Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

11 minutes ago, Nils A. Hafsal said:

Er det noe løsning her?

https://histreg.no/index.php/person/pf01052813001357

Denne kommer jeg ikke inn på overhodet nå, virker som den har låst seg helt, og det er kun mulig å gå inn på den hvis jeg er logget ut.

Mvh Nils

Det virker igjen nå. Jeg vet dessverre ikke hva som gjorde at den ikke virket i en kortere periode.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Jon Olsson Sundal var g. 2 gonger. Begge konene heitte Oline Andersdtr.

https://www.geni.com/people/John-Sundal/6000000088749559874

I HBR er desse konene slått saman.

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01036728003360

Er det nokon som kan tenkje seg å rette?

Nå er det rettet opp

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Holden skrev:

Nå er det rettet opp

Supert!

Er det mogeleg å få sett inn "rett" mor til dottera, Klara Sofie f. 1912?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Lars Holden skrev:

Nå er det rettet opp

Koplinga til Andreas Ludvik i FT1875 er tvilsam:

https://www.histreg.no/index.php/person/pv00000006559293

Oline var "uekte" dotter til gift mann Anders Hansson Sundal og gift kone Anne Olsdtr. Steiestøl.

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 7 (1862-1881), Fødte og døpte 1873, Side 80
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110330162

Den ugifte drengen Andreas Ludvik er truleg ein annan person. På Oline står det "Familiestilling: d til hm", altså dotter til husmora. (I skanna versjon av FT1875 står dette i klartekst).

(Drengen Andreas Ludvik. på Steiestøl i 1875 tippar eg er identisk med Andreas Ludvigson Sundal i 1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038264003664 )

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Supert!

Er det mogeleg å få sett inn "rett" mor til dottera, Klara Sofie f. 1912?

Da er dette også rettet. Vi arbeider med en bedre visning av slike familier, men det blir ikke ferdig før etter sommerferien.

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget en ny type statistikk over lenkingen i histreg. Den er tilgjengelig fra en lenke nederst på førstesiden og her statistisk analyse. Den viser at vi har lenket mellom personforekomstene i 1910 og 1920 folketellingen for 71% av personene som var tilstede i begge folketellingene. For folketellingene 10 år tidligere er tallet 63%.

Lenkinggraden er ganske jevnt fordelt når det gjelder kjønn, alder og far/mor/barn i familier. Den er naturlig nok noe lavere for personer som er født i utlandet eller har andre roller i familien enn far, mor eller barn. Lenkingsgraden er lavere for tidligere folketellinger.

• Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Eg kunne sikkert ha skreve om dette problemet i ein annan tråd, men intensjonen min er å lage mest mulig komplette profilar på histreg.no, så prøver meg først her.

Eg har leita etter begravelsen til Ingeborg Eriksd. Nerem f. 1835 i Vestnes prgj i Romsdal (https://histreg.no/index.php/person/pk00000002308060) Ho er med i FT1910 og ektemannen er oppført som enkjemann i FT1920. Sidan eg ikkje fann begravelsen ved å søkje, så begynte eg å bla i listene over begravde i Tresfjord i den aktuelle perioda, og heilt på slutten fann eg henne: I klokkerboka for Vestnes prestegjeld, Tresfjord (Sylte) sokn 1867-1921 (1535P) døde og begravede er det notert at Ingeborg E. Nerheim f. 1834 døde 19. juni og ble begravet 26. juni i 1919. https://www.digitalarkivet.no/kb20070327640673

Så til spørsmåla mine:

1.       I informasjonen om denne klokkerboka står det kan søkjas i død og begravde. Eg les altså Ingeborg E. Nerheim, men klarer ikkje å få treff på henne ved å søkje. Eg reknar difor med at transkriberinga har feila. Er det mogleg med utgangspunkt i det skanna materialet å finne ut korleis ei oppføring har blitt transkribert?

2.       Eg har lagt inn ein kommentar i personprofilen med lenkje til klokkarboka, men er det mulig å få begravelsen inn i livsløpstabellen?

