor "afgl"??

Se eksempel her

Mvh Jens Walldén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at personen er død. Det er en forkortelse for at de er avgått med døden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen 🙂
Jeg forstår fremdeles ikke selve forkortelsen. afg=betyr nok avgått, men hva betyr l-en?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tolkar ikkje l-en som ein l, men heller ein ekstra sleng for å markere ei fast forkorting. Har sett denne penneslengen ved andre forkortingar også . Diverre ingen døme her og no. Så da blir det berre "afg." (afgangen) som jo gjev fornuftig meining. 

Endret av Anfinn Bernaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke være rett, men forstår det slik: afgangne - afgne  (to siste skal være opphøyd, men ser ikke ut til at editoren er utstyrt den funksjonen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Behøver ikke være rett, men forstår det slik: afgangne - afgne  (to siste skal være opphøyd, men ser ikke ut til at editoren er utstyrt den funksjonen).

Afgangne, ja, og ikkje afgangen. Samd med deg. Og tanken om at den tilsynelatande umotiverte l-en er "symbol" for opphøgd gne er ikkje så dum.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som uselvisk hjelper en amatør som meg. Overrasket og fornøyd! 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.