Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Etter at jeg hadde startet denne diskusjontråden i midten av mars 2024, ble det foreslått ganske mange forbedringer. Jeg fikk inntrykk av at det ville komme rettelser og forbedringer fortløpende. Er det mulig å gi en liten oversikt over status for utviklingen og hvilke rettelser og forbedringer som har mest prioritet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på de to siste innleggene samlet.
Den effekten med lagring av fødselsdato som du har observert, er ikke ønsket. Men vi har ikke funnet ut hvordan vi skal fjerne den buggen. Det ser ut til at noen ganger må man trykke på return i feltet med dato eller skrive inn sted for at fødselsdato skal lagres slik at det synes i familielisten for andre familiemedlemmer. Vi tror denne effekten oppstod da vårt eksterne driftsmiljøet la et ekstra lag med sikkerhet rundt histreg. (container) Det har medført noe dårligere kommunikasjon mellom ulike deler av programmet. Foreløpig har vi dessverre ikke noen løsning på dette.

Angående generell oppfølging av forslag til forbedringer. Histreg er et meget stort og komplisert program, og vi har meget begrenset med ressurser. Dessverre gjør dette at det er vanskelig å følge opp alle de gode forslagene vi har mottatt. Men noen av forslagene vi har mottatt er også veldig omfattende og urealistiske selv om de er ønskelige. Vi har også et eksternt driftsmiljø som gjørt at noen operasjoner tar unødig lang tid, bl.a. å legge ut nye versjoner som er ferdig utviklet. F.eks. legge ut en oppdatert nyhetssak sammen med å utvide min kommune med Oslo i 1920.

Vi tar forslagene på alvor. Alle forslagene er skrevet ned og vi vurderer fortløpende hvilke ting vi kan gjøre noe med som passer i forhold til andre oppgaver. Vi har bl.a. endret slik at det tar lengre tid før man er logget ut, endret søket slik at det ikke blir så mange treff på Aftenposten, leser inn fødselsår ut fra hendelsesår for mange dåpsbarn, mer synlig tekst for listen med feilhåndteringer. Vi har også noen større utviklingsoppgaver som å få liste med mulige feil i kommune og ny visning av familier (da fjerner vi også noen feil som oppstod med "container"). Det er viktig å ha fremdrift på disse oppgavene. Vi har bl.a. inkludert register for krigsseilere og politikere i den siste perioden.

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil bli utvidet. Den fins allerede en annen kilde med døde 1928-1945. Denne har dessverre en del dubletter og manglende fødselsdato. Arkivverkets planer er å lage en komplett liste 1928-2017.  En representant for Arkivverket kan kanskje si noe mer presist om dette.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har eg gjeve opp å løyse floken. Kan nokon meir kompetent enn eg fikse det?

https://www.histreg.no/index.php/person/pd00000027054443

Ole Hansen og kona Serine/Sevrine er foreldre til Laura og Rasmine (transkribert Marine). Det er godt muleg det er eg som har rota det til, men no har eg prøvd alle variantar eg kjem på, så eg set meg på baken og ventar på hjelp..

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Her har eg gjeve opp å løyse floken. Kan nokon meir kompetent enn eg fikse det?

https://www.histreg.no/index.php/person/pd00000027054443

Ole Hansen og kona Serine/Sevrine er foreldre til Laura og Rasmine (transkribert Marine). Det er godt muleg det er eg som har rota det til, men no har eg prøvd alle variantar eg kjem på, så eg set meg på baken og ventar på hjelp..

Ser det bedre ut nå? Mor og datter var slått sammen til en person, og det blir jo kluss...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Ser det bedre ut nå? Mor og datter var slått sammen til en person, og det blir jo kluss...

Så avgjort! Tusen takk! Ja, dei var slått saman, og ville ikkje skilje lag same kva eg prøvde 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en generasjon som har bodd i utlandet er ok å registrere under fanen uregistrerte. Det er spesielt aktuelt der det knytter familiebånd mellom flere personer som bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ganske enkelt ønske:
Tittelen - den som vises i nettleserfanen - er den samme på alle personsider i Histreg: "Histreg - Personside". 

Det hadde vært kjekt om personens navn kunne vises i stedet for "Personside". Da ville det vært mye enklere å skille forskjellige faner fra hverandre, og finne igjen en konkret side i historikken.

Skjermbilde 2024-10-16 kl. 15.11.25.png

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi noterer dette som forslag. Jeg ser behovet. Selv har jeg så mange faner oppe på en gang at jeg bare ser "Histreg-P", "Histreg-S" og ser at denne plassen kan brukes mer informativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2024 den 13.47, Lars Holden skrev:

Vi skal oppdatere nyhetene på forsiden. Det tar litt tid fordi personen som gjør dette, har tatt en forsinket sommerferie nå.

Siste nyheter kan være Kristiania for 1920, at vi nå har inkludert et register med Krigsseilere og å se lenkingsstatistikken.

Fint å se at det nå er oppdaterte nyheter på forsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsida av histreg.no er det en notis med oppfordring til slektshistorielag og superbrukere om å initiere dugnad for geografiske områder eller tema. Jeg har vært innom dette temaet tidligere i denne diskusjonstråden, men mener det kom lite respons. Det er jo svært mange lokale grupper som hjelper hverandre med slektsgransking, men jeg har ikke sett at det fokuseres på bruk av histreg.no. Spesielt i områder som mangler en bygdebok/busetnadssoge vil det jo bli en fantastisk fin ressurs å ha histreg.no godt oppdatert. Jeg tror det hadde vært fint å få opp noen eksempler på slike aktiviteter som kanskje kunne inspirere til at flere grupper ble etablert.

Så konkret spørsmål: Kjenner dere til grupper som arbeider systematisk med geografiske områder eller spesielle tema og benytter histreg.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonser fra Aftenposten kan lenkes inn i personprofiler i histreg.no, men når jeg klikker på lenkene kommer jeg til dagens utgave av Aftenposten. Hva er problemet? Ligger dødsannonsene bak Aftenpostens betalingsmur, eller er lenkene feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Dødsannonser fra Aftenposten kan lenkes inn i personprofiler i histreg.no, men når jeg klikker på lenkene kommer jeg til dagens utgave av Aftenposten. Hva er problemet? Ligger dødsannonsene bak Aftenpostens betalingsmur, eller er lenkene feil? 

Det er to kolonner med lenker. Lenkene i den første kolonna går til Aftenpostens e-avis-tjeneste, som er en betalingstjeneste. Lenkene i den andre kolonna går til digitaliserte aviser hos Nasjonalbiblioteket (nb.no). Nasjonalbiblioteket har tilsynelatende en avtale med Aftenposten om at avisene kan bli fritt tilgjengelige etter 90 år, for på nb.no er Aftenposten fritt tilgjengelig fram til årsskiftet 1933/1934.

Skjermbilde 2024-10-23 kl. 11.23.48.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Det stemmer at Aftenpostens dødsannonser ligger bak en betalingsmur. Men Aftenposten har også endret lenkingssystemet slik at det ikke er lett å lage en lenke til de dødsannonsene for abonnenter. Man kan finne annonsen fra utgivelsesdato og sidetall. I Aftenpostens arkiv er det blitt litt lettere enn tidligere å finne avisen en bestemt dato. Dødsannonser er ikke like viktige nå som vi har fått listen med døde.  Det er veldig lite bruk av disse sidene etter listen med dødsfall ble lagt ut. Men listen med dødsfall er ikke komplett og den går ikke frem til i dag. I tillegg har dødsannonsen mer informasjon, bl.a. om familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Inge Tomren skrev:

På forsida av histreg.no er det en notis med oppfordring til slektshistorielag og superbrukere om å initiere dugnad for geografiske områder eller tema. Jeg har vært innom dette temaet tidligere i denne diskusjonstråden, men mener det kom lite respons. Det er jo svært mange lokale grupper som hjelper hverandre med slektsgransking, men jeg har ikke sett at det fokuseres på bruk av histreg.no. Spesielt i områder som mangler en bygdebok/busetnadssoge vil det jo bli en fantastisk fin ressurs å ha histreg.no godt oppdatert. Jeg tror det hadde vært fint å få opp noen eksempler på slike aktiviteter som kanskje kunne inspirere til at flere grupper ble etablert.