Endret av Kjell Inge Tomren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tenk at eg skulle få lov å hjelpe deg med denne! Eg søkte berre på fødselsår 1834 og då kom ho opp - og er på plass i tabellen 🙂

Men ser ut som du har blingsa litt på datoane?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har framsnakka histreg.no eit års tid og fått ein del tilbakemeldingar frå dei som har fatta interesse og så smått kome i gang.

Mange av desse har spurt om korleis rette opp i feil, og eg ser at det også har blitt spurt om her. Eg har difor laga ein video (screencast) om den litt bortgøymde «Vis redigering»-knappen og korleis fjerne oppføringar frå ein personprofil eller splitte opp ein profil i fleire. Håper denne kan være til hjelp og med håp om av vi får med fleire, oppfordrar eg alle til å dele vidare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Tenk at eg skulle få lov å hjelpe deg med denne! Eg søkte berre på fødselsår 1834 og då kom ho opp - og er på plass i tabellen 🙂

Men ser ut som du har blingsa litt på datoane?

Tusen takk. Å avgrense søket mest mogeleg er opplagt og det burde eg ha tenkt på sjølv. 

Og ja, eg skreiv feil dato på dødsfallet. Klokkaren har skrive 24/6. Det er retta i personprofilen. 

Vi fikk fiksa denne, men eg høyrer gjerne frå fleire om det er fleire svar på dei to spørsmåla mine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
4 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Er det mogleg med utgangspunkt i det skanna materialet å finne ut korleis ei oppføring har blitt transkribert?

Alle databasane har bla-funksjon, og vanlegvis ligg postane i same rekkjefølgje som dei står i kyrkjeboka. Unntaket er dersom postar er blitt gløymt og deretter lagt til i ettertid.

Om ein ikkje ynskjer å bla seg gjennom heile databasen kan ein evt. søkje på oppføringar i nærleiken og bla seg vidare til "rett" post.

Ein kan i staden endre på siffera i post-iden til slutt i nettadressa. Når eg tok utgangspunkt i fyrste innførsla og plussa på 1100 kom eg til året 1920. På den måten fann eg raskt fram til "rett" post:

https://www.digitalarkivet.no/view/265/hg00000003836891

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Alle databasane har bla-funksjon, og vanlegvis ligg postane i same rekkjefølgje som dei står i kyrkjeboka. Unntaket er dersom postar er blitt gløymt og deretter lagt til i ettertid.

Om ein ikkje ynskjer å bla seg gjennom heile databasen kan ein evt. søkje på oppføringar i nærleiken og bla seg vidare til "rett" post.

Vær oppmerksom på at man må være på hendelsesposten for å kunne bla seg gjennom et register til ei kirkebok. Er man på personposten, blar man bare i personpostene knyttet til samme hendelsespost.

Når navn gjennomgående er feiltranskribert, kan det være lurt å søke på hendelsesår (som sjelden er feiltranskribert), også så bla seg gjennom alle hendelsespostene for det aktuelle året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Eg har framsnakka histreg.no eit års tid og fått ein del tilbakemeldingar frå dei som har fatta interesse og så smått kome i gang.

Mange av desse har spurt om korleis rette opp i feil, og eg ser at det også har blitt spurt om her. Eg har difor laga ein video (screencast) om den litt bortgøymde «Vis redigering»-knappen og korleis fjerne oppføringar frå ein personprofil eller splitte opp ein profil i fleire. Håper denne kan være til hjelp og med håp om av vi får med fleire, oppfordrar eg alle til å dele vidare. 

Hei og takk for fin instruksjon. Jeg ser at det i redigeringsfunsjonen finnes en checkbo for Delenk partner.

Hva brukes denne til?

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Her ser eg ingen naturleg innfallsvinkel. Fire fedre er i overkant - kvar skal eg begynne her??

https://www.histreg.no/index.php/person/pc00000001880091

Eg har søkt og kobla på mellom anna dåpen og konfirmasjonen til Alf Leonhard Teige f. 1892. Eg klarer heller ikkje å sjå kvar feilkoblinga til dei falske foreldra er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Då har openbart einkvan rydda opp! Tusen takk, kven det no var.

