Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Det ser ut som histreg har en side for å endre passord eller epost adresse, men den er ikke funksjonell?

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Fabian Mihle Hansen said:

Det ser ut som histreg har en side for å endre passord eller epost adresse, men den er ikke funksjonell?

Epost er brukt som ID, slik at det ikke er så lett å skifte denne. Passord skal være mulig å skifte selv. 

Hvis man har problemer, er det best å sende epost til histreg@nr.no som har noen flere muligheter til opprettinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lars Holden skrev:

Epost er brukt som ID, slik at det ikke er så lett å skifte denne. Passord skal være mulig å skifte selv. 

Hvis man har problemer, er det best å sende epost til histreg@nr.no som har noen flere muligheter til opprettinger. 

Hm så teit med epost adresse. Aller meste av andre nettsider har mulighet for å endre epost adresse selv. Sikkert 99%+ av de jeg har registrert hos.

Om passord, jeg har prøvd å endre, men ser ikke ut til å fungere. Feltene tømmes og når jeg logger ut og inn er det bare det gamle som fungerer fortsatt.

Skal sende epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2025 den 7.39, Lars Holden skrev:

Nå skal denne koden erstattes med en helt ny kode som viser familien på en ny måte. Vi retter derfor ikke opp feilene i dagens kode. Jeg tør ikke love når vi har en release, men det nærmer seg. Løsningen er til testing. Vi vil legge inn enda en forbedring før vi har release.  

Er det mulig å si noe om hvordan denne nye visningen blir. Pr nå så blir det doble foreldre dersom det er flere ekteskap i familien. Vil det bli bare en far og en mor med den nye visningen? Hva gjør vi nå mens vi venter? Er det bare å la de doble foreldrene ligge der, og så blir det riktig etter omleggingen, eller bør vi forstatt rydde opp og legg inn stefar eller stemor?

Det hadde også vært interessant å vite hvilke feil som vil bli rettet og hvilke andre forbedringer som kommer. 

Endret av Kjell Inge Tomren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette er meldt tidligere, men:

En person hadde to hendelser for dødsfall - i 1966 og 1971.  Personen var registrert som død i 1971.

Jeg splittet i to personer ved å fjerne HP og tilhørende hendelser, inkl dødsfall i 1966.  Den slettede har nå kun hendelser for én person, med dødsfall i 1966.  Men på personen henger 1971 igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Inge Tomren said:

Er det mulig å si noe om hvordan denne nye visningen blir. Pr nå så blir det doble foreldre dersom det er flere ekteskap i familien. Vil det bli bare en far og en mor med den nye visningen? Hva gjør vi nå mens vi venter? Er det bare å la de doble foreldrene ligge der, og så blir det riktig etter omleggingen, eller bør vi forstatt rydde opp og legg inn stefar eller stemor?

Det hadde også vært interessant å vite hvilke feil som vil bli rettet og hvilke andre forbedringer som kommer. 

image.png.edc3f838a753c0888c8346948428f698.png

Dette er et bilde at slik siden til Roald Amundsen blir. Han står som "Denne pers". Han har foreldre Jens og Gustava og 3 helsøsken. I tillegg har mor et barn til, Antonio, og foreldrene er fosterforeldre for Ragnhild. Vi ser foreldreforholdet til alle barna i søskenflokken. Vi bruker de samme dataene som i dag. Men jeg antar at en slik visning medfører at det blir større interesse av å få riktig visning, dvs endre fra far til stefar osv. Man kan godt starte på denne jobben nå, men det blir litt lettere med den nye visningen. Vi har også tenkt å ha mulighet til å vise hvilken linje i livsløpstabellen medfører at denne personen står i oversikten over. Som oftest er det opplagt, men i noen tilfeller må man lete lenge for å finne denne personforekomsten. Det vil også gjøre det lettere å rette opp feilene i familieforholdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Ellen Fakset said:

Usikker på om dette er meldt tidligere, men:

En person hadde to hendelser for dødsfall - i 1966 og 1971.  Personen var registrert som død i 1971.

Jeg splittet i to personer ved å fjerne HP og tilhørende hendelser, inkl dødsfall i 1966.  Den slettede har nå kun hendelser for én person, med dødsfall i 1966.  Men på personen henger 1971 igjen.

I noen tilfeller må man rette opp dette manuelt etter oppsplitting. Man reduserer det behovet hvis man skiller ut HP fordi da gjør algoritmene en ny beregning av dataene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skilte ut HP, men opplysninger om død ble hengende igjen fra den andre personen.

Her så jeg det lett, fordi det nettopp var to hendelser for død som var feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars Holden skrev:

Vi har også tenkt å ha mulighet til å vise hvilken linje i livsløpstabellen medfører at denne personen står i oversikten over. Som oftest er det opplagt, men i noen tilfeller må man lete lenge for å finne denne personforekomsten. Det vil også gjøre det lettere å rette opp feilene i familieforholdene. 

Hurra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ellen Fakset skrev:

Jeg skilte ut HP, men opplysninger om død ble hengende igjen fra den andre personen.

Her så jeg det lett, fordi det nettopp var to hendelser for død som var feilen.

Jeg mener vi har sett dette tidligere og min erfaring er at dato for dødsfall blir med i begge profilene ved oppsplitting selvom det er HP som splittes ut. Mulig det bare blir slik dersom dødsfall mangler i livsløpet til profilen som blir igjen? Jeg tenker at dette uansett er en feil som det skulle være enkelt å rette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider