Gå til innhold
Arkivverket

Arvegods etter en stor slektsforsker


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen Bratager 1857-1941.

Han kom fra Hol i Hallingdal, men levde nesten hele sitt yrkesliv som bankmann, lærer og slektsforsker i Frogn. Bl.a. lagde han Frogn Bygdebok som kom ut etter hans død. Det ble sagt at han besøkte samtlige hus og gårder i Frogn. Men mesteparten av hans slektsforskning gjalt Hol og Hallingdal.

 

Han har etterlatt seg et 20-talls håndskrevne bøker (med sirlig vakker håndskrift) ca. 0,6 hyllemeter som viser at han må ha hatt tilhold på Riksarkivet  og andre arkiver i hundrevis, kanskje tusenvis av timer. Han skrev av kirkebøker, militær ruller, skjøter, rettsaker osv. Alle prester, fogder og likn. Dette er systematisk organisert. Selvfølgelig egen slekt, men han gikk bredt ut (langt ut over) og har med mange slekter i Hallingdal og grener utenfor (inkl. emigranter). Han samlet også historier som gikk "på folkemunne". Kun et par bøker er fra Frogn og Ås (prester o.lign).

 

Jeg mener at dette må være interessant for mange. Jeg har f.eks. funnet noen tipper der selv (fra Rakkestad). Men nå er jeg 85 år og selv om jeg kunne tenkt meg å lese igjennom og kanskje registrere all informasjon, er det en for stor oppgave.

 

Selvfølgelig vil det være ønskelig å få alt microfotografert og tilgjengelig på internet, men er det mulig å få til?

 

Jeg forstår det slik at Vestfoldarkivet er der jeg bør henvende meg, men kanskje er dette av så almen interesse at det bør være i Riksarkivet. Hva mener ekspertene om det?

 

(O.O.B. er ikke min slekt, men jeg har tillatelse fra hans arving til å ta hånd om / avhende materialet.)

IMG_1002.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en skatt! Dessverre har nok ikke arkivene kapasitet til å avfotografere og transkribere det vil jeg tro, men kanskje de har frivillige som er interesserte. Jeg ville henvendt meg til Vestfoldarkivet, så sender de deg videre til Riksarkivet om de vurderer det er mer riktig. Jeg har faktisk mer tro på at et lokalt arkiv kan finne ressurser til det enn nasjonalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Karianne.

 

Ditt forslag kan funke. Jeg begynte å fotografere en bok, men ga egentlig opp da den inneholdt over 80 sider - og med mobilkamera på fri hånd må alt beskjæres etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definitivt en skatt som både bør bevares og publiseres. Norsk Slektshistorisk Forening har utstyr til digitalisering, så du kan jo ta kontakt med oss også.

Transkribering er tidkrevende og kan kreve endel ressurser, men avfotografering og publisering av materialet bør være gjennomførtbart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David.

Jeg er enig, men har nå blitt henvist til Vestfoldarkivet som igjen henviser til Hol Bygdearkiv. Jeg har på følelsen at dette er et blindspor, særlig når jeg leser en pdf om arkivsituasjonen i Vestfoldarkivet som sier at de ikke har fått etalblert noe system og behandling av privatarkiver. Mulig denne pdf-en ikke er fersk, men det er litt illevarslende.

 

Jeg er ikke interessert i at materialet bare stues bort i en kasse, men avventer i første omgang hva Hol kan fortelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se, eller forstå, at Hol Bygdearkiv kan publisere dette digitalt slik at alle kan få tilgang

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at Lars Ove menter "Jeg kan ikke se, eller forstå at *ikke* Hol Bygdearkiv ...".

 

Vi får håpe at arkivet kjenner sin besøkelsestid. Hvis ikke hadde det jo vært mulig for NSF å skanne og legge det ut på sine åpne sider.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfoldarkivets pdf er denne https://dms-cf-02.dimu.org/file/013AktbH1oQ7

og fra side 46 og utover står det som beskriver situasjonen, bl.a. at Hol har best magasinkapasitet både på papirarkiver og foto, mens det bare er Drammen og Kongsberg som har registreringssystemet Asta og publiserer arkiver på arkivportalen.no. Jeg leser det slik at det som havner i Hol bare blir lagret en bloc.

