Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

2 minutes ago, Cam Hansen said:

Histreg.no gir for øyeblikket bare ERROR og SESSION TIMED OUT

Det er APIet til Digitalarkivet som ikke har virket de siste timene. Vi har varslet Arkivverket. 

• Takk 2
1 hour ago, Lars Holden said:

Det er APIet til Digitalarkivet som ikke har virket de siste timene. Vi har varslet Arkivverket. 

Nå er systemet opp igjen. Jeg vet ikke hva som har skjedd. 

• Liker 1
  • Takk 1

Vi har rukket en siste release før jul. Den er nyttig når man skal finne feillenker. Men den er komplisert, så mange vil sikkert klare seg uten. 

Når man trykker på "Vis lenking av familiemedlemmer" kommer det opp en tabell for linje i livsløpstabellen. Den viser hvilken linje i livsløpstabellen som er knyttet til dette familiemedlemmet. For kirkebøker gjelder det personer som er nevnt i livsløpstabellen. For familierelasjoner registrert manuelt og fra folketellinger, gjelder det at det er registrert en familierelasjon mellom PFIDen i samme folketelling/kilde for de to familiemedlemmene. 

Dette hjelper en med å finne kilden der de to familiemedlemmene er knyttet sammen og hvilke linje som evt. skal fjernes fra livsløpstabellen. 

Søsken er koblet via foreldre, og da er det ikke registrert en direkte familieforbindelse. 

Når det er feil familierelasjoner, lett først etter om noen linjer skal fjernes for personen eller fra et familiemedlem. Deretter kan det være aktuelt å fjerne selve familierelasjonen.

• Liker 5
16 hours ago, Lars Holden said:

Når det er feil familierelasjoner, lett først etter om noen linjer skal fjernes for personen eller fra et familiemedlem. Deretter kan det være aktuelt å fjerne selve familierelasjonen.

Her mangler det noen viktige ord. Det skal være:

Når det er feil familierelasjoner, lett først etter om noen linjer i livsløpstabellen skal fjernes for personen eller fra livsløpstabellen til et familiemedlem. Deretter kan det være aktuelt å fjerne selve familierelasjonen.

• Liker 1

Er det noe håp om at døde 2015 - 2017 snart kan søkes frem i Histreg? Nå har jeg en lang liste med personer jeg skulle ha koblet sammen. Men det får så være. Problemet er jo at mange av disse er født etter 1925 og dermed må jeg først lage en personprofil på dem for å klare å koble dem opp. Det hadde jo vært mye enklere å bare koble opp en person som allerede ligger i systemet.

• Liker 1

Jeg svar er på flere spørsmål: 

Fødselsår til familiemedlemmer vises ikke alltid i oversikten på personsiden selv om denne informasjonen står på personsiden til vedkommende. Hvis man tar en lagring av personsiden til vedkommende, vil ofte familieåret blir riktig. Sammenslåing kan ha samme effekt.

Det er en bug i søket på emigranter slik at man ikke bare kan søke på emigranter. Men de skal gi treff, hvis man åpner for alle kilder. 

Arkivverket arbeider med døde fra til 2017. Men jeg tør ikke love når de er ferdig.

• Takk 1
1 time siden, Lars Holden skrev:

Jeg svar er på flere spørsmål: 

Fødselsår til familiemedlemmer vises ikke alltid i oversikten på personsiden selv om denne informasjonen står på personsiden til vedkommende. Hvis man tar en lagring av personsiden til vedkommende, vil ofte familieåret blir riktig. Sammenslåing kan ha samme effekt.

Det er en bug i søket på emigranter slik at man ikke bare kan søke på emigranter. Men de skal gi treff, hvis man åpner for alle kilder. 

Arkivverket arbeider med døde fra til 2017. Men jeg tør ikke love når de er ferdig.

Har gjort noen tester og får stort sett ikke opp EMPR. De drukner i alt som ikke burde gi treff. F. eks. kan jeg søke etter folk i 1871 og få hundrevis av treff på Krigsseilerregisteret, Aftenposten dødsannonser, Stortingsrepresentanter etc som ikke på noen måte hører til 1871. Så i praksis er det nå umulig å bruke. Det er uheldig at ting som har virket helt fint plutselig ikke virker. Utvikling må gjøre ting bedre, ikke ødelegge det som virker!

• Liker 1

Ja, enig i at disse funnene trukner. Vi håper å få gjort det tidlig neste år. Det er alltid mulighet til å søke hos Digitalarkivet og derfra finne posten i histreg. 

• Liker 1
  • Takk 1
2 timer siden, Arild Maka skrev:

Har gjort noen tester og får stort sett ikke opp EMPR. De drukner i alt som ikke burde gi treff. F. eks. kan jeg søke etter folk i 1871 og få hundrevis av treff på Krigsseilerregisteret, Aftenposten dødsannonser, Stortingsrepresentanter etc som ikke på noen måte hører til 1871. Så i praksis er det nå umulig å bruke. Det er uheldig at ting som har virket helt fint plutselig ikke virker. Utvikling må gjøre ting bedre, ikke ødelegge det som virker!

Disse feilene har jeg rapportert lenge før de siste endringene! Massevis av irrelevante treff er virkelig plagsomt. Søk på kjønn virker jo heller ikke. 

• Trist 1
46 minutter siden, Kari Larsen skrev:

Disse feilene har jeg rapportert lenge før de siste endringene! Massevis av irrelevante treff er virkelig plagsomt. Søk på kjønn virker jo heller ikke. 

Jeg har aldri testet søk på kjønn. Men trodde i min enfoldighet at det virket mot de kilder der kjønn var oppgitt. Tok en test nå mot FT 1920 og det virket ikke. Fikk opp begge kjønn, og kjønn var oppgitt for de personene jeg dobbeltsjekket.

Vi skal gå igjennom søket på nyåret. Men dette er mer kompliset enn det kan virke. Det er mange ulike kilder med ulik koding med variasjon både i tid og geografisk. I flere kilder er kjønn oppgitt, men det kan være feil. I tillegg må dette tilpasses søkealternativene i Digitalarkivet. 

• Takk 1
2 timer siden, Lars Holden skrev:

Vi skal gå igjennom søket på nyåret. Men dette er mer kompliset enn det kan virke. Det er mange ulike kilder med ulik koding med variasjon både i tid og geografisk. I flere kilder er kjønn oppgitt, men det kan være feil. I tillegg må dette tilpasses søkealternativene i Digitalarkivet. 

Uavhengig av feil av mangler, dere gjør en fantastisk jobb, indeksering og standardisering vil nødvendigvis ta tid, så får en være glad for alle innspill 🙂  God Jul, alle 

• Liker 4

Arkivverket har nå publisert en ny løsning for visning av kirkebøker. Der har de nå publisert "flere tusen" nye kirkebøker. Er innholdet i disse tilgjengelig i HBR?

• Liker 1
21 minutter siden, Arild Maka skrev:

Arkivverket har nå publisert en ny løsning for visning av kirkebøker. Der har de nå publisert "flere tusen" nye kirkebøker. Er innholdet i disse tilgjengelig i HBR?

Til oppklaring i HBR-sammenheng:

Det er ingen nye kirkebøker som er publisert i den nye tjenesten for skanna kirkebøker, sammenlikna med den gamle.

Men den nye tjenesten for skanna kirkebøker gjør uansett ingen forskjell for HBR, som jo baserer seg på transkriberte / søkbare kirkebøker.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
På 21.12.2025 den 15.26, Lars Holden skrev:

Jeg har i et tidligere innlegg i denne tråden (21. oktober 2025) analysert dette. Jeg tror det er så enkelt som at programkoden for Histreg må oppdateres med kildetypekoden EMPR.

