Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

2 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Dumt. Det tok 4 søk før denne kom fram - og då er det nesten slik at det hadde vore betre om sida vart heilt stengt til ein fann ut av det. 

image.png.932b73dd749989e5dbc8b6172fa0753c.png

Nå har vi lagt inn en 10 sekunders forsinkelse på visning av personside når man ikke er logget inn. Vi håper at det hjelper. 

Vi har også lansert den nye visningen av familier som gjør det lettere å få oversikt over komplekse familier. Vi vet om en bug her, men vi la den ut nå fordi dette belaster systemet mindre. 

Videre arbeid prioriterer vi å håndtere overbelastningen, så fjerne denne bugen på familiesidene og så visning vise hvilke linjer i persontabellen som medfører at en person er i familieoversikten. Det siste gjør det lettere ved en del feilsituasjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hanne Astad skrev:

I dag er det helt umulig, i perioder får man nærmest 10 feilmeldinger før man får lagret en endring. 

Mitt inntrykk er at selve lagringen går helt fint, dvs på første forsøk. Men at det som feiler er å hente data som skal vises etter at databasen er oppdatert. Kun en gang har jeg opplevd at deler av endringene jeg gjorde var lagret, men ikke alt. Men det skyldes nok i stor grad at jeg gjør en endring om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ventet lenge og endelig er ny familievisning på plass. Stort sett virker den bra og intuitiv. Jeg testet den dog mot min oldefar med 3 + 11 barn og 2 ekteskap og føler det er en viss inkonsistens. Det kan godt være at dette er feilen som skal rettes opp. Men jeg tar det nå med, så kan dere se på det.

Har først satt opp resultatet av de 3 første barna ved siden av hverandre:

image.thumb.png.64a3b9668df152b31188665817e443c8.png

Her kommer nok de samme data frem selv om de hvite boksene har byttet plass. Det jeg stusser litt på er hvorfor ikke alle de 3 barna i første eksteskap (Ole, Marius og Mathias) er listet i samme ramme. Hvis en ser på bildet til venstre kan det se ut til at Olaus og Marie H. har sønnen Ole, og at faren har sønnene Mathias og Marius med en annen partner.

Så tar jeg resultatet for min bestefar:
image.png.f0dde200b2595b0e9e9238f9a1d2becb.png

Der listes først de 3 halvbrødrene. Det ser riktig ut. Men så kommer det 3 blokker der deres stemor vises med en og en sønn. Før disse tre bildene ble tatt tok jeg for sikkehets skyld å la Olaus, Marie O og de 3 første barna i en familiekurv og koblet de opp som far, stemor og barn for å være på den sikre siden.

Nå som resultatet ikke var helt slik jeg forventet, så tok jeg og fjernet alle familiekoblinger for de 3 første barna og også for Marie Olsdatter. Så la jeg alle 5 på nytt i en familiekurv og koblet dem på nytt opp som far, stemor og barn. Resulatene ble ikke som forventet:

image.thumb.png.e48aff85341b15503ebd339b42490f6a.png

Heller ikke nå kommer alle de 3 barna i første ekteskap opp i samme ramme. Men nå er de 2 yngste barna i 2. ekteskap på helt feil plass.

image.png.209176fac47507e6c20bc2b56150d681.png

Fremdeles er det 3 bokser for stemor og ett av barna. Bildet for Marie Olsdatter er nesten helt riktig. Forstår ikke hvorfor Alfred plutselig står helt nederst:
image.png.02f23d0d88e21510cfd16725b2922993.png

Tar jeg opp bildet for Olaus, så er det Olave som kommer nederst. Får ikke lagt inn flere bilder, så her er en link:

https://histreg.no/index.php/person/pf01073763000007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arild Maka skrev:

Mitt inntrykk er at selve lagringen går helt fint, dvs på første forsøk. Men at det som feiler er å hente data som skal vises etter at databasen er oppdatert. Kun en gang har jeg opplevd at deler av endringene jeg gjorde var lagret, men ikke alt. Men det skyldes nok i stor grad at jeg gjør en endring om gangen.

1 time siden, Arild Maka skrev:

Vi har ventet lenge og endelig er ny familievisning på plass. Stort sett virker den bra og intuitiv. Jeg testet den dog mot min oldefar med 3 + 11 barn og 2 ekteskap og føler det er en viss inkonsistens. Det kan godt være at dette er feilen som skal rettes opp. Men jeg tar det nå med, så kan dere se på det.

Har først satt opp resultatet av de 3 første barna ved siden av hverandre:

image.thumb.png.64a3b9668df152b31188665817e443c8.png

Her kommer nok de samme data frem selv om de hvite boksene har byttet plass. Det jeg stusser litt på er hvorfor ikke alle de 3 barna i første eksteskap (Ole, Marius og Mathias) er listet i samme ramme. Hvis en ser på bildet til venstre kan det se ut til at Olaus og Marie H. har sønnen Ole, og at faren har sønnene Mathias og Marius med en annen partner.

Så tar jeg resultatet for min bestefar:
image.png.f0dde200b2595b0e9e9238f9a1d2becb.png

Der listes først de 3 halvbrødrene. Det ser riktig ut. Men så kommer det 3 blokker der deres stemor vises med en og en sønn. Før disse tre bildene ble tatt tok jeg for sikkehets skyld å la Olaus, Marie O og de 3 første barna i en familiekurv og koblet de opp som far, stemor og barn for å være på den sikre siden.

Nå som resultatet ikke var helt slik jeg forventet, så tok jeg og fjernet alle familiekoblinger for de 3 første barna og også for Marie Olsdatter. Så la jeg alle 5 på nytt i en familiekurv og koblet dem på nytt opp som far, stemor og barn. Resulatene ble ikke som forventet:

image.thumb.png.e48aff85341b15503ebd339b42490f6a.png

Heller ikke nå kommer alle de 3 barna i første ekteskap opp i samme ramme. Men nå er de 2 yngste barna i 2. ekteskap på helt feil plass.

image.png.209176fac47507e6c20bc2b56150d681.png

Fremdeles er det 3 bokser for stemor og ett av barna. Bildet for Marie Olsdatter er nesten helt riktig. Forstår ikke hvorfor Alfred plutselig står helt nederst:
image.png.02f23d0d88e21510cfd16725b2922993.png

Tar jeg opp bildet for Olaus, så er det Olave som kommer nederst. Får ikke lagt inn flere bilder, så her er en link:

https://histreg.no/index.php/person/pf01073763000007

Slik ser det ut for meg om jeg følger lenka di, stusser på den "stebarn til partner" ? 

image.thumb.png.3f3f1e6890f2052c17b9da146d2f6224.png

RED: Nå har jeg jobba litt med andre personsider/familier, og det må jeg si, denne løsningen virker veldig mye bedre! 🙂

Endret av Hanne Astad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne Astad skrev:

Slik ser det ut for meg om jeg følger lenka di, stusser på den "stebarn til partner" ? 

image.thumb.png.3f3f1e6890f2052c17b9da146d2f6224.png

RED: Nå har jeg jobba litt med andre personsider/familier, og det må jeg si, denne løsningen virker veldig mye bedre! 🙂

Stebarn til partner er stebarn til hans andre kone, men det er litt merkelig at de føres opp slik ettersom de er hans egne barn. Men hvis det er ment å være slik, så skal vi nok venne oss til det. Men denne boksen burde kanskje stått nederst.

Ser at Olava står oppført nederst. Det skulle ikke være noen grunn til det. I andre visninger står hun på riktig plass sett ift hennes alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye visningen er tydeligere, men den blir lett noe lengre enn tidligere.  Da vil nok mange se feil i registreringen av familieforhold som de ikke har lagt merke til tidligere. Jeg kan fortelle om prinsippene.

Først er det grupper av familier der alle barna i familien har samme forhold til foreldrene, feks. far og mor, far og stemor, fosterfar og fostermor.  Hver av gruppene sorteres etter alder på eldste barnet og ved samme alder skal far og mor først. I noen familier kan det da være far og mor og flere barn og så far og stemor med de samme barna. Øverst i listen med barn kan det stå "Denne personen: NN" for å vise hvor personen med personsiden hører hjemme. Samme foreldrepar med relasjon skal bare stå en gang. Det er den kjente bugen som ble vist i Arild Makas eksempel. Men merk at hvis ikke foreldrene er lenket, vil systemet tro at det er en annen person. Det ser man best ved å trykke på "Vis lenking av familiemedlemmer"

Tilsvarende gjelder listen med partner. Da må vi også vise tydelig om dette er stebarn til partner eller stebarn til denne personen. Også her skal det sorteres etter alder på eldste barn og biologiske foreldre først. 

Grunnen til sortering etter alder på eldste barn er at det normalt vil medføre rekkefølgen på ekteskapene. 

Jeg antar at denne endringen medfører at flere legger vekt på å få riktig registrering av foreldre. Det er bra. Det blir lettere når vi får en release som forklarer hvilken linje i livsløpstabeller som medfører at en person står i familieoversikten. Endringer i familieforholdene rettes først og fremst med å fjerne feil personforekomster i livsløpstabellen og dernest med feilhåndtering. Vi skal finne en bedre måte å endre dette på, men det tar tid. Det samme gjelder feil i familieforholdene som skyldes feil i kirkeboken eller transkriberingen av denne. 

Det er mange kompliserte familier, og jeg blir ikke overrasket om vi finner flere feil. Det er bare si fra her eller i epost til histreg@nr.no.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Kjell Inge Tomren
    • Nils A. Hafsal
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.