 

Jeg er ellers kjent med at Riksarkivet har fysiske privatarkiver og har selv vært og søkt igjennom noen slektningers arkiv der. Dette var små arkiver og neppe av interesse for andre. At Riksarkivet lagrer slikt fysisk er kanskje en saga blott, jfr. de reglene som jeg ser på Riksarkivet sider.

 

Det ser altså ganske mørkt ut for en løsning i nær fremtid når det gjelder det aktuelle materiale. Derfor er forslaget til David kanskje løsningen for jeg har lite lyst på å bare dumpe materialet et sted hvor det kanskje blir liggende ubrukt -  eller brukt av ytterst få.

 

Jeg lar gjerne NSF få materialet slik at de kan vurdere om det er aktuelt. Hvis ikke, kan de sende det videre til Hol Bygdearkiv.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært flott hvis NSF har muligheten til å ta dette. Jeg har jo ingen rolle i NSF utover å være redaktør for Slektshistoriewiki, jeg er ikke en del av beslutningsmyndighet, så mitt forrige innlegg kan ikke tolkes som annet enn en innstendig oppfordring. 😀

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leif Salicath skrev:

Vestfoldarkivets pdf er denne https://dms-cf-02.dimu.org/file/013AktbH1oQ7

og fra side 46 og utover står det som beskriver situasjonen, bl.a. at Hol har best magasinkapasitet både på papirarkiver og foto, mens det bare er Drammen og Kongsberg som har registreringssystemet Asta og publiserer arkiver på arkivportalen.no. Jeg leser det slik at det som havner i Hol bare blir lagret en bloc.

 

Jeg er ellers kjent med at Riksarkivet har fysiske privatarkiver og har selv vært og søkt igjennom noen slektningers arkiv der. Dette var små arkiver og neppe av interesse for andre. At Riksarkivet lagrer slikt fysisk er kanskje en saga blott, jfr. de reglene som jeg ser på Riksarkivet sider.

 

Det ser altså ganske mørkt ut for en løsning i nær fremtid når det gjelder det aktuelle materiale. Derfor er forslaget til David kanskje løsningen for jeg har lite lyst på å bare dumpe materialet et sted hvor det kanskje blir liggende ubrukt -  eller brukt av ytterst få.

 

Jeg lar gjerne NSF få materialet slik at de kan vurdere om det er aktuelt. Hvis ikke, kan de sende det videre til Hol Bygdearkiv.

 

Jeg tar dette gjerne med videre inn til styret, som redaktør for nettsidene er det slikt materiale jeg ønsker å prioritere. Det er sikkert også en god løsning om originalkildene kan bli tatt vare på fysisk i bygdearkivet. Så dermed kan det bli tatt vare på både digitalt og fysisk.  

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF har både en av landets beste skannere, på innlån fra FamilySearch, og en nettside som egner seg nettopp til å publisere slikt materiale. Vi har også kapasiteten til både å gjøre en skikkelig digitalisering og dermed publisering i løpet av noen uker. Hvis Hol Bygdearkiv ikke har slike muligheter vil vi mer enn gjerne gjøre arbeidet og publisere det til glede for de mange.

 

Rune Nedrud, formann Norsk Slektshistorisk Forening

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo noe som heter Vestfold slektshistorielag også. Vi har scannet masse og lagt ut på nett.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Vi har jo noe som heter Vestfold slektshistorielag også. Vi har scannet masse og lagt ut på nett.

 

Mvh. Torbjørn.

Jeg tok en titt inne hos dere. Er biblioteket fysisk eller kan det nås via nett? Mye interessant der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Leif Salicath skrev:

Jeg tok en titt inne hos dere. Er biblioteket fysisk eller kan det nås via nett? Mye interessant der.

