Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!


Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Ja, dette er en annen person.  Og jeg er enig.  Maskiner kan gjøre feil, men det kan jammen vi mennesker også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ellen Fakset skrev:

Ja, dette er en annen person.  Og jeg er enig.  Maskiner kan gjøre feil, men det kan jammen vi mennesker også!

Absolutt! Her ville det vore svært freistande for meg som verken lokalkjend eller familiekjend, å klaske inn ei samanslåing. Men eg har etter kvart lært at knapt noko namn er så spesielt at det ikkje heng på fleire samtidig.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken jeg nevnte tidligere, var vanskeligere å løse helt opp enn jeg først trodde.  Jeg rettet feil nr 1, men resultatet er fremdeles feil:

 

Gunvor har fremdeles 2 sett foreldre: https://histreg.no/index.php/person/pc00000002871215

 

De to "fedrene" var brødre, og bodde på samme adresse i 1920: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073680041278

 

Samtlige barn er i transkriberingen ført på husholdning nr 1, men det er feil - se f.eks. skannet utgave for Gunvor: https://www.digitalarkivet.no/fs10761800525523

 

Hva er beste framgangsmåte?  Jeg har meldt feilen til Digitalarkivet, må/bør jeg vente til feilen er rettet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg TRUR du bør gjere, er å gå inn på Johannes i 1920-tellinga og hente ut pfid'en hans der, altså pf01073680041278

 

Så går du på Feilhåndteringer i Histreg - limer inn pfid og hakar av for å slette Familiekoblingar. 

 

Det har eg gjort med hell på fleire slike.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde jeg: Jeg gikk gjennom barna som feilaktig var ført på husholdning nr 1 og koblet fra familiekoblinger for FT1920.

 

Nå er resultatet riktig (i hvert fall på dette punktet).  Håpet er at det ikke forkludres av maskiner igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om minst to, og truleg 3 ulike personar:

https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pc00000001425395

 

Når det gjeld personen som døydde i 1957, Julianne Kapstad er ho i følgje kyrkjeboka fødd 24/9 1866, men fødselsdato er i seinare kjelder oppgitt som 22/10 1864/1865/1866. I følgje aviser var ho 85 år 22/10 1949 og 90 år 22/10 1954. Det blir komplisert når kjeldene ikkje stemmer overeins. Lenkinga i HBR bør uansett kuttast, og det ville vere fint om nokon kan kople ho saman med denne:

https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pf01074256001446

 

Sjå også

https://www.geni.com/people/Julianna-Katrine-Kapstad/6000000185184217824

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rive laus Julianne Kapstad er ei enkel sak. No, kl 07.45, står ho att med ei einaste oppføring - dødsfallet i 1957. Så står det att å leite etter fleire førekomstar som kan slåast saman.

 

https://www.histreg.no/index.php/person/pc00000001425395

 

I følgje nb feira ho 85-årsdagen sin i 1949, så fødselsår 1864 må vere rett.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlegvis bør ho det, men det er litt uvanleg at folk gjer seg sjølv 2 år eldre. Forklaringa kan vere ligge i dåpsinnførsla som eg har lenka til - eit uekte barn, ved 1875-tellinga plassert som fosterbarn. Kanskje har det på eit tidspunkt vore praktisk å vere to år eldre?

 

Eg legg dei i same korga, men kryssar Usikker på dødsfallet, til det kjem fram andre kjelder som bekreftar endå meir. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg legg dei i same korga, men kryssar Usikker på dødsfallet, til det kjem fram andre kjelder som bekreftar endå meir. 

 

Når eg ser kven som har gjort granskinga på Geni, fjernar eg krysset. Eg overprøver ikkje ein av våre største kapasitetar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkar som enkelte personar er heilt immune for korreks. Som han her. 

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01053055000956

 

Han skal vere son av Jens Jensen, gift med Karen Johanne som tidlegare har vore gift med (Erik) Andreas og har barnet Kristoffer Andreas i det ekteskapet, før Kristofer og Karen får ei rekkje felles born.

 

Eg har prøvd ulike metodar, men endar opp med at Kristofer er både far og son til kona sin fyrste mann. No forheld eg meg i ro i båten til nokon har kome med ei god løysing. Eg har prøvd å delenke familiekoblingar, men det har ikkje hjelpt NOK, i alle fall.

 

REDIGERT: Under skjer framleis! Då eg delenka for sikkert fjerde gong, ser det ut som det ordna seg.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Det eg nok IKKJE får til med Kristofer Jensen, er å få fram at eldste barnet Kristoffer Andreas er eit ste-barn. Kan eg ordne det?

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01053055000956

Nå er han registrert som stesønn. Visningen er ikke helt bra og vi arbeider med å gjøre den bedre.

Dette gjøres ved å ta PFID til Kristoffer Andeas i feilhåndtering og fjerne alle familierelasjoner som ikke er med i kirkebøker. Så la jeg ham og steforeldrene i en familikurv. Mulig jeg mistet et barn som også må legges inn på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi statistikken etter april. Jeg takker for 289.000 lenkede personforekomster fra bidragsytere. Det er veldig mye og bidrar til å gjøre histreg mye mer komplett og med færre feil.

 

Det ble også lagt inn maskinelt 1,2 mill. personforekomster. Det er de lette lenkene med samme fødselsdato, kommune og lignende navn og familie mellom 1910 og 1920 folketellingene. I tillegg ble det lenket søsken som er født samme år og med maks en bokstav forskjellig i navnene.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lars Holden skrev:

Nå er han registrert som stesønn. Visningen er ikke helt bra og vi arbeider med å gjøre den bedre.

Dette gjøres ved å ta PFID til Kristoffer Andeas i feilhåndtering og fjerne alle familierelasjoner som ikke er med i kirkebøker. Så la jeg ham og steforeldrene i en familikurv. Mulig jeg mistet et barn som også må legges inn på nytt.

Takk - men for meg ser han framleis ut som son? 

image.png.8d6304520d8550ca17a0c8f53f47a7dc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Takk - men for meg ser han framleis ut som son? 

image.png.8d6304520d8550ca17a0c8f53f47a7dc.png

Slik systemet er implementert nå, og som står i veiledningen, er at for å se at en person er stesønn må man se på denne personens personside, og se om foreldre er steforeldre. Vi skiller ikke mellom barn og stebarn på foreldrenes side.

Vi skal endre dette slik at det vises også hos foreldre og søsken. Da kan visningen av slike familier ble ganske store, men man får det riktige inntrykket på alle personsidene. Dette er en ganske stor omlegging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Holden skrev:

Slik systemet er implementert nå, og som står i veiledningen, er at for å se at en person er stesønn må man se på denne personens personside, og se om foreldre er steforeldre. Vi skiller ikke mellom barn og stebarn på foreldrenes side.

Takk for den forklaringa!  Då må eg vel også leve med at mor er både mor og stemor, gjerne. 

 

image.png.1f091a0e65b5e1c5f36796a8adef37ee.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har fått denne et par ganger i dag etter at jeg har gjort en lenking av to personer i personkurven:

image.thumb.png.87e631f0e83295f7e06b79abc139a6cb.png

 

Noen måte å unngå dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Henrik Johan Bull (f1844-1930) er oppført med 10 barn (Agnes og Daisy er sannsynligvis samme person). Men i oversikten står sønnen Cornelius uten fødselsår, til tross for at det er registrert på hans personside.

Endret av Ketil Firing Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Henrik Johan Bull (f1844-1930) er oppført med 10 barn (Agnes og Daisy er sannsynligvis samme person). Men i oversikten står sønnen Cornelius uten fødselsår, til tross for at det er registrert på hans personside.

Kanskje det kunne ha noko med datoen å gjere? Eg sletta i alle fall det som sto og skreiv 1878 - og då kom det på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Henrik Johan Bull (f1844-1930) er oppført med 10 barn (Agnes og Daisy er sannsynligvis samme person). Men i oversikten står sønnen Cornelius uten fødselsår, til tross for at det er registrert på hans personside.

Agnes og Daisy er same person; lurt å bruke eit kallenamn når mor har same namnet. Eg slo dei saman, og henta inn dødsfallet i 1922. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev nylig et innlegg i et annet forum hvor jeg fikk forklart hvorfor en dåp i 1929 er tilgjengelig i skannet format, men ikke søkbart.  Jeg prøvde å finne en søkbar kilde for å få med personen, som døde i 2017, på histreg.

 

Spørsmålet er om det er noen vei rundt begrensningen på 100 år.  Jeg trenger ikke søke, men kun få tilgang til id for denne ene posten.

 

Noen som vet - har vært borti tilsvarende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Ellen Fakset said:

Jeg skrev nylig et innlegg i et annet forum hvor jeg fikk forklart hvorfor en dåp i 1929 er tilgjengelig i skannet format, men ikke søkbart.  Jeg prøvde å finne en søkbar kilde for å få med personen, som døde i 2017, på histreg.

 

Spørsmålet er om det er noen vei rundt begrensningen på 100 år.  Jeg trenger ikke søke, men kun få tilgang til id for denne ene posten.

 

Noen som vet - har vært borti tilsvarende?

Histreg har de samme kildene som i Digitalarkivet. Det er ikke alle kirkebøker som er transkribert på 1900-tallet. Digitalarkivet har kilder for døde 1928-1945 og 1951-2014 med hhv 590.000 og 2.527.000 personer. Begge er ganske komplette, men ikke helt.  Slik jeg forstår er ambisjonen å ha en nær komplett liste 1928-2017, men den er ikke ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt utydelig: Kirkeboka er transkribert, men ikke søkbar etter 1923.  Dvs. at det finnes en id for dåpen, men det er ikke mulig å søke etter den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
On 5/1/2024 at 2:31 PM, Nils A. Hafsal said:

Hei,

 

Jeg har fått denne et par ganger i dag etter at jeg har gjort en lenking av to personer i personkurven:

image.thumb.png.87e631f0e83295f7e06b79abc139a6cb.png

 

Noen måte å unngå dette på?

 

Er det noe løsning her?

 

https://histreg.no/index.php/person/pf01052813001357

 

Denne kommer jeg ikke inn på overhodet nå, virker som den har låst seg helt, og det er kun mulig å gå inn på den hvis jeg er logget ut.

 

Mvh Nils

Endret av Nils A. Hafsal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.