Gå til innhold
Arkivverket

Vielse i Nes 1819. Hva står det i merknadsfeltet for nr 33 Ole Olsen?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Siden du ikke har fått svar – må jeg for min del bare si at jeg har dessverre svært lite å bidra med.

 

Veldig gnidrete skrift, og får ikke mening i det minimale jeg tror jeg kan lese:

 

NB. kunde ej k??

hver[?] før den 21. Octo[br]

1820[?] [-40?] de 2 Spd [??]-

[??-??] 32[?] år[?] [brudens alder?]

 

De to spesiene referer seg vel til to kolonner til venstre, uten at jeg aner hva dét skal bety . . .

 

Håper noen ‹Falkøyer› kan komme på banen.

 

 

Mvh

 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tom askerøi skrev:

Det har vel tilknytning hit:

https://forum.arkivverket.no/topic/337082-ole-olsen-f-1793-trenger-hjelp-til-kirkebok-viede/

 

Merknaden er nokså uleseleg ...

Det har sikkert noko å gjere med at dei er innskrivne til lysing/vigsel i 1817, men først vigsla "Decembr 27 1819"

"NB. Kunde ej k?? (komme??) hvor(??) for den 21. Octbr 1820  ..???.."

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på tynn is her, bortsett fra at jeg tror jeg ser

'...[?] før den 21. oct

1820...[?]'

Men jeg tror det hadde vært lurt å få tydehjelp også på hva som står i rubrikken for 'Om forrettet i kirken' etc. Det er åpenbart at det står 'Kirk'. Før 'Kirk' står det muligens Næß. Og så synes jeg det står noe om 2 Spd., pluss annet jeg ikke har klart å tyde.

Hele innføringen er snodig. For det første er vielsen ført på året 1817, men datoen er rettet fra Nov 27 til decemb 1819.
Jeg har sjekket klokkerboken for Nes, og finner ikke vielsen der.

Dessuten får et par med disse navnene og samme bosted en sønn  29.september 1817, og det står ingen ting da om at barnet ble født utenfor ekteskap...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tom askerøi changed the title to Vielse i Nes 1819. Hva står det i merknadsfeltet for nr 33 Ole Olsen?

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.