Som ein sørgjeleg digresjon: Grunnen til at eg var innom denne familien, var leiting etter ei rein kvinnelinje som kunne mt-testast. Håpet steig då eg konstaterte at der var 6 døtre i denne familien - men stupte igjen då eg fann ut at det blei berre EIN etterkomar etter desse døtrene, og det var ein son...

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Eg har søkt og kobla på mellom anna dåpen og konfirmasjonen til Alf Leonhard Teige f. 1892. Eg klarer heller ikkje å sjå kvar feilkoblinga til dei falske foreldra er. 

Alf Leonhard var koblet til en av de gale foreldrene, Inger Marie. Dermed ble han også koblet til dennes partnere og søsken. Her måtte jeg fjerne familierelasjonene til Inger Marie som ikke kommer fra kirkebøker i fanen feilhåndteringer og så  legge inn de riktige familiemedlemmene hos Ingrid Marie på nytt. 

Når slik skjer må man først se på livsløpstabellen om det er lenket inn en feil personforekomst. Da kan man kanskje også se hvem som er de riktige foreldrene ut fra dåp. Neste skritt er å gå inn på en og en av foreldrene. Først ser man på livsløpstabellen og fjerner evt. feil. Så ser man på familiemedlemmene på toppen av personsiden. Da skal man finne feilkoblingen.

Så man man finne ut hvilken person man skal bruke feilhåndteringen på slik at det blir minst arbeid å rette opp etterpå. Hvis det var flere barn som var koblet feil som i dette tilfellet, er det som oftest minst arbeid å fjerne familiemedlemmene til den av foreldrene som har feil barn.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lars Holden skrev:

Når slik skjer må man først se på livsløpstabellen om det er lenket inn en feil personforekomst. Da kan man kanskje også se hvem som er de riktige foreldrene ut fra dåp. Neste skritt er å gå inn på en og en av foreldrene. Først ser man på livsløpstabellen og fjerner evt. feil. Så ser man på familiemedlemmene på toppen av personsiden. Da skal man finne feilkoblingen.

Eg meinte eg hadde vore gjennom livsløpstabellen til alle involverte utan å finne den skuldige. Men svært greit å kunne konstatere at eg framleis ikkje er fullt utlært 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2024 den 13.28, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ein kan i staden endre på siffera i post-iden til slutt i nettadressa. Når eg tok utgangspunkt i fyrste innførsla og plussa på 1100 kom eg til året 1920. På den måten fann eg raskt fram til "rett" post:

https://www.digitalarkivet.no/view/265/hg00000003836891

Då har eg testa denne funksjonaliteten og klart å lenkje inn postar som har blitt transkribert på totalt uforståeleg vis: https://histreg.no/index.php/person/pf01058422002278

Jeg har dermed fått utvidet verktøykassen min. Tusen takk for dette innspillet. 

• Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var sanneleg nokre spenstige forslag her!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ønsker som burdre være enkle å implementere:

1. Mulighet for å filtrere på skifter på søkesiden (under "Hendelser")

2. Advarsel/Feilmelding når man forsøker å koble personer i en familiekurv dersom det ikke er krysset av for rolle for alle personene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Ketil Firing Hanssen said:

Jeg har et par ønsker som burdre være enkle å implementere:

1. Mulighet for å filtrere på skifter på søkesiden (under "Hendelser")

2. Advarsel/Feilmelding når man forsøker å koble personer i en familiekurv dersom det ikke er krysset av for rolle for alle personene

Vi noterer forslagene. Å søke på skifter står allerede på listen. Vi vil helst unngå å gjøre mindre endringer på søkesiden fordi vi ønsker å skrive om hele koden. Da er det en større jobb som må vente noe.

Ellers kan jeg fortelle om annen utvikling:

Vi regner med at krigsseilere fra andre verdenskrig kommer inn i databasen om kort tid.

