Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Eg har etter kvart lært at personprofilar med mange navn, spesielt dei med ulike patronym, er ein indikasjon på at det er feil i profilen. Men, eg har no fleire gongar sett at det berre er for mange navn og at lista over lenkjer til hendingar i livsløpet alle er om same person. Eg har fått informasjon om at det har blitt gjennomført automatisk lenkjing og så ei runde med korrigeringar av det som har blitt feil. Eg reknar difor med at desse profilane med for mange navn, har blitt laga automatisk og etter det korrigert, men at korrigeringa ikkje har retta opp i dei namna som kom får ein annan person. 

Endret av Kjell Inge Tomren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg gjorde denne gongen, var å gå gjennom alle foreldre-personane og hake vekk dei oppføringane som openbart ikkje var same person. På nokre personar måtte eg ta det i fleire omgangar; fyrst dei som var frå Jevnaker og ikkje Bergen, så dei som var frå Skudesnes og ikkje Bergen, osv. Etter ei stund hadde eg fått ein forelder som hadde berre sin eigen ektemake og dei felles borna, og då gjekk eg gjennom borna for å sjå om det var oppføringar som kunne eliminerast der.

Lista inneheldt ein del personar som eg absolutt ikkje kunne forstå koblingsgrunnlaget for, og der brukte eg Feilhåndtering-familiekoblinger; dei vil ta vekk koblingar som er henta frå folketellingar td, og det kan stundom revolusjonere lista. Eg slo heile tida saman personar i familiane som eg visste var den same. 

Til slutt sto eg att med 6 born som ikkje hadde noko som helst i familien å gjere, så der fann eg rette foreldra, løyste borna eit og eit frå feil foreldre med Feilhåndtering og la dei eit og eit i familiekorga til foreldra.  Det fungerte flott!  Men eg er redd eg har samla for mange feilføringar på same person nokre stader, så der er nok andre som får ein ryddejobb også.

Noko av problemet var ein familie i to folketellingar som besto av ei enkje, dottera hennar med ektemake utan born, og ei anna dotter hadde med seg SI dotter. Desse fem personane var til dels sine eigne foreldre før eg begynte, sikkert på grunn av uklare skildringar som Hennes datter - utan å vere heilt tydeleg på kven Hennes refererte til.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at personprofiler i histreg.no ofte kommer høyt opp som treff når jeg søker på navn i Google. Dette syns jeg er en veldig positiv utvikling. Er det noe vi som lenker manuelt kan gjøre for å påskynde den positive utviklingen? En form for søkemotor optimalisering?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har skifta nettlesar i dag, og ein del lagra passord har ikkje blitt med over. Eg har fått ordna dei fleste med "gløymt passord"-funksjon, men finn ikkje noko slikt på Histreg. Kan @Lars Holden hjelpe meg inn att?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får framleis ikkje gjort noko på Histreg, sidan eg ikkje har passordet mitt lenger. Eg har prøvd å skrive til den oppgjevne epostadressa, men har ikkje fått svar. Litt frustrerande, eigentleg.

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg får framleis ikkje gjort noko på Histreg, sidan eg ikkje har passordet mitt lenger. Eg har prøvd å skrive til den oppgjevne epostadressa, men har ikkje fått svar. Litt frustrerande, eigentleg.

Hei, Aase.  Jeg er usikker på hvor lurt det er å oppgi mailadresser her inne, og jeg har noen tips til deg som jeg ikke føler for å legge ut i forumet.  Hvordan kommer vi i direkte kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ellen Fakset skrev:

Hei, Aase.  Jeg er usikker på hvor lurt det er å oppgi mailadresser her inne, og jeg har noen tips til deg som jeg ikke føler for å legge ut i forumet.  Hvordan kommer vi i direkte kontakt?

Send ei privat melding til profilen min i dette forumet 🙂

Eg fekk forresten tilsendt passord frå Histreg i går, men det fungerte dessverre ikkje, så eg er framleis ikkje "tilbake på jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Send ei privat melding til profilen min i dette forumet 🙂

Eg fekk forresten tilsendt passord frå Histreg i går, men det fungerte dessverre ikkje, så eg er framleis ikkje "tilbake på jobb".

Problemet løyst - i dag fungerte passordet som ikkje fungerte i går. Heldigvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2024 den 10.56, Kjell Inge Tomren skrev:

På forsida av histreg.no er det en notis med oppfordring til slektshistorielag og superbrukere om å initiere dugnad for geografiske områder eller tema. Jeg har vært innom dette temaet tidligere i denne diskusjonstråden, men mener det kom lite respons. Det er jo svært mange lokale grupper som hjelper hverandre med slektsgransking, men jeg har ikke sett at det fokuseres på bruk av histreg.no. Spesielt i områder som mangler en bygdebok/busetnadssoge vil det jo bli en fantastisk fin ressurs å ha histreg.no godt oppdatert. Jeg tror det hadde vært fint å få opp noen eksempler på slike aktiviteter som kanskje kunne inspirere til at flere grupper ble etablert.

