Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

2 minutes ago, Cam Hansen said:

Histreg.no gir for øyeblikket bare ERROR og SESSION TIMED OUT

Det er APIet til Digitalarkivet som ikke har virket de siste timene. Vi har varslet Arkivverket. 

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars Holden said:

Det er APIet til Digitalarkivet som ikke har virket de siste timene. Vi har varslet Arkivverket. 

Nå er systemet opp igjen. Jeg vet ikke hva som har skjedd. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rukket en siste release før jul. Den er nyttig når man skal finne feillenker. Men den er komplisert, så mange vil sikkert klare seg uten. 

Når man trykker på "Vis lenking av familiemedlemmer" kommer det opp en tabell for linje i livsløpstabellen. Den viser hvilken linje i livsløpstabellen som er knyttet til dette familiemedlemmet. For kirkebøker gjelder det personer som er nevnt i livsløpstabellen. For familierelasjoner registrert manuelt og fra folketellinger, gjelder det at det er registrert en familierelasjon mellom PFIDen i samme folketelling/kilde for de to familiemedlemmene. 

Dette hjelper en med å finne kilden der de to familiemedlemmene er knyttet sammen og hvilke linje som evt. skal fjernes fra livsløpstabellen. 

Søsken er koblet via foreldre, og da er det ikke registrert en direkte familieforbindelse. 

Når det er feil familierelasjoner, lett først etter om noen linjer skal fjernes for personen eller fra et familiemedlem. Deretter kan det være aktuelt å fjerne selve familierelasjonen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lars Holden said:

Når det er feil familierelasjoner, lett først etter om noen linjer skal fjernes for personen eller fra et familiemedlem. Deretter kan det være aktuelt å fjerne selve familierelasjonen.

Her mangler det noen viktige ord. Det skal være:

Når det er feil familierelasjoner, lett først etter om noen linjer i livsløpstabellen skal fjernes for personen eller fra livsløpstabellen til et familiemedlem. Deretter kan det være aktuelt å fjerne selve familierelasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som forundrer meg litt, er hvorfor årstall dukker opp etter at en slår sammen 2 barn der dato vises:

image.png.8ba6e2364cf06fec295972db421b15dc.png

Etter sammenslåing:

image.png.341a914bd5babd126c20d42d77d288b7.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn får jeg ikke lengre treff på utvandringer. Får opp PALI og PASS, men ikke EMPR etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe håp om at døde 2015 - 2017 snart kan søkes frem i Histreg? Nå har jeg en lang liste med personer jeg skulle ha koblet sammen. Men det får så være. Problemet er jo at mange av disse er født etter 1925 og dermed må jeg først lage en personprofil på dem for å klare å koble dem opp. Det hadde jo vært mye enklere å bare koble opp en person som allerede ligger i systemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svar er på flere spørsmål: 

Fødselsår til familiemedlemmer vises ikke alltid i oversikten på personsiden selv om denne informasjonen står på personsiden til vedkommende. Hvis man tar en lagring av personsiden til vedkommende, vil ofte familieåret blir riktig. Sammenslåing kan ha samme effekt.

Det er en bug i søket på emigranter slik at man ikke bare kan søke på emigranter. Men de skal gi treff, hvis man åpner for alle kilder. 

Arkivverket arbeider med døde fra til 2017. Men jeg tør ikke love når de er ferdig.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Holden skrev:

Jeg svar er på flere spørsmål: 

Fødselsår til familiemedlemmer vises ikke alltid i oversikten på personsiden selv om denne informasjonen står på personsiden til vedkommende. Hvis man tar en lagring av personsiden til vedkommende, vil ofte familieåret blir riktig. Sammenslåing kan ha samme effekt.

Det er en bug i søket på emigranter slik at man ikke bare kan søke på emigranter. Men de skal gi treff, hvis man åpner for alle kilder. 

Arkivverket arbeider med døde fra til 2017. Men jeg tør ikke love når de er ferdig.

Har gjort noen tester og får stort sett ikke opp EMPR. De drukner i alt som ikke burde gi treff. F. eks. kan jeg søke etter folk i 1871 og få hundrevis av treff på Krigsseilerregisteret, Aftenposten dødsannonser, Stortingsrepresentanter etc som ikke på noen måte hører til 1871. Så i praksis er det nå umulig å bruke. Det er uheldig at ting som har virket helt fint plutselig ikke virker. Utvikling må gjøre ting bedre, ikke ødelegge det som virker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i at disse funnene trukner. Vi håper å få gjort det tidlig neste år. Det er alltid mulighet til å søke hos Digitalarkivet og derfra finne posten i histreg. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arild Maka skrev:

Har gjort noen tester og får stort sett ikke opp EMPR. De drukner i alt som ikke burde gi treff. F. eks. kan jeg søke etter folk i 1871 og få hundrevis av treff på Krigsseilerregisteret, Aftenposten dødsannonser, Stortingsrepresentanter etc som ikke på noen måte hører til 1871. Så i praksis er det nå umulig å bruke. Det er uheldig at ting som har virket helt fint plutselig ikke virker. Utvikling må gjøre ting bedre, ikke ødelegge det som virker!

Disse feilene har jeg rapportert lenge før de siste endringene! Massevis av irrelevante treff er virkelig plagsomt. Søk på kjønn virker jo heller ikke. 

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Disse feilene har jeg rapportert lenge før de siste endringene! Massevis av irrelevante treff er virkelig plagsomt. Søk på kjønn virker jo heller ikke. 

Jeg har aldri testet søk på kjønn. Men trodde i min enfoldighet at det virket mot de kilder der kjønn var oppgitt. Tok en test nå mot FT 1920 og det virket ikke. Fikk opp begge kjønn, og kjønn var oppgitt for de personene jeg dobbeltsjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gå igjennom søket på nyåret. Men dette er mer kompliset enn det kan virke. Det er mange ulike kilder med ulik koding med variasjon både i tid og geografisk. I flere kilder er kjønn oppgitt, men det kan være feil. I tillegg må dette tilpasses søkealternativene i Digitalarkivet. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Holden skrev:

Vi skal gå igjennom søket på nyåret. Men dette er mer kompliset enn det kan virke. Det er mange ulike kilder med ulik koding med variasjon både i tid og geografisk. I flere kilder er kjønn oppgitt, men det kan være feil. I tillegg må dette tilpasses søkealternativene i Digitalarkivet. 

Uavhengig av feil av mangler, dere gjør en fantastisk jobb, indeksering og standardisering vil nødvendigvis ta tid, så får en være glad for alle innspill 🙂  God Jul, alle 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket har nå publisert en ny løsning for visning av kirkebøker. Der har de nå publisert "flere tusen" nye kirkebøker. Er innholdet i disse tilgjengelig i HBR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Arild Maka skrev:

Arkivverket har nå publisert en ny løsning for visning av kirkebøker. Der har de nå publisert "flere tusen" nye kirkebøker. Er innholdet i disse tilgjengelig i HBR?

Til oppklaring i HBR-sammenheng:

Det er ingen nye kirkebøker som er publisert i den nye tjenesten for skanna kirkebøker, sammenlikna med den gamle.

Men den nye tjenesten for skanna kirkebøker gjør uansett ingen forskjell for HBR, som jo baserer seg på transkriberte / søkbare kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.