Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

27 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Det hadde vært nyttig å vite litt om hva som får prioritet i utvikling og feilretting, eller hvem som har rollen som produkteier for histreg.no

Årstallet for dødsfall blir ikke synlig i oversiktene så lenge det står "Ukjent sted" og selv om sted er angitt i alle(?) kildene for dødsfall, så kommer "Ukjent sted" inn i personprofilen. Jeg antar at det er noe med grensesnittet mellom Arkivverket og HBR som gjør at dødsfallene ikke blir stedfestet. Pr nå bruker jeg en god andel av tiden til å manuelt legge inn sted for dødsfall, og jeg hadde veldig gjerne sett at det kom med uten manuelt arbeid. 

Jeg kan beskrive ansvarsfordelingen. Mye er personavhengig og ikke knyttet til titler og bestemte roller. 

Arkivverket drifter histreg og eier datasystemet og databasen. Det er Norsk Regnesentral som står for utviklingen og har en tett dialog med Arkivverket om driftingen. Her er jeg prosjektleder og bestemmer det meste av utviklingen. Det er en utvikler som skriver det meste av koden til histreg, og en annen person som har lagt inn nye kilder (politikere, biografiske arkiv etc.) og arbeidet med "Min kommune". Med to personer som kjenner koden, er vi noe mer robust. Utforming av endringene gjør vi i en dialog. Jeg arbeider med manuell og maskinell lenking i tillegg til å lede prosjektet, foredrag, eposter, dette forumet, samarbeid med forskergrupper og lokalhistorielag, vitenskapelig publisering mm. UiT arbeider også med maskinell lenking.  

Histreg inngår også i et større prosjekt der vi arbeider med klausulerte data. Det skal gi et sammenhengende system fra 1800 til i dag inklusiv dagens folkeregister. Her er SSB, Folkehelseinstituttet, Nasjonalbiblioteket, UiT og NHH også partnere. Jeg er også prosjektleder for dette. Vi håper at arbeidet med klausulerte data vil gi oss en del lenker fra 1900 og frem til dødsfall, kanskje tidlig i 2026. 

Vi har hele tiden en liste med ønskede utvidelser. Vi prioriterer fortløpende og har ikke sortert alle forslag etter prioritet. Mindre endringer kan tas med når vi likevel arbeider med den delen av koden eller fordi de er raske å gjøre. Av store utvidelser fokuserer vi nå på ny familievisning. Vi håper at vi også snart kan forenkle å fjerne familierelasjoner som er lagt inn manuelt og overprøve disse i kirkebøker. Dette er imidlertid store endringer, og vi kan ta mindre endringer og bugfix innemellom. Arbeidet med det større prosjektet kan også medføre endringer som ikke merkes for bidragsyterne av histreg. 

Jeg hadde ikke lagt merke til koblingen mellom sted og tid for dødsfall. Det virker som en mindre ting som kan tas innemellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lars Holden skrev:

Jeg hadde ikke lagt merke til koblingen mellom sted og tid for dødsfall. Det virker som en mindre ting som kan tas innemellom. 

Det hadde vært veldig bra om det kunne bli forbedret. Kanskje også feilen med tidspunkt for død som feilaktig blir med i begge profilene ved splitting kunne blitt fikset i samme runden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lars Holden said:

Godt spørsmål. Nyhetene på forsiden blir korte. Vi bruker "tematiske arkiv" som en samlebetegnelse på arkiver i Digitalarkivet som helse, fengsel, skifterett og utenfor Digitalarkivet som fanger 1940-1945 og politikere. Dvs i praksis alle kilder unntatt folketellinger, kirkebøker og emigrantarkiv som er de viktige for å følge personene. Biografiske arkiv er nye arkiv som er laget basert på bøker i Nasjonalbiblioteket. Forløpig har vi to bøker, en om lensmenn og en om ingeniører og arktitekter. Hvis man søker på et vanlig fornavn og krysser av for disse bøkene, vil man finne personforekomstene i bøkene og kan følge lenken til bøkene i Nasjonalbiblioteket. Der er det bilde og biografi for hver person. Nå holder vi med statskalenderen som kom ut årlig med oversikt over offentlige ansatte. Her blir det vesentlig over 100.000 personforekomster.  

Hensikten med tematiske arkiv er å samle mest mulig informasjon om personene. Det gjør det mer interessant, kan øke interessen, bedre kvaliteten og motivere til mer bruk, fra slektsforskere, akademiske forskere og andre. Dette er et fleksibelt format så det kan brukes på måter vi ikke kjenner til i dag. For oss krever det relativt lite slik at det ikke går utover annen funksjonalitet vi gjerne ville ha i histreg. 

Jeg glemte å svare på referanselisten. Ja, denne er veldig lang. Men den er søkbar. 

Hvis man f.eks. vil finne personene som er referert fra Trysilboka, søker man på "Trysil" eller hvis man vil finne personene i Hoems slektsbøker, kan man søke på "Hoem".

Søk på "Minneord" gir ikke så mye mening pga for mange treff. Men "Snublesteiner" gir en passende liste. Her er det også skrevet navnet på personen i referanselisten som gjør at den fungerer som en oversikt over de aktuelle personene. 

Ved bare å scrolle deler av listen, kan man få kjennskap til kilder man ikke visste om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Det hadde vært veldig bra om det kunne bli forbedret. Kanskje også feilen med tidspunkt for død som feilaktig blir med i begge profilene ved splitting kunne blitt fikset i samme runden?

Enig. Da vi implementerte splitting, tenkte vi at dette kunne være skrevet inn manuelt og burde følge HP siden det ville være uheldig å slette. Men jeg ser at i praksis er det som oftest er hentet fra en kilde og da er det enklest at det oppdateres fra kildene for hver av personene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.