Så konkret spørsmål: Kjenner dere til grupper som arbeider systematisk med geografiske områder eller spesielle tema og benytter histreg.no?

Vi er en "gruppe" som arbeider med Digital Bygdebok for Stange, på Lokalhistoriewiki.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Forside:Digital_bygdebok_for_Stange

Der benytter vi i stor grad Histreg til kildehenvisning på personnivå. Derfor jobber vi også en god del i Histreg for å lenke hendelser til enkeltpersoner og familier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dødsannonser (mulig dette er besvart allerede):

Har det vært diskutert å hente annonser fra vareminnesider.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Inge Tomren said:

Vi er veldig glade for de som arbeider systematiske med å lenke et område.

Det er mange enkeltpersoner som systematisk lenker en eller flere kommuner. Det kan vi se fra statistikken. For øyeblikket er det litt over 70 kommuner som har et snitt på over 5 lenkede personforekomster pr innførsel i 1910 folketellingen. Det er 4 kommuner som har over 8 i snitt. Det er Snåsa, Leksvik, Fjell og Finsland. Leksvik har bare 0,3% av personene i 1910-folketellingen som ikke er lenket til andre kilder.

Jeg kan bistå de som forsøker å dekke en hel kommune med å gi lister over personer som ikke er lenket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Ellen Fakset said:

Ang. dødsannonser (mulig dette er besvart allerede):

Har det vært diskutert å hente annonser fra vareminnesider.no?

Det ser ut til at annonsene bare ligger der i 1-2 år. Vi er avhengig av kilder som er permanente og gir faste IDer. Vi vil gjerne samarbeid med flest mulig andre registre. Det gir mer informasjon om hver person og bedrer kvaliteten totalt. Foreløpig er det samarbeid med Fanger.no, krigsseilere og politikere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lars Holden skrev:

Det ser ut til at annonsene bare ligger der i 1-2 år. Vi er avhengig av kilder som er permanente og gir faste IDer. Vi vil gjerne samarbeid med flest mulig andre registre. Det gir mer informasjon om hver person og bedrer kvaliteten totalt. Foreløpig er det samarbeid med Fanger.no, krigsseilere og politikere.

Det er ikke min erfaring.  Jeg bruker den tjenesten stadig vekk for å finne nyere dødsfall.  Her er f.eks. lenke til min fars dødsannonse.  Den virker hos meg, men jeg vet selvfølgelig ikke hvilken funksjonalitet som ligger bak søkeløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Beklager, histreg krasjer for øyeblikket. Det ser ut til at det er problemer med APIet fra Lokalhistoriewiki som kalles fra alle personsider. Jeg tror ikke vi klarer å rette opp dette i helgen.

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lars Holden said:

Beklager, histreg krasjer for øyeblikket. Det ser ut til at det er problemer med APIet fra Lokalhistoriewiki som kalles fra alle personsider. Jeg tror ikke vi klarer å rette opp dette i helgen.

Det er oppe igjen nå.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg vil be om hjelp til å løyse opp ein "storfamilie" her;  skreiv eg - og så begynte eg, og fann ein ende å dra i 🙂

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg trur eg vil be om hjelp til å løyse opp ein "storfamilie" her;  skreiv eg - og så begynte eg, og fann ein ende å dra i 🙂

Eg opplever også frå tid til anna at det er vanskeleg å sjå kvar "feilkoblinga" er og dermed kva som må løysast opp for å korrigere. Om du klarer å rekonstruere @Aase R Sæther - Gloppen, så trur eg fleire kunne ha interesse av å vite kva feil du fann og korleis du retta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider