Gå til innhold
Arkivverket
Jakob Bjørshol

Guri Iversdatter Uglstad Krakali

Recommended Posts

Jakob Bjørshol

Jeg har trodd at Guri Iversdatter Uglstad f 1784 gift med Ole Jonsen Nås Krakali var datter av Iver Pedersen Uglstad f 1756 og Guri Larsdatter Lia f 1748. Når jeg nå går gjennom notater og utskrifter av kirkebok og folketelling begynner jeg å lure på om jeg har tatt feil.

I Kirkebok for Kvernes 1783 finner jeg en Guri f 5 jan med far Iver Pedersen Uglstad

I samme kirkebok 1784 finner jeg en Guru f 24 jan med far Iver Pedersen Uglstad.

I folketellingen 1801 finner vi Iver og Guri og hennes datter Guri Olsdatter 18 år ( altså født 1783 ).

I samme folketelling finner jeg ingen Guri eller Guru Larsdatter med alder 17 - 18 år som passer.

kan noen hjelpe meg med forklaring på dette

Mvh

Jakob Bjørshol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

I flg. Eideboka bd. 1 s. 416 er det riktig at Guri Iversdtr. Ugelstad f. 1784 som datter av Iver Pedersen Ugelstad og Guri Larsdtr. (oppr. fra Lia (Reierlia)), var gift med Ole Jonsen Nås, Krakalia. Iver og Guri hadde også en datter Guri som ble f. og døde 1783, står det.

Guri Larsdtr. hadde tidligere vært gift med Endre Iversen Ugelstad, og de hadde 2 barn sammen, Ane f. 1773 og Lars f. 1776. Begge omkom i 1795 da kirkebåten kullseilet utenfor Silnestangen.

Det er vel derfor grunn til å tro at det ikke er helt riktig det som står i tellingen 1801 i dette tilfellet. Jeg har også selv funnet diverse faktiske feil i tellingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jakob Bjørshol

Ja du har vel rett.

Jakob Bjørshol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.