På 21.12.2025 den 15.26, Lars Holden skrev:

Jeg er dessverre redd for at Arkivverket (nå: Nasjonalarkivet) ikke arbeider aktivt med dette, og at det må bli forsøkt løftet på arbeidsplanen til Nasjonalarkivets utviklere. Etter min forståelse handler det om oppdatering av Digitalarkivets globale søkeindeks. Normalt skjer det automatisk, men det har også tidligere vært problemer med registeret over døde fra 1951 og framover, slik at det har vært nødvendig å håndtere det manuelt. Årsaken er nok at registeret inneholder omkring 2,6 millioner personposter, noe som er omkring ti ganger flere personposter enn Digitalarkivets nest største register (som jeg antar er FT1920 for Kristiania).

• Liker 1
27 minutes ago, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar said:

Jeg har i et tidligere innlegg i denne tråden (21. oktober 2025) analysert dette. Jeg tror det er så enkelt som at programkoden for Histreg må oppdateres med kildetypekoden EMPR.

Jeg er dessverre redd for at Arkivverket (nå: Nasjonalarkivet) ikke arbeider aktivt med dette, og at det må bli forsøkt løftet på arbeidsplanen til Nasjonalarkivets utviklere. Etter min forståelse handler det om oppdatering av Digitalarkivets globale søkeindeks. Normalt skjer det automatisk, men det har også tidligere vært problemer med registeret over døde fra 1951 og framover, slik at det har vært nødvendig å håndtere det manuelt. Årsaken er nok at registeret inneholder omkring 2,6 millioner personposter, noe som er omkring ti ganger flere personposter enn Digitalarkivets nest største register (som jeg antar er FT1920 for Kristiania).

Jeg er enig med Kristian at feilen med emigranter skyldes histreg koden. Jeg regner med at det er ordnet i løpet av januar. 

• Liker 2

Jeg ser av statistikken at HBR vil passere 26 mill lenker i formiddag. Det står ikke så mye om statistikken i bruksanvisningen. Er Antall lenker tallet på referanser fra personprofilene til hendelser i Digitalarkivet? Og Antall koblinger er mellom ulike personprofiler? Altså at hver personprofil i gjennomsnitt er koblet til 2,25 andre profiler?

Antall lenker: 25999620

Antall koblinger: 14043254

Antall personer: 6232892

Er tallene samlet for åpen og lukket del av HBR?

Er det mulig å gi tall på hvordan vi ligger an totalt sett? Prosentvis dekning av hendelser i Digitalarkivet eller antall personer vi regner med skal med i et "fullstendig" HBR 1800 - 1963.

Endret av Kjell Inge Tomren
52 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Jeg ser av statistikken at HBR vil passere 26 mill lenker i formiddag. Det står ikke så mye om statistikken i bruksanvisningen. Er Antall lenker tallet på referanser fra personprofilene til hendelser i Digitalarkivet? Og Antall koblinger er mellom ulike personprofiler? Altså at hver personprofil i gjennomsnitt er koblet til 2,25 andre profiler?

Antall lenker: 25999620

Antall koblinger: 14043254

Antall personer: 6232892

Er tallene samlet for åpen og lukket del av HBR?

Er det mulig å gi tall på hvordan vi ligger an totalt sett? Prosentvis dekning av hendelser i Digitalarkivet eller antall personer vi regner med skal med i et "fullstendig" HBR 1800 - 1963.

Det som står som «antall lenker» er antall lenkede personforekomster (PF) i histreg. Nå har vi nådd 26 mill. En økning på 4,2 mill. i løpet av 2025. Det totale antallet er ca 100 mill. I perioden 1800-1920 er det 57 mill. personforekomster i de store folketellingene og kirkebøkene. Hvis vi regner med at kirkebøker fins både som ministerialbok og klokkerbok, er det 83 mill. PFer. Det tilsvarende tallet for perioden 1921-1963 er 47 mill, men her er de fleste kildene ikke åpne og dermed ikke lenket i histreg. Når jeg skriver 100 mill. er det et anslag for perioden 1800-1920 pluss PF fra åpne kilder etter 1921, bla. 3 mill. dødsfall, og andre folketellinger.

For de store folketellingene til og med 1920 er det lenket 9,7 mill. PFer av 13,4 PF. For disse kildene er lenkingsandelen mye høyere.

Det levde 6,6 mill. personer i perioden 1800-1920. Det kan sammenlignes med 6,2 mill. personer på statistikksiden. Her er det imidlertid dubletter, dvs. PFer for samme person kan være lenket i flere grupper slik at personen teller dobbelt. I desember leste jeg inn et stort antall lenker av kirkebøker laget ved UiT. Da økte antall personer med ca 200.000 fordi det ble lenket mellom hendelser i kirkebøker, men uten å knytte det opp til samme personens PFer i folketellinger. I perioder med manuell lenking, avtar antall personer noe fordi dubletter blir slått sammen oftere enn at man lenker nye personer.

Antall koblinger er familierelasjoner fra folketellinger og registrert manuelt. I tillegg kommer familierelasjon fra kirkebøker. Dette tallet pleier å legge veldig stabilt og øker bare når det leses inn nye folketellinger.

• Takk 1
3 minutes ago, Lars Holden said:

Det som står som «antall lenker» er antall lenkede personforekomster (PF) i histreg. Nå har vi nådd 26 mill. En økning på 4,2 mill. i løpet av 2025. Det totale antallet er ca 100 mill. I perioden 1800-1920 er det 57 mill. personforekomster i de store folketellingene og kirkebøkene. Hvis vi regner med at kirkebøker fins både som ministerialbok og klokkerbok, er det 83 mill. PFer. Det tilsvarende tallet for perioden 1921-1963 er 47 mill, men her er de fleste kildene ikke åpne og dermed ikke lenket i histreg. Når jeg skriver 100 mill. er det et anslag for perioden 1800-1920 pluss PF fra åpne kilder etter 1921, bla. 3 mill. dødsfall, og andre folketellinger.

For de store folketellingene til og med 1920 er det lenket 9,7 mill. PFer av 13,4 PF. For disse kildene er lenkingsandelen mye høyere.

Det levde 6,6 mill. personer i perioden 1800-1920. Det kan sammenlignes med 6,2 mill. personer på statistikksiden. Her er det imidlertid dubletter, dvs. PFer for samme person kan være lenket i flere grupper slik at personen teller dobbelt. I desember leste jeg inn et stort antall lenker av kirkebøker laget ved UiT. Da økte antall personer med ca 200.000 fordi det ble lenket mellom hendelser i kirkebøker, men uten å knytte det opp til samme personens PFer i folketellinger. I perioder med manuell lenking, avtar antall personer noe fordi dubletter blir slått sammen oftere enn at man lenker nye personer.

Antall koblinger er familierelasjoner fra folketellinger og registrert manuelt. I tillegg kommer familierelasjon fra kirkebøker. Dette tallet pleier å legge veldig stabilt og øker bare når det leses inn nye folketellinger.

Hvis vi tar med konfirmasjoner i både ministerialbok og klokkerbok er det totalte målet ca 120 mill. Da regner jeg med 4 PFer per dåp og vielse, 3 PFer per konfirmasjon og en PF ved bisettelser.

• Takk 1

Guttorm Olsen Bierknæs i Tønsberg har seks barn, hvorav de to yngste er tvillingsøstre (f. 1798):

Guttorm Olsen Bierknæs

På personsidene til søstrene vises imidlertid ikke tvillingsøsteren:

Pauline Guttormsdatter

Elisabeth Guttormsdatter

Begges dåp er registrert ved kirkeboksinnførsel inkludert begge foreldre.

1 hour ago, Ketil Firing Hanssen said:

Guttorm Olsen Bierknæs i Tønsberg har seks barn, hvorav de to yngste er tvillingsøstre (f. 1798):

Guttorm Olsen Bierknæs

På personsidene til søstrene vises imidlertid ikke tvillingsøsteren:

Pauline Guttormsdatter

Elisabeth Guttormsdatter

Begges dåp er registrert ved kirkeboksinnførsel inkludert begge foreldre.

Vi kan se nøyere på dette om det er en bug eller om det er noe spesielt med registreringen av disse postene i kilden. Programmet har ikke noen spesiell håndtering av tvillinger. Hvorfor visningen blir feil for disse søskene når det håndteres riktig for noen millioner andre søsken krever en grundigere sjekk. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.