Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

47 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Ja, bruk av personkurv og familiekurv har blitt litt mer komplisert etter en omlegging av driften før sommeren. Trikset er stort sette at fanene må oppfriskes etter at noe har blitt lagt i kurvene. Hvis du prøver, så vil du se at knappene blir oppdatert på en ganske logisk måte. Jeg har det på gjøremålslista at jeg må lage en ny versjon av videoen som demonstrerer denne funksjonaliteten, for den som ligger i YouTube nå, stemmer ikke lenger med hvordan histreg.no fungerer. Beklager at det ikke har blitt gjort ennå. 

Jeg ser frem til nytt kursmateriell, på forhånd takk! Ta gjerne med en teskjed-verson om feilhåndtering! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Jeg ser at hun i oversikten har halvsøsteren Anlaug R, det må være bra. Imidlertid mangler hunr barnefødsler og konfirmasjoner, men jeg forsøker å ta det etter hvert.

Jeg forstår dog ikke hvordan du har gjort det, det resonerer ikke med det jeg kan og forstår. (Sukk)

Takk for tiden og jobben! 😀

Jeg kan gi deg litt mer detaljert beskrivelse:

1. Åpne hovedprofil: https://histreg.no/index.php/person/pd00000022253728

2. Legg den i personkurv (logg inn først hvis du ikke er innlogget)

3. Kopier PFID som du vil legge til denne profilen:

image.png.59e9477296b4caf3887d2f4a68644b36.png

4. Legg den inn i URL:

image.png.ee44351ab7beeac2d24a3471bbdc5d6d.png

5. Trykk ENTER og den nye kilden kommer frem. Legg den inn i personkurven.

6. Åpne personkurven

7. Velg hvilken av kildene du ønsker som hovedforekomst.

8. Velg Lenk sammen.

• Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arild Maka skrev:

Jeg kan gi deg litt mer detaljert beskrivelse:

1. Åpne hovedprofil: https://histreg.no/index.php/person/pd00000022253728

2. Legg den i personkurv (logg inn først hvis du ikke er innlogget)

3. Kopier PFID som du vil legge til denne profilen:

image.png.59e9477296b4caf3887d2f4a68644b36.png

4. Legg den inn i URL:

image.png.ee44351ab7beeac2d24a3471bbdc5d6d.png

5. Trykk ENTER og den nye kilden kommer frem. Legg den inn i personkurven.

6. Åpne personkurven

7. Velg hvilken av kildene du ønsker som hovedforekomst.

8. Velg Lenk sammen.

Endelig kan jeg få tak på hva som skal til! Takk for at du tok deg tid!

Jeg vil fra nå forstå Personkurven som en programbit som lever sitt liv i bakgrunnen, snedig det der. 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Endelig kan jeg få tak på hva som skal til! Takk for at du tok deg tid!

Jeg vil fra nå forstå Personkurven som en programbit som lever sitt liv i bakgrunnen, snedig det der. 😀

Bare hyggelig!

Og hvis de kildene du vil koble sammen ligger i hver sin arkfane, så må du laste inn siden på nytt (F5) før du får lagt den i personkurven.

Ofte vil du ved søk få frem flere kilder for samme person. Da er det vanligvis enklere å slå dem sammen på søkesiden i stedet for å åpne dem i hver sin arkfane. Da kan du samtidig slå sammen partnere og foreldre om ønskelig.

• Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lurer jeg på et par ting igjen.

-Når er det riktig å avslutte arbeidet med en person. Akkurat nå synes jeg det er greit å jobbe med flere, hoppe litt frem-og-tilbake. Kan ikke bli for mange, det blir trangt om plassen med mange faner. Alle kan kanskje ikke få "head and tail", det er vel ikke alle fødsler/dåpsregistreringer eller dødsfall som finnes i systemet, og søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, men av-og-til alt for mye.

-Redigering av innlegg. Jeg finner ikke noen inngang til å rette opp feil i mine innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, John-Erik Haugen skrev:

-Når er det riktig å avslutte arbeidet med en person. 