Det er begge deler, men man må komme fysisk for og lese og forske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Det er begge deler, men man må komme fysisk for og lese og forske.

Skjønner, men det hadde vært supert hvis dere klarte å digitalisere og gjøre alt dette tilgjengelig for alle, evt. mot avgift. Jeg må føye til at jeg ofte har lett etter noe av det jeg så listet opp i Biblioteket deres og anbefaler på det sterkeste at dere ihvertfall gjør Bibliotek-registeret google-søkbart.

 

Jeg regner med at det finnes liknende arkiver rundt forbi og at det er mye som man må grave dypt for å finne frem til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor blander dere inn Vestfoldarkivet når kildematerialet er fra Buskerud?

 

Vi har to arkivinstitusjoner som tar seg av Buskerud sine kilder og jeg vet at i hvertfall Statsarkivet i Kongsberg har tatt imot private arkiver før. Kan IKA Kongsberg gjøre det samme? Kommunene i nordre Hallingdal er i hvertfall medlem i IKA Kongsberg, så hvorfor ikke ta kontakt medf disse to institusjonene?

 

IKA Kongsberg

 

Finner ikke noen spesifikk epost til Statsarkivet i Kongsberg men du kan ringe dem på 48055666

 

Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dette gjelder både Buskerud og Frogn, og NSF har sagt seg villig til å scanne og legge det ut, er ikke dette et bra sted å sende det? Hvis det da blir både scannet og lagt ut uten kostnad for de som donerer arkivet og brukerne, må vel dette være den absolutt beste løsningen? Det holder vel med en god løsning?

 

(Skal det betales for det, kan jeg godt se at det er greit å se etter andre løsninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Remi Pedersen skrev:

Hvorfor blander dere inn Vestfoldarkivet når kildematerialet er fra Buskerud?

 

Vi har to arkivinstitusjoner som tar seg av Buskerud sine kilder og jeg vet at i hvertfall Statsarkivet i Kongsberg har tatt imot private arkiver før. Kan IKA Kongsberg gjøre det samme? Kommunene i nordre Hallingdal er i hvertfall medlem i IKA Kongsberg, så hvorfor ikke ta kontakt medf disse to institusjonene?

 

IKA Kongsberg

 

Finner ikke noen spesifikk epost til Statsarkivet i Kongsberg men du kan ringe dem på 48055666

 

Mvh Remi

Det er faktisk Vestfoldarkivet som er kontakt for Viken https://www.arkivverket.no/for-arkiveiere/arkiver-fra-privat-sektor/veileder-for-overforing-av-personarkiv#!#step-hva-er-et-personarkiv

Velg 2.1  Viken. Der står det Vestfoldarkivene for Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfoldarkivet lagrer for Vestfold og deler av Telemark, og de samarbeider med B uskerud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viken eksisterer ikke lenger. Kanskje Arkivverket (eller deres internetsider) ikke er oppdatert godt nok ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å runde av diskusjonen. Nå er arvegodset på vei til NSF.

Takk for interessante innlegg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått lagt ut første del av samlingen her: https://genealogi.no/kildekategori/kilder/privatarkiv/ole-olsen-bratager/

Det er et godt utvalg på 11, men mer er på vei 🙂 Tar gjerne imot flere slike samlinger som kan legges ut, eller avfotograferte kilder og bøker.

  • Liker 12
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, David. Dette blir bra. At det skulle gå så raskt var også en stor overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
3 timer siden, Leif Salicath skrev:

Tusen takk, David. Dette blir bra. At det skulle gå så raskt var også en stor overraskelse.

Takknemlig for å ta imot en slik skatt, æren for avfotografering vil jeg tro går til Rune (eller Håvard), og så ble det publisering til langt på natt for meg 🙂 Nå når vi snart 1000 publiserte bøker og avfotograferte kilder på nettsiden (935 stk). Og jeg har mye som ligger i kø av både slektsbøker o.a. kilder som skal ut, men som må justeres. Så får vi se når siste delene av "Bratagers samlinger" kommer.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.