Antall lenkede personforekomster øker kraftig nå, over 7 mill. hittil i mai. Det er i hovedsak lenker til kirkebøker etter søk i Digitalarkivet på sjeldne fornavn (ofte dobbeltnavn), fødselsdato, kommune med utgangspunkt i 1920 folketellingen. Dette arbeidet fortsetter minst en måned til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2024 at 6:47 AM, Lars Holden said:

Vi noterer forslagene. Å søke på skifter står allerede på listen. Vi vil helst unngå å gjøre mindre endringer på søkesiden fordi vi ønsker å skrive om hele koden. Da er det en større jobb som må vente noe.

Ellers kan jeg fortelle om annen utvikling:

Vi regner med at krigsseilere fra andre verdenskrig kommer inn i databasen om kort tid.

Antall lenkede personforekomster øker kraftig nå, over 7 mill. hittil i mai. Det er i hovedsak lenker til kirkebøker etter søk i Digitalarkivet på sjeldne fornavn (ofte dobbeltnavn), fødselsdato, kommune med utgangspunkt i 1920 folketellingen. Dette arbeidet fortsetter minst en måned til.

Antall lenker i databasen øker ved den maskinelle lenkingen beskrevet over, over 10 mill. i mai. Den gir en del ikke lenkede familiemedlemmer, typisk foreldre i de ulike dåpshandlingene i familien. På personsiden vil det se ut som personen har mange foreldre, søsken eller barn med samme navn.  Planen å lenke disse maskinelt når vi er ferdig med etableringen av disse.

Fortsatt er det svært mange manuelle bidrag. Disse er vi svært glade for. Den maskinelle lenkingen har stort volum, men det er enkle lenker. Vi trenger det manuelle arbeidet for det som er litt vanskeligere. Dette arbeidet blir lettere når flere av de enkle lenkene er plassert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2024 den 18.26, Bodil Hørlück Berg skrev:

Og jamfør en annen tråd her. Hvordan håndteres best denne type info i kilden, om at svigerfar er oppgitt som far?
https://www.histreg.no/index.php/person/pv00000006665862

11 timer siden,  Lars Holden skrev: 

Foreløpig har vi ikke noe system for å håndtere at det er feil familierelasjon i kirkebøker, typisk stefar er oppgitt som far.

Eg tenker at Karl ikkje treng være registrert som far til Holger her. Han blir gift med mora, men trur ikkje det finnest noko kilde der han er nevnt som far til Holger...

Til Åsbjørg: Jeg er helt enig i at Karl ikke hører hjemme på personsiden til Holger, men jeg ser ikke at vi kan klare å få ham vekk, så lenge han er feiltranskribert inn som far i AMF-registreringen av vielsen. Alternativet er å fjerne lenken til vielsesposten, men nå er jo uheldigvis den posten også hovedposten. 
Det ser ikke ut til at vi kan dekople person fra denne posten i kirkeboka.

Til de drevne: Når langt om lenge AMF-transkriberingen blir korrigert, vil den lenkingen vi har gjort nå bli rett, tro?

Vet ikke om jeg klarte sitering rett her, men prøver.

Her er Karl Andersen ved en feil lagt inn som far til Holger Danielsen. Jeg mener at det mest riktige her er å slå sammen denne forekomsten av Karl Andersen med forekomster av den riktige faren (Daniel Holgersen) og ikke slå Karl Andersen sammen med andre forekomster av Karl Andersen. Dette fordi alle da lett vil se at det er en feil i kirkeboka som er rettet opp. Ved søk på Karl Andersen vil en få opp 2 navn, både Karl Andersen og Daniel Holgersen. En ser da at Karl Andersen er korrigert ett sted. Ved søk på Daniel Holgersen vil en få opp ett navn med alle kilder for Daniel Holgersen, inkludert en kilde der navnet ved en inkurie er skrevet feil. Dette forutsetter selvfølgelig at det finnes andre kilder for Daniel Holgersen enn den ene der det er ført inn feil navn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider