Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som klarer å tyde et skjøte i Stavanger i 1842 ?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

01 Skjøde! Jeg underskrevne Elias Andersen, Styr-

02 mand og boende heri Byen, tilstaar, at have solgt, ligesom jeg her-

03 ved sælger, skjøder og aldeles fra mig og mine Arvinger til Arbeidsmand

04 Rasmus Nielsen Sannæs en Grund eller Byggetomt af den Grund der efter

05 Skjøde af 27de April 1840 thinglæst den 4de Mai samme Aar tilligger mit ifølge sam-

06 me Skjøde eiende og iboende Vaaningshuus No 514 paa Klinkenberg beliggende, hvil-

07 ken Grund  eller Byggetomt strækker sig i Nord fra Jonas Ellingsen Egelands

08 Haugegrund sydover 16 / : sexten : /  Alen til den paatænkte Gade langs den nuværende

09 Jeil eller Sti[?] [Vei?]; Vest og Øst mod Jonas Ellingsens Haugetomts Gjærde 5 / : fem : /

10 Alen og paa søndre Side af fornævnte paatænkte Gade langs Jeilen 10 / : tyve : / Alen

11 i Øst og Vest, for den omforenede Kjøbesum 30Spd skriver tredive Speciedaler, som

12 til mig er betalte og erlagte. Thi skal derfor ovenanførte Byggetomt eller Grund

13 herefer følge og tillhøre kjøberen bemeldte Rasmus Nielsen Sannæs og hans Ar-

14 vinger, som sand Eiendom uden Anke elleer Paatale enten af mig eller mine Arvinger,

15 som for Salget forbliver Kjøberens lovlige Hjemmelsmand, hvorfor det bemærkes, at det

16 mellem mig og Kjøberen er aftalt og vedtaget: at Kjøberen skal end[?] være pligtig til i

17 Tilfælde af Bygning og for at faae en reel Gade, at afstaae, eller afgive den Deel

18 Grund af Tomten, som Magistrat og Formandskab maatte finde fornødent i ovennævn-

19 te Øiemed, uden at jeg som Sælger i denne Henseeende har noget at tilsvare eller decontte-

20 re. I aarlig Grundkjendelse svares til mig og efterkommende Eiere af mit forbe-

21 nevnte Huus, 12 / : tolv : / Skilling af oftemeldte Byggetomt saavel af Kjøberen som

22 nærværende Eier og ligesaa af sammes senere Eiere og betales hvert Aars Micha-

23 eli. – Stavanger den 28de December 184??. – E. Andersen. - (L:S:). Til

24 Vitterlighed.. Hans Olsen. Martin Krag. Fattigcassens 1/4 % er betalt med 9s.

25 Stavanger d: 11te Januar 1845. – P. A. Petersen. const. Forstander. –

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og tusen, tusen takk 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.