Så konkret spørsmål: Kjenner dere til grupper som arbeider systematisk med geografiske områder eller spesielle tema og benytter histreg.no?

Jeg har i hovedsak jobbet med 6 kommuner i Nord-Troms, der jeg har mye av mine aner. Jeg tok kontakt med Slekt og Data Nord, som dekker Troms og Finnmark. Formålet var å undersøke om noen kunne bidra til disse kommunene.
Svaret var at de kunne formidle informasjon/forespørsel til medlemmer, men som organisasjon kunne de ikke gå inn i prosjektet. Jeg har ikke kommet så langt som å formulere denne henvendelsen, men skal gjøre det. 

Regner med at jeg må drive litt koordinering og opplæring om noen melder seg. 

Det har kanskje ikke vært noe kontakt mellom prosjektet og Slekt og Data sentralt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2024 den 12.46, Lars Holden skrev:

Vi er veldig glade for de som arbeider systematiske med å lenke et område.

Det er mange enkeltpersoner som systematisk lenker en eller flere kommuner. Det kan vi se fra statistikken. For øyeblikket er det litt over 70 kommuner som har et snitt på over 5 lenkede personforekomster pr innførsel i 1910 folketellingen. Det er 4 kommuner som har over 8 i snitt. Det er Snåsa, Leksvik, Fjell og Finsland. Leksvik har bare 0,3% av personene i 1910-folketellingen som ikke er lenket til andre kilder.

Jeg kan bistå de som forsøker å dekke en hel kommune med å gi lister over personer som ikke er lenket.

Jeg har jobbet mye med 6 spesifikke kommuner og har hatt stor nytte av listene fra Lars 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2024 den 14.34, Lars Holden skrev:

Nå er det lagt ut en ny statistikk over alle lenkene i histreg. Det er en lenke til et notat på 23 sider fra førstesiden på histreg, nedre venstre hjørne.

Lenkingen har blitt vesentlig mer omfattende. Nå er det lenket 21,1 mill. lenkede personforekomster, mens det vare 14 mill. ved årskiftet. Vi har gjenfunnet 78% av personene mellom 1910 og 1920-folketellingene. Tilsvarende er det 64% mellom 1900 og 1910.

Det er også en statistikk for hver kommune med egne lister for kommuner med spesielt mange eller få lenker, høy  og lav mobilitet og lav lenking mellom 1910 og 1920 folketellingen. Jeg har forsøkt å lenke et tilfeldig utvalg av personer som ikke var lenket mellom disse folketellingene. 2/3 av disse hadde ikke samme fødselsdato i de to folketellingene og et flertall bodde ikke sammen med familien i 1920. Det viser at det kan kreve en del manuelt arbeid å heve denne lenkingandelen. 

Hei
Kommer det en oppdatert oversikt snart? Trenger ikke 23 sider 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du vil arbeide systematisk med noen kommuner. Jeg har inntrykk av at det arbeides systematisk i over 50 kommuner. Men vanskelig å ha oversikt og å sette en terskel for hva som er å arbeide systematisk.

Jeg har holdt foredrag for Slekt og Data i Vestfold i høst og har nettopp sagt ja til å holde et innlegg på tillitsvalgtkonferansen i april. Det er også holdt innlegg i andre deler av landet av andre personer. Om dette medfører at lokallaget vil starte et felles initiativ eller det blir bidrag som enkeltpersoner, vet jeg ikke.

Her er en artikkel med oversikt over histreg https://home.nr.no/~holden/Histreg-2024-Nov.pdf Det er samme katalog som informasjonsfilene som ligger på førstesiden av histreg.  Den viser status i lenkingen og hvordan det arbeides. Nå er 79% av personene lenket mellom 1910 og 1920-folketellingen. Det er lavere lenkingsandel før 1910. Artikkelen viser kommuner med lav og høy lenkingsstatus og høy og lav migrasjon. Vi ser at de er lavest lenkingsandel i Finnmark. Det skyldes i stor grad at det er dårligere kvalitet i kildene, dvs. fødselsdatoer i 1910 og 1920 er oftere forskjellig, og trolig også flere navneendringer.

I artikkelen er det meste av statistikken laget med utgangspunkt i 1920-folketellingen. Jeg skal snart oppdatere statistikkoversikten på førstesiden av histreg. Den tar utgangspunkt i 1910-folketellingen. I den artikkelen tar jeg med alle kommunene slik at alle kan se status i "sin" kommune. Dvs. ca 23 sider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Holden skrev:

Flott at du vil arbeide systematisk med noen kommuner. Jeg har inntrykk av at det arbeides systematisk i over 50 kommuner. Men vanskelig å ha oversikt og å sette en terskel for hva som er å arbeide systematisk.

