Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

14 hours ago, Arild Maka said:

Det jeg opplever er at en får en slik feil hvis en f. eks. kobler opp en person som fostermor uten samtidig å koble opp en far. Det en kan gjøre er å bruke Feilhåndtering for å fjerne feilen. Men hvis det faktisk er koblet riktig, så kan det hende at feilen kommer på nytt etter ny oppkobling. Da må en håpe på at feilretting i programvaren løser problemet. Jeg har også et par slike. Prøv å klikke på fostermor her: https://histreg.no/index.php/verify/pf01073763001735

Jeg har “låst opp” siden nevnt av Ketil. Når sider låser seg, må man gå til feilhåndtering og fjerne alle familierelasjoner. Dette var en av få sider der dette ikke var tilstrekkelig. Jeg måtte finne hovedPF og fjerne alle familirelasjoner fra denne. Da fungerte siden igjen.

For meg fungerte siden nevnt av Arild.

Merk at lenken til Arild hadde «verify» istedenfor «person». Det kommer at av vi innførte  CAPTCHA (gjenkjenning av bilder for å skille mellom maskiner og mennesker) for å løse problemet med overbelastning. Jeg anbefaler at man bruker lenker med «person» og ikke «verify» som referanse. Det er ikke sikkert at «verify» vil fungere så lenge.

Histreg er et autoritetsregister for avdøde historiske personer i Norge. Vi ønsker at IDene skal brukes i flest mulig sammenhenger (tekster, registre, presentasjoner, museer etc. )
Innføringen av CAPTCHA har også medført at histreg ikke lengre blir indeksert av søkemotorer. Som et autoritetsregister ønsker vi at histreg blir indeksert. Det kan medføre at vi fjerner CAPTCHA senere og at lenker med «verify» ikke vil fungere lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg har “låst opp” siden nevnt av Ketil. Når sider låser seg, må man gå til feilhåndtering og fjerne alle familierelasjoner. Dette var en av få sider der dette ikke var tilstrekkelig. Jeg måtte finne hovedPF og fjerne alle familirelasjoner fra denne. Da fungerte siden igjen.

For meg fungerte siden nevnt av Arild.

Merk at lenken til Arild hadde «verify» istedenfor «person». Det kommer at av vi innførte  CAPTCHA (gjenkjenning av bilder for å skille mellom maskiner og mennesker) for å løse problemet med overbelastning. Jeg anbefaler at man bruker lenker med «person» og ikke «verify» som referanse. Det er ikke sikkert at «verify» vil fungere så lenge.

Histreg er et autoritetsregister for avdøde historiske personer i Norge. Vi ønsker at IDene skal brukes i flest mulig sammenhenger (tekster, registre, presentasjoner, museer etc. )
Innføringen av CAPTCHA har også medført at histreg ikke lengre blir indeksert av søkemotorer. Som et autoritetsregister ønsker vi at histreg blir indeksert. Det kan medføre at vi fjerner CAPTCHA senere og at lenker med «verify» ikke vil fungere lengre.

Jeg så ikke i farten at jeg brukte en verify-adresse. Tror ikke jeg visste at det fantes.

Men, problemet er ikke løst.

Prøvde du å åpne profilen til fostermor Dolga?

Dagny (virker fint): https://histreg.no/index.php/person/pf01073763001735

Dolga (gir kun feilmelding): https://histreg.no/index.php/person/pf01073763001731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vært kommentarer til søket og hvordan det virker. Her er en oversikt. Hvis noen ser andre feil enn det jeg nevner her, hører jeg gjerne om det. 

Det aller meste virker slik det er tenkt. 

For tematiske arkiv som fanger, politiker, krigsseiler, biografiske arkiv, får man ikke treff hvis man krysser av på geografi. VI har ikke klart å koble disse personene til geografi. For Aftenposten får man bare treff når man krysser av for Oslo eller Akershus, for å unngå mange irrelevante treff for resten av landet. 

Krysser man av for vielser er det bug knyttet til roller. Det fungerer ikke å kryssse av for emigranter. Lenker til Aftenposten fungerer heller ikke fordi Aftenposten har endret lenkestreng. Her må man bruke dato og finne frem selv. Disse bugene skal vi rette opp, men det er flere ting som har prioritet foran dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arild Maka said:

Jeg så ikke i farten at jeg brukte en verify-adresse. Tror ikke jeg visste at det fantes.

Men, problemet er ikke løst.

Prøvde du å åpne profilen til fostermor Dolga?

Dagny (virker fint): https://histreg.no/index.php/person/pf01073763001735

Dolga (gir kun feilmelding): https://histreg.no/index.php/person/pf01073763001731

Jeg prøvde bare Dagny. Nå virker Dolga også. Løste det opp med feilhåndtering. "verify" adresser ble innført nylig pga CAPTCHA, og det er ikke sikkert at disse vil fortsette å virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Holden skrev:

Jeg prøvde bare Dagny. Nå virker Dolga også. Løste det opp med feilhåndtering. "verify" adresser ble innført nylig pga CAPTCHA, og det er ikke sikkert at disse vil fortsette å virke. 

Men problemet er ikke borte. Jeg koblet Dolga opp på ny som fostermor og la til hennes 7 fosterbarn. Og da er feilen tilbake. Feilen oppstår så fort en kobler sammen en fostermor (evt en fosterfar) med fosterbarn uten at en samtidig legger inn fosterfar (som ikke finnes i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.