Det anbefales få på plass alle aktuelle folketellinger og dåp og død. Dette for å unngå at automatiske jobber som kjøres risikerer å dytte inn noe som gir feil i en profil det er jobbet med. Men pauser må man ha, og noe er bedre enn ingenting. Og det som er aller best, tar svææært mye tid - nemlig å få lenket sammen alle poster fra barnas dåp, giftemål, skifter, ruller og avisomtaler osv, markere alt sikkert som sikkert, samt supplere med en biografi eller lenke til wiki. 

Jeg prøver å rydde navn og sted for fødsel og død før jeg anser meg ferdig med en første gjennomgang av personprofil. Men jeg ender ofte på at det er viktigere å delenke og rydde bort feilkoplinger enn å bli «ferdig» med noen 😊

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, John-Erik Haugen skrev:

-Når er det riktig å avslutte arbeidet med en person. Akkurat nå synes jeg det er greit å jobbe med flere, hoppe litt frem-og-tilbake. Kan ikke bli for mange, det blir trangt om plassen med mange faner. Alle kan kanskje ikke få "head and tail", det er vel ikke alle fødsler/dåpsregistreringer eller dødsfall som finnes i systemet, og søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, men av-og-til alt for mye.

-Redigering av innlegg. Jeg finner ikke noen inngang til å rette opp feil i mine innlegg. 

Jeg tenker som så at når jeg ikke finner mer om en person, så er det bare å gå videre til neste person/familie.  Én lenking som er gjort er bedre enn ingen lenking.  Men så er det jo veldig irriterende når man ikke finner mer...   Min arbeidsmetodikk for tia er å bruke folketellinga for 1920 i en tellingskrets, og se på samme eiendom i eldre folketellinger.  Da blir det mange personer og generasjoner å behandle, og behov for å gå att og fram til de samme flere ganger!  Prøver å finne dåp, konfirmasjon og folketellinger.  Så er alltid en glede når man finner igjen "noe" som ligger litt gjemt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri helt ferdig med noen! Men jeg benytter anledningen, når jeg søker og viser familiemedlemmer, til å lenke sammen andre personer. Det er en grei måte å eliminere disse fra den jeg egentlig søker på. 

Og da kan det hende at jeg begynner å sjekke disse eliminerte også. 

De er meg helt uvedkommende, men jeg gjør vel en god gjerning, likevel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Dette er et vanskelig og "umulig" tema. Hva jeg gjør med en person er veldig avhengig av hvem det er. Personer jeg legger inn i mitt eget slektstre prøver jeg å koble sammen så komplett som mulig. Det vil si å finne alle kilder der vedkommende er med. Men, hvis vedkommende er fadder eller trolover, så finner jeg nok ikke alle. For tiden holder jeg på med FT 1920 for "min" kommune. Og for de jeg kobler opp der prøver jeg å lage en komplett oppkobling. Disse har jo stort sett barn som er født "for sent" slik at det pr nå blir dåp, folketelling, muligens konfirmasjon og bryllup og til slutt død. Men disse har jo også foreldre og søsken, og skal en gjøre en koplett kobling av disse, så blir en jo aldri ferdig. Så for foreldrene tar jeg "bare" nok til å ha en sikker identifisering, vanligvis en folketelling eller to. Og etterhvert som jeg jobber meg bakover med årskullene, så vil jeg for de aller fleste familiene komme til foreldrene etter hvert, og da er jo alle barna ferdig koblet opp.

Som Bodil skriver, så er en kobling bedre enn ingen kobling. Så alt du gjør bidrar i positiv retning. Noen synes det er nok å koble opp den ene kirkeboken hvis opplysninger finnes i flere (begge) kirkebøker. Der er jeg helt uenig. Hvis jeg kobler opp en person fra Ministerialboka kan vi risikere at noen andre kobler opp samme person fra Klokkerboka og plutselig er samme person koblet opp med et livsløp i 2 forskjellige familier. Med litt flaks er personen også registrert 2 ganger i en folketelling og kaoset er komplett.

Men i bunn og grunn, alt du gjør er bedre enn ingen ting, så får noen andre evt fullføre det du ikke rekker over. For du har jo bare x timer å bruke på dette, så om du bruker x timer på å koble 10 personer helt ferdig, eller x timer på å koble 50 personer halvferdig, så har du i bunn og grunn bidratt med x timers arbeid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2025 den 15.02, John-Erik Haugen skrev:

..., og søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, ...

Kan ta med noen tips vdr søking. Du kan kun søke på det som står i kilden. Så står det "Lars Hans." i kilden så nytter det ikke å søke etter "Lars Hansen". Da vil du få null treff. Og noen navn har en tendens til å bli skrevet på flere måter. Mange av disse ligger inne i systemet, slik at du finner både Michal og Mikal ved å søke på Mikal, men systemet takler ofte ikke endring av vokal, så du bør kanskje søke etter "Mic*|Mik*. Da får du med både Mikkel, Mikael etc. Og tenk litt på hva en inder tror står skrevet. Indere har liten peiling på norske navn, så de tolker ofte bokstavene på en helt annen måte enn vi. F. eks. har jeg sett at Sveen blir til Svun og r kan fort bli til c (Lars -> Lacs). "Lang s" blir ofte til t eller f: Hanssen -> Hantsen (søk etter Han*, så unngår du problemet). Og ifm dåp kan du gjøre søk etter både far, mor og barn. Du treffer vanligvis på en av dem. Med litt erfaring så finner du ut hvordan du bør søke.

Endret av Arild Maka
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2025 den 15.02, John-Erik Haugen skrev:

... søkemotoren her er ikke lett for meg å balansere, jeg får som oftest ikkeno, men av-og-til alt for mye.

Et tips til ang søking: Etter at jeg har funnet noen sikre opplysninger om en person der flere navn og fødselsår stemmer, pleier jeg å utvide søket ved å forkorte navn til bare 3 eller 2 bokstaver, fjerne årstall og geografi. Da får jeg selvsagt alt for mange treff, men da bruker jeg trikset med å sortere alle treffene etter fødselsåret og se på hva som blir listet i nærheten av profilen med de sikre opplysingene. Jeg tror dette er nevnt og demonstrert i videoen som heter: "Korleis handtere variasjon i kjeldene med søk i histreg.no". Der viser jeg også at jeg hele tiden bruker familie og søker på begge (alle) ektefellene med disse teknikkene.

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2025 den 14.50, Arild Maka skrev:

Kan ta med noen tips vdr søking. Du kan kun søke på det som står i kilden. Så står det "Lars Hans." i kilden så nytter det ikke å søke etter "Lars Hansen". Da vil du få null treff. Og noen navn har en tendens til å bli skrevet på flere måter. Mange av disse ligger inne i systemet, slik at du finner både Michal og Mikal ved å søke på Mikal, men systemet takler ofte ikke endring av vokal, så du bør kanskje søke etter "Mic*|Mik*. Da får du med både Mikkel, Mikael etc. Og tenk litt på hva en inder tror står skrevet. Indere har liten peiling på norske navn, så de tolker ofte bokstavene på en helt annen måte enn vi. F. eks. har jeg sett at Sveen blir til Svun og r kan fort bli til c (Lars -> Lacs). "Lang s" blir ofte til t eller f: Hanssen -> Hantsen (søk etter Han*, så unngår du problemet). Og ifm dåp kan du gjøre søk etter både far, mor og barn. Du treffer vanligvis på en av dem. Med litt erfaring så finner du ut hvordan du bør søke.

Du tar opp en viktig problemstilling som dessverre også har en plagsom negativ effekt, og som derfor trenger en prinsipiell diskusjon.

Jeg jobber bl.a. med en kommune som har stor dekning i HBR. Jeg ønsker derfor å sette meg i rollen som bruker av den aktuelle informasjonen i HBR for å kunne teste resultatet. Jeg har gjort dette jevnlig ila. det siste året og observerer et plagsomt problem. Det aktuelle test-scenariet er som følger:

Jeg leser en historisk artikkel i kommunens lokalavis eller en post på Facebook fra den aktuelle kommunen, med omtale av en person som er født på 1800-tallet. Det første jeg gjør er å søke opp personen i HBR. Målet er å eventuelt kunne legge inn en omtale i "Biografi og merknader" eller legge inn en referanse på personsiden. Jeg starter med å søke etter personen med navnet som står artikkelen og med kommunenavnet. Plagsomt ofte får jeg 0 treff. Forbausende ofte er navnet som står artikkelen dessuten identisk med det som står på personsiden. Deretter benytter jeg oppsamlet erfaring og teft fra 5 år i HBR-prosjektet og får treff etter hvert.

Det plagsomme er at jeg opptrer i rollen som en tilfeldig bruker av HBR og lykkes ikke uten å ha sort belte i HBR-søk.

En slik effekt vil gjøre at den tilfeldige brukeren som treffer dette scenariet, vil nokså fort gi opp HBR som ubrukelig. Det er vel ikke meningen. Brukere som har behov for å søke på denne måten er vel sannsynligvis blant HBR sine viktigste kunder i framtiden.

For øvrig bruker jeg følgende prinsipp når jeg legger inn et navn på personsiden. Jeg velger den navne-kombinasjonen fra kildene som jeg mener er det navnet som mest sannsynlig ble brukt på vedkommende da vedkommende døde. Det gjør at det er større sannsynlighet for at det er nettopp dette navnet som brukes i omtale av vedkommende i årene som følger. 

Om mulig ønsker jeg meg altså en endring av søkefunksjonen i HBR som (oppsjonelt?) også inkluderer navnet på personsiden som søkealternativ.

Jeg kunne dessuten ha ønsket meg en søkefunksjon på søkeord i "Biografi og merknader", men skjønner at det kan være utfordrende på grunn av (sannsynligvis?) manglende indeksering.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kjell_Kjenstad skrev:

Du tar opp en viktig problemstilling som dessverre også har en plagsom negativ effekt, og som derfor trenger en prinsipiell diskusjon.

Jeg jobber bl.a. med en kommune som har stor dekning i HBR. Jeg ønsker derfor å sette meg i rollen som bruker av den aktuelle informasjonen i HBR for å kunne teste resultatet. Jeg har gjort dette jevnlig ila. det siste året og observerer et plagsomt problem. Det aktuelle test-scenariet er som følger:

Jeg leser en historisk artikkel i kommunens lokalavis eller en post på Facebook fra den aktuelle kommunen, med omtale av en person som er født på 1800-tallet. Det første jeg gjør er å søke opp personen i HBR. Målet er å eventuelt kunne legge inn en omtale i "Biografi og merknader" eller legge inn en referanse på personsiden. Jeg starter med å søke etter personen med navnet som står artikkelen og med kommunenavnet. Plagsomt ofte får jeg 0 treff. Forbausende ofte er navnet som står artikkelen dessuten identisk med det som står på personsiden. Deretter benytter jeg oppsamlet erfaring og teft fra 5 år i HBR-prosjektet og får treff etter hvert.

Det plagsomme er at jeg opptrer i rollen som en tilfeldig bruker av HBR og lykkes ikke uten å ha sort belte i HBR-søk.

En slik effekt vil gjøre at den tilfeldige brukeren som treffer dette scenariet, vil nokså fort gi opp HBR som ubrukelig. Det er vel ikke meningen. Brukere som har behov for å søke på denne måten er vel sannsynligvis blant HBR sine viktigste kunder i framtiden.

For øvrig bruker jeg følgende prinsipp når jeg legger inn et navn på personsiden. Jeg velger den navne-kombinasjonen fra kildene som jeg mener er det navnet som mest sannsynlig ble brukt på vedkommende da vedkommende døde. Det gjør at det er større sannsynlighet for at det er nettopp dette navnet som brukes i omtale av vedkommende i årene som følger. 

Om mulig ønsker jeg meg altså en endring av søkefunksjonen i HBR som (oppsjonelt?) også inkluderer navnet på personsiden som søkealternativ.

Jeg kunne dessuten ha ønsket meg en søkefunksjon på søkeord i "Biografi og merknader", men skjønner at det kan være utfordrende på grunn av (sannsynligvis?) manglende indeksering.

Hei

Jeg forstår din frustrasjon. Kanskje menigmann ikke bør søke direkte i HBR, men bruke en link som noen har lagt ut?

Jeg ønsker også å søke i data lagt inn på personsiden. Men slik systemet er i dag, så finnes det ingen geografi-informasjon på denne siden. Så skulle en søke, så ville en få treff for hele landet, og dermed vil de fleste søk gi mange treff. Og det å legge inn geografi-informasjon vil være tilnærmet umulig ettersom folk ofte flytter på seg. Mulig det kanskje lar seg løse med en kombinasjon av søk i kildedata og persondata.

F. eks. har jeg nå tatt for meg flere tusen personer i en folketelling og lagt inn korrekt fødselsdato. Men søker jeg på Ole Olsen født i 1913, får jeg opp treff på Ole Olsen født både i 1912, 1913 og 1914, og jeg får ikke nødvendigvis den jeg er på jakt etter fordi det i kilden er lagt inn 1912. Slikt er frustrerende.

Du tar også opp et annet spørsmål: hvilket navn skal en bruke på personen? Noen velger å legge inn flere varianter (Olav/Olaf), noen velger å ramse opp alle navn vedkommende har brukt, noen velger fødenavn/pikenavn og noen velger som du det navnet vedkommende sannsynligvis brukte mot slutten av livet. Her blir det umulig å lage en felles policy. Det viktige er dog at det er relativt enkelt å finne personen igjen. For det er dette navnet som vises når en søker etter en person. Noen mener derfor det er essenselt å ta med gårdsnavnet slik at det er mulig å finne igjen den riktige Ole Olsen når en får opp 100 treff med Ole Olsen. Men det har jeg valgt å ikke gjøre, så får heller noen være uenige med meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arild Maka skrev:

Hei

Jeg forstår din frustrasjon. Kanskje menigmann ikke bør søke direkte i HBR, men bruke en link som noen har lagt ut?

Jeg ønsker også å søke i data lagt inn på personsiden. Men slik systemet er i dag, så finnes det ingen geografi-informasjon på denne siden. Så skulle en søke, så ville en få treff for hele landet, og dermed vil de fleste søk gi mange treff. Og det å legge inn geografi-informasjon vil være tilnærmet umulig ettersom folk ofte flytter på seg. Mulig det kanskje lar seg løse med en kombinasjon av søk i kildedata og persondata.

F. eks. har jeg nå tatt for meg flere tusen personer i en folketelling og lagt inn korrekt fødselsdato. Men søker jeg på Ole Olsen født i 1913, får jeg opp treff på Ole Olsen født både i 1912, 1913 og 1914, og jeg får ikke nødvendigvis den jeg er på jakt etter fordi det i kilden er lagt inn 1912. Slikt er frustrerende.

Du tar også opp et annet spørsmål: hvilket navn skal en bruke på personen? Noen velger å legge inn flere varianter (Olav/Olaf), noen velger å ramse opp alle navn vedkommende har brukt, noen velger fødenavn/pikenavn og noen velger som du det navnet vedkommende sannsynligvis brukte mot slutten av livet. Her blir det umulig å lage en felles policy. Det viktige er dog at det er relativt enkelt å finne personen igjen. For det er dette navnet som vises når en søker etter en person. Noen mener derfor det er essenselt å ta med gårdsnavnet slik at det er mulig å finne igjen den riktige Ole Olsen når en får opp 100 treff med Ole Olsen. Men det har jeg valgt å ikke gjøre, så får heller noen være uenige med meg.

Jeg har lagt merke til at det ofte er enklest å finne en person ved bare å søke på fornavnet. Problemet ser ut til å være at om gårdsnavnet også er lagt til, slik at det står f. eks, Siri Torsteinsdatter Dalva, så får du ikke lenger teff på Siri Torsteinsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Arne Toftøy-Andersen said:

Jeg har lagt merke til at det ofte er enklest å finne en person ved bare å søke på fornavnet. Problemet ser ut til å være at om gårdsnavnet også er lagt til, slik at det står f. eks, Siri Torsteinsdatter Dalva, så får du ikke lenger teff på Siri Torsteinsdatter.

Jeg har dessverre ikke så mye å legg til i denne diskusjonen. Hver enkelt må få teste ut hva som fungerer for seg selv. Vi har alle litt forskjellige målsetninger med vår lenking og forskjellig kompetanse. Systemet er helt avhengig av å bruke søkefunksjonene som er i Digitalarkivet. Når man trykker på "Søk etter lignende personer" får man et forslag og som man kan redigere manuelt. Noen ganger ønsker man veldig spisse søk som gir få treff. Andre ganger veldig brede søk som gir mange treff hvor man i neste omgang kan velge ut noen få av disse. Jeg tror de aller fleste er avhengig av søkesiden i histreg eller i Digitalarkivet (der man kan velge å gå videre med HBR-knappen). Ellers er man avhengig av direkte lenker til siden. 

I min manuelle lenking er jeg for øyeblikket mest opptatt av å fjerne flest mulig feillenker. I andre perioder er jeg opptatt av å lenke mellom de store folketellingene. Hver enkelt må gjøre det de synes gir mest mening for seg selv. I dette arbeidet bruker jeg stort sett Min kommune.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Arne Toftøy-Andersen skrev:

Det er jo ofte ganske tilfeldig hva som har blitt puttet i etternavn-feltet. Jeg bruker ganske konsekvent Torstein*|Dalva i slike tilfeller. Mener jeg får treff på både patronym og gårdsnavn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne Toftøy-Andersen skrev:

Et problem her er at det så lang jeg kan se er umulig å finne ut hvor navnene står. Hvis en person er oppført som Siri Torsteinsdatter Dalva, så kan Torsteinsdatter være lagt inn både som fornavn/mellomnavn og etternavn. Hvis det er lagt inn som fornavn/mellomnavn, så vil det ikke gi treff hvis du søker etter det som etternavn.

Lars Holden: Er det mulig å finne ut hvordan et navn er lagt inn?

Vi kan gjerne se et bilde som dette:
image.png.638c006df772b5a12f53757882eff0f8.png

Og dermed er det umulig å vite om "Olsen" er lagt inn som del av fornavn, mellomnavn, patronym eller del av etternavn. For alt jeg vet kan det også variere fra familie til familie eller fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål igjen:

Når et par ikke har blitt registrert med avkom i HBR, er det da en måte å koble dem inn på? Konkret dreier det seg om min far- far/mor sine tre barn. En ble født for sent for HBR, men de to eldste er med i 1920 folketellingen, men ikke registrert.  https://histreg.no/index.php/person/pd00000022254619 Jeg har naturlig vis en bokstav/tall-kode som formodentlig ville fungert, men ser ikke metoden. (pf01073830007182, pf01073830007183) Noen som ser en løsning? Jeg vil gjerne ha beskrivelsen, helst ikke utførelsen 😀

Kommentarer:

Søkemotoren. Jeg aksepterer at den er laget som den er, for å dekke behovet til forskjellige brukere med varierende interesser.

Jeg har noen tusen individer på Geneasky, som har en søkemotor som er skreddersydd for sitt bruk. Der fikk jeg mange flere kontakter mot HBR og Digitalarkivet enn jeg får med søkemotoren her i huset, dog er den kanskje svært smal. Adgangen til å søke derfra er vel stengt slik jeg forstår, så ikke mer å hente der.

Hvem snakker HBR sin sak? Er det nyttig at jeg treffer valg om form og utseende når dette skal bli et produkt som passer for mange, der alle som vil finne burde kunne forvente at samstemt algoritme virker for alle?

Endret av John-Erik Haugen
Feilretting og tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Spørsmål igjen:

Når et par ikke har blitt registrert med avkom i HBR, er det da en måte å koble dem inn på? Konkret dreier det seg om min far- far/mor sine tre barn. En ble født for sent for HBR, men de to eldste er med i 1920 folketellingen, men ikke registrert.  https://histreg.no/index.php/person/pd00000022254619 Jeg har naturlig vis en bokstav/tall-kode som formodentlig ville fungert, men ser ikke metoden. (pf01073830007182, pf01073830007183) Noen som ser en løsning? Jeg vil gjerne ha beskrivelsen, helst ikke utførelsen 😀

Her ser det ut til mor og barn ikke er koplet sammen i 1920-tellingen, selv om de er oppgitt som mor og barn. Du søker fram mor, og velger legg i familiekurv. Søker fram far og legger han i familiekurv. Søker deretter fram først PFID, velger legg i familiekurv og deretter siste PFID. Når du så velger åpne familiekurv, kan du marker hvem som er barn og foreldre, eller eventuelt, ste, eller fosterforeldre.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på litt ulike temaer i dette innlegget.

Først: Det er en ny release i dag er man lettere kan se hvorfor et familiemedlem er med i oversikten på toppen av personsiden. Det vises hvilken linje i livsløpstabellen hvor personen er nevnt. 

Det er mulig å registrere at to personer er par ved å legge dem inn i familiekurven og markere som foreldre. Tilsvarende kan man legge inn at to personer er søsken ved å legge dem inn som barn. 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet med hvor et navn er lagt inn. I søk både hos histreg og Digitalarkivet brukes bare fornavn og etternavn. På personsiden er det delt inn i flere typer navn som pikenavn og patronymikon, men alle disse regnes som etternavn i søket. 

Det er jeg som bestemmer utformingen av histreg (HBR), men innenfor rammene av hva Arkivverket ønsker. Vi forsøker å gjøre det slik at det passer for flest mulig bidragsytere. Vi ønsker at histreg skal dekke befolkningen mest mulig komplett og med riktige lenker og brukes av flest mulig. Viktigste begrensning er kapasitet til å implementere alle gode forslag.  

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å søke fram dåpen til Thor, @John-Erik Haugen, som jeg ser at du eller andre har funnet før. Så må du søke med kun fornavn og måned-dato, uten utfylt fødselsår. Og så er jo også den registret på det som tolkes som (1916). Legger for sikkerhets skyld med denne pd00000020598097.

Endret av Bodil Hørlück Berg
La til henvisninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Holden skrev:

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet med hvor et navn er lagt inn. I søk både hos histreg og Digitalarkivet brukes bare fornavn og etternavn

La oss si at en person står oppført i folketellingen som "Per Olsen Opperud". Kan en da være sikker på å få treff hvis en søker med Per som fornavn og Olsen som etternavn? Eller kan en risikere at "Per Olsen" er registrert som fornavn og kun "Opperud" er registrert som etternavn? I så fall vil en IKKE få treff hvis en søker med Per som fornavn og Olsen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Arild Maka said:

La oss si at en person står oppført i folketellingen som "Per Olsen Opperud". Kan en da være sikker på å få treff hvis en søker med Per som fornavn og Olsen som etternavn? Eller kan en risikere at "Per Olsen" er registrert som fornavn og kun "Opperud" er registrert som etternavn? I så fall vil en IKKE få treff hvis en søker med Per som fornavn og Olsen som etternavn.

Det spørsmålet må rettes til Arkivverket. Vi bruker deres søkefunksjon. Det er også Arkivverket som er ansvarlig for hvordan dette er håndtert i kildene. Jeg er ikke sikker på svaret selv.

Men på de fleste av denne typen spørmål tror jeg at det ikke er noen absolutte regler som er gjennomført i alle kilder over hele landet og i hele den aktuelle perioden. Man må prøve seg frem. Sjeldne etternavn kan gi treff i etternavnfeltet eller i et stedsnavn og kanskje først etter at slutten av ordet er erstattet med "*".

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arild Maka skrev:

5 timer siden, Lars Holden skrev:

Det spørsmålet må rettes til Arkivverket. Vi bruker deres søkefunksjon. Det er også Arkivverket som er ansvarlig for hvordan dette er håndtert i kildene. Jeg er ikke sikker på svaret selv.

Men på de fleste av denne typen spørmål tror jeg at det ikke er noen absolutte regler som er gjennomført i alle kilder over hele landet og i hele den aktuelle perioden. Man må prøve seg frem. Sjeldne etternavn kan gi treff i etternavnfeltet eller i et stedsnavn og kanskje først etter at slutten av ordet er erstattet med "*".

For kirkebøker og mange andre kildetyper spesifiserer Digitalarkivets visning hva som er registrert som fornavn og hva som er registrert som etternavn, f.eks. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000029456192

Visninga for folketellinger presiserer derimot ikke dette, f.eks. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037367000444

Databasetabellen for personer i folketellinger har separate felt for fornavn, patronymikon og slektsnavn. Etter hva jeg forstår, slås de to sistnevnte sammen og utgjør etternavn i søk. Så lenge registratorene bruker de nevnte tre feltene "riktig", bør det hele være nokså forutsigbart, men det vil alltid finnes tilfeller hvor det er tvil om hvordan navn bør registreres, og noen misforståelser vil det alltid være.

Jeg mener det er en registreringsinstruks om at initialer skal plasseres i fornavnsfeltet, der hvor det ikke kan avgjøres om det er et fornavn, patronymikon eller slektsnavn som er forkortet. I tilfellet min oldefar Søren M. Hunskaar (jf. over) er derfor Søren M. registrert som fornavn, selv om jeg vet at initialen gjelder et patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.