Jeg har holdt foredrag for Slekt og Data i Vestfold i høst og har nettopp sagt ja til å holde et innlegg på tillitsvalgtkonferansen i april. Det er også holdt innlegg i andre deler av landet av andre personer. Om dette medfører at lokallaget vil starte et felles initiativ eller det blir bidrag som enkeltpersoner, vet jeg ikke.

Her er en artikkel med oversikt over histreg https://home.nr.no/~holden/Histreg-2024-Nov.pdf Det er samme katalog som informasjonsfilene som ligger på førstesiden av histreg.  Den viser status i lenkingen og hvordan det arbeides. Nå er 79% av personene lenket mellom 1910 og 1920-folketellingen. Det er lavere lenkingsandel før 1910. Artikkelen viser kommuner med lav og høy lenkingsstatus og høy og lav migrasjon. Vi ser at de er lavest lenkingsandel i Finnmark. Det skyldes i stor grad at det er dårligere kvalitet i kildene, dvs. fødselsdatoer i 1910 og 1920 er oftere forskjellig, og trolig også flere navneendringer.

I artikkelen er det meste av statistikken laget med utgangspunkt i 1920-folketellingen. Jeg skal snart oppdatere statistikkoversikten på førstesiden av histreg. Den tar utgangspunkt i 1910-folketellingen. I den artikkelen tar jeg med alle kommunene slik at alle kan se status i "sin" kommune. Dvs. ca 23 sider.

Takk 🙂

Jeg tror at potensialet for slektsforskere (og andre) er litt underkommunisert. Dersom Slekt og Data sentralt hadde bidratt i å reklamere for dugnaden, hadde det vært et veldig fint bidrag og kanskje hjelpe oss å få bidrag lokalt/regionalt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Holden skrev:

Klarer vi å bli "ferdige" til forskningsprosjektet er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at potensialet for bidrag fra slektsforskere er veldig stort. Jeg har estimert at det er 60 millioner personforekomster i kildene i perioden 1801-1920. Dette antallet er så stort at vi også er avhengig av datamaskiner i lenkingen.

Vi blir aldri "ferdig". Antallet personforekomster i kildene er så stort at det alltid vil være flere personforekomster som kan knyttes sammen. I artikkelen som det vises til i lenken i et tidligere innlegg, anslår jeg at det er krevende å lenke ca 3% av befolkningen mellom 1910 og 1920-folketellingen når jeg har tatt bort de som var i utlandet. Dette tallet er sikkert større i eldre kilder og som også er uten fødselsdato. I tillegg er det flere kilder som kan knyttes sammen som skifterett og fengselsprotokoller og vi kan gå lengre tilbake i tid. Forhåpentligvis bidrar prosjektet til at flere kilder blir transkribert. Det gir ytterligere personforekomster å lenke. Men prosjektet kan bli ferdig i betydningen av at vi kan følge store deler av befolkningen tilbake til 1801 og ca 7 generasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jonny Berg skrev:

Jeg tror at potensialet for slektsforskere (og andre) er litt underkommunisert. Dersom Slekt og Data sentralt hadde bidratt i å reklamere for dugnaden, hadde det vært et veldig fint bidrag og kanskje hjelpe oss å få bidrag lokalt/regionalt.  

Jeg mener også at HBR med fordel kunne få mer drahjelp fra Slekt og Data. Jeg har holdt foredrag og arbeidsmøter i de lokale gruppene her på Sunnmøre. Det ligger et opptak av foredraget på YouTube og Slekt og Data Møre og Romsdal har publisert en lenke til dette foredraget:

https://slektogdata.no/nb/bli-med-pa-felles-dugnad-pa-histregno

Jeg tror denne videoen og de andre jeg har lagt ut på YouTube, kan brukes som utgangspunkt for informasjonsmøter og arbeidsmøter i regi av Slekt og Data eller andre interesserte grupper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jonny Berg skrev:

Kommer det en oppdatert oversikt snart? Trenger ikke 23 sider 🙂

Så vidt jeg forstår så kan menypunktet "Min kommune" brukes til å søke opp ulenkede personer i hver enkelt kommune. Kan dere ikke bare ta utgangspunkt i de listene, @Jonny Berg?

Jeg tenker også at en dugnad i et område med fordel kan starte med at deltakerne starter med å lenke de familien som de kjenner godt. Da blir det lettere å lære seg grunnleggende bruk, og det er motiverende å se "egne" personer og familier "stå fram" fra kildene. 

Når vi bruker histreg.no, så er det jo også en innebygget koordinering av felles innsats ved at alle ser resultatene av det de andre gjør.

En annen framgangsmåte kunne være å fordele gårdene og/eller gatene i FT1920 mellom deltakerne i dugnadsgjengen, lenke personene og familiene på hvert sted og så gradvis gå bakover via foreldre og besteforeldre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke Min kommune får du nok frem noen ulenkede, men jeg er veldig usikker på om det søket er fullstendig. I en hel kommune fikk jeg opp ca. 20 navn for 1865 folketellingen og enkelte hadde opp mot 50 forekomster. 

Jeg fikk tilsendt hele 1910 folketellingen i CSV og tok det inn i Excel. På den måten får man oversikt over hvem som er i familie med hverandre og man kan merke av etter hvert som de er ordnet i Histreg. 

For øvrig er jeg  enig i dine forslag og det var også noe sånt jeg tenkte dersom jeg får med meg noen til å ta de kommunene jeg jobber med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jonny Berg skrev:

Ved å bruke Min kommune får du nok frem noen ulenkede, men jeg er veldig usikker på om det søket er fullstendig. I en hel kommune fikk jeg opp ca. 20 navn for 1865 folketellingen og enkelte hadde opp mot 50 forekomster. 

Jeg fikk tilsendt hele 1910 folketellingen i CSV og tok det inn i Excel. På den måten får man oversikt over hvem som er i familie med hverandre og man kan merke av etter hvert som de er ordnet i Histreg. 

For øvrig er jeg  enig i dine forslag og det var også noe sånt jeg tenkte dersom jeg får med meg noen til å ta de kommunene jeg jobber med. 

Nei, det er ikke fullstendig. Det viser bare et utvalg. Jeg ser behovet for å ha oversikt og følge med på framdriften i et felles prosjekt, men jeg tenkte bare at det var mulig å komme i gang uten å vente på komplette lister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke på søkesiden tidligere vært mulig å sortere alle kolonner (alfabetisk/stigende) ved å trykke på kolonneoverskriften? Jeg ønsker meg dette (tilbake), for alle kolonner (ikke bare fødselsår, som er det eneste som fungerer nå). 

Endret av Hanne Astad
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hanne Astad said:

Har det ikke på søkesiden tidligere vært mulig å sortere alle kolonner (alfabetisk/stigende) ved å trykke på kolonneoverskriften? Jeg ønsker meg dette (tilbake), for alle kolonner (ikke bare fødselsår, som er det eneste som fungerer nå). 

Det har ikke skjedd noen endring på dette. Det er mulig å sortere på alle overskriftene som er i blått: fornavn, etternavn, fødselsår, fødested, bosted og hendelsesdato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lars Holden skrev:

Det har ikke skjedd noen endring på dette. Det er mulig å sortere på alle overskriftene som er i blått: fornavn, etternavn, fødselsår, fødested, bosted og hendelsesdato

Jeg synes sorteringa har blitt mere «rotete» i kolonnene for partnere og foreldre de siste ukene, og hadde det for meg at det kanskje var skjedd en endring fra sortering etter fornavnsfeltet til etternavnsfeltet, men da stemmer ikke det.

Det hadde vært fint å ha muligheten til å kunne sortere alfabetisk etter fornavn i partner- og foreldrekolonnene, ettersom fornavn ikke endres som etternavn/gårdsnavn, pluss at patronym registrert i etternavnsfeltet også roter det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hanne Astad said:

Jeg synes sorteringa har blitt mere «rotete» i kolonnene for partnere og foreldre de siste ukene, og hadde det for meg at det kanskje var skjedd en endring fra sortering etter fornavnsfeltet til etternavnsfeltet, men da stemmer ikke det.

Det hadde vært fint å ha muligheten til å kunne sortere alfabetisk etter fornavn i partner- og foreldrekolonnene, ettersom fornavn ikke endres som etternavn/gårdsnavn, pluss at patronym registrert i etternavnsfeltet også roter det til. 

Vi skjønner ideen og noterer forslaget. Det er mange ulike søkesituasjoner, og det er litt vanskelig å vite hva som er best generelt. I tillegg vil det kreve noe utviklingsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger ender jeg opp med personer med mer enn en far eller mer enn en mor, og da forsøker jeg å bruke familekurven til å endre den ene til stefar eller stemor. Men jeg har ikke funnet ut av hvordan jeg skal får de ønskede resultatene. Jeg klarer heller ikke å forstå det som står i bruksanvisningen. 

Her er et typisk eksempel på en far som bør endres til stefar.

https://histreg.no/index.php/person/pd00000007239294

Jeg trenger en steg for steg forklaring på hvordan dette skal gjøres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider