Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

5 timer siden, Lars Holden skrev:

Ja, det er fortsatt problemer med crawlers. Det er vanskelig å ha oversikt og jeg har heller ikke de detaljerte loggene. Det kan se ut som at når vi setter begrensninger, bruker crawlerne noen timer på å komme rundt begrensningene og så overbelastes systemet igjen. Noen av begrensningene nå er at vi ber om at sidene ikke indekseres, begrensninger på antall kall fra samme IP adresse (10/sek) og at personsider får 10 sekunders forsinkelse når man ikke er logget inn. 

Den nye feilmeldingen over er også en følge av dette. Tidligere var det sjelden med manglende respons fra Digitalarkivet. Når det skjedde, fikk man en typisk krasjside i et dataprogram ment for utviklere. Nå er histreg endret til å håndtere manglende respons, den kaller opp Digitalarkivet flere ganger. Når den mislykkes tilstrekkelig lenge, gir den feilmeldingen over. 

Er det mulig at innloggede brukere kan slippe noen av disse begrensningene? Nå får jeg rimelig mange ERROR mellom hver gang jeg får gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arild Maka said:

Er det mulig at innloggede brukere kan slippe noen av disse begrensningene? Nå får jeg rimelig mange ERROR mellom hver gang jeg får gjort noe.

Vi ser at for hvert tiltak vi innfører, så tar det noen timer før botene igjen overbelaster systemet. Ingen av tiltakene vi har innført har rammet innloggete. Flere av endringene er laget for at histreg skal fungere når det er stor belastning. Effekten for innloggede er bare at Digitalarkivet er overbelastet og ikke klarer å svare. 

Derfor har vi stengt personsidene og søkesiden for personer som ikke er innlogget. Det er skrevet at dette er midlertidig frem til senest torsdag 30. Foreløpig ser det ut til å virke. Først får vi se om det virker i flere dager og det gir oss tid til å finne en varig løsning. I morgen er det slektsforskerdagen med stor aktivitet over hele landet. Da er det viktig at histreg hvert fall virker for innloggede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Arild Maka said:

Er det ment at det skal være slik?

Her har jeg ikke lagt inn faren til Kasper, men jeg har lagt inn hans stefar. Stefaren kommer opp både som far og stefar.

image.png.1093799e2e2d0aff5296f90108204f34.png

https://histreg.no/index.php/person/pf01037098001453

Etter at biologisk far er lagt inn ser det slik ut:
image.thumb.png.ab9867f61847101a7267f1468a650378.png

Nå står riktig far øverst, men nederst er stefar også oppført som far.

Ja, det er slikt det er tenkt. Det viser at familier er komplekse. Her er det også mange relasjoner som ikke er forklart. Jeg forklarer fra toppen. 

Johannes og Inger er foreldre til Kaspar
Anton er stefar til Kaspar og Hans Chr.

Inger er mor til Hans Chr.

Anton og Inger er foreldre til Elise, Inge,...
Anton er far til Harald f 1908

Alternativt (og dette er vår ambisjon) kunne man erstattet boks 2 og 3 med at 
Anton er stefar og Inger er mor til Kaspar og Hans Chr.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lars Holden skrev:

Ja, det er slikt det er tenkt. Det viser at familier er komplekse. Her er det også mange relasjoner som ikke er forklart. Jeg forklarer fra toppen. 

Johannes og Inger er foreldre til Kaspar
Anton er stefar til Kaspar og Hans Chr.

Inger er mor til Hans Chr.

Anton og Inger er foreldre til Elise, Inge,...
Anton er far til Harald f 1908

Alternativt (og dette er vår ambisjon) kunne man erstattet boks 2 og 3 med at 
Anton er stefar og Inger er mor til Kaspar og Hans Chr.

OK - det går fint. Ser også her at det helt nederst dukker opp et barn som egentlig skulle stått inne i lista (Harald 1908) sammen med sine helsøsken. Jeg har gått igjennom alle foreldre og barn og sjekket koblinger uten at det blir bedre. Tidligere har sånne ting kommet hvis et barn er koblet via en folketelling (familiekurv) i stedet for en dåp/kirkebok. Men her er alle barna koblet opp via dåpen. Det kan hende de andre barna også er koblet opp via en familiekurv/folketelling og at det er det som gir et slikt utslag. Dette barnet, Harald 1908, døde før FT 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Arild Maka said:

OK - det går fint. Ser også her at det helt nederst dukker opp et barn som egentlig skulle stått inne i lista (Harald 1908) sammen med sine helsøsken. Jeg har gått igjennom alle foreldre og barn og sjekket koblinger uten at det blir bedre. Tidligere har sånne ting kommet hvis et barn er koblet via en folketelling (familiekurv) i stedet for en dåp/kirkebok. Men her er alle barna koblet opp via dåpen. Det kan hende de andre barna også er koblet opp via en familiekurv/folketelling og at det er det som gir et slikt utslag. Dette barnet, Harald 1908, døde før FT 1910.

Det skal ikke bety noe om en familierelasjon er registrert via kirkebok, folketelling eller manuelt. Den eneste forskjellen er at man ikke kan fjerne familierelasjoner fra kirkebøker. I noen tilfeller har man ikke alle relasjonene fra kildene og må legge til eller endre manuelt. F.eks. kan man ha registrert stemor, men ikke at første kone var mor. Eller at stemor er registrert som mor i folketelling. Da må det endres til stemor og evt riktig mor legges til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Lars Holden skrev:

Det skal ikke bety noe om en familierelasjon er registrert via kirkebok, folketelling eller manuelt. Den eneste forskjellen er at man ikke kan fjerne familierelasjoner fra kirkebøker. I noen tilfeller har man ikke alle relasjonene fra kildene og må legge til eller endre manuelt. F.eks. kan man ha registrert stemor, men ikke at første kone var mor. Eller at stemor er registrert som mor i folketelling. Da må det endres til stemor og evt riktig mor legges til. 

Det var slik jeg regnet med at det skulle være. Så da er det en liten bug at noen blir plassert slik som Harald f. 1908 og Johan og Magna her: https://histreg.no/index.php/person/pc00000003435353 De er også helsøsken med Berner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Lars Holden said:

Vi håper at det bare er snakk om noen få dager. Men det kan skje noe overraskende slik som den plutselige overbelastningen av systemet.

Vi skjønner godt at man gjør feil, arbeider sakere eller bruker tiden på noe annet om systemet ikke fungerer helt som man ønsker. Vi forsøker å løse dette så raskt vi kan. 

Nå er det rettet opp slik at man kan etablere partnere og søsken skal være sortert kronologisk. Å slå sammen sammen familier (en annen bug som er kommentert) får vente til neste uke. 

Foreløpig holder det å stenge ikke innloggede brukere ute. Vi se om det holder. Vi har skrevet at det er midligertidig og har gitt oss en uke til å finne noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? Det er ikke noe felt for å registrere seg som bruker, slik at man deretter kan logge inn på Historisk Befolkningsregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Vegard Krog Petersen said:

??? Det er ikke noe felt for å registrere seg som bruker, slik at man deretter kan logge inn på Historisk Befolkningsregister.

Man må sende en epost til histreg@nr.no for å be om at det opprettes en bruker. Det står på forsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Arild Maka said:

Det var slik jeg regnet med at det skulle være. Så da er det en liten bug at noen blir plassert slik som Harald f. 1908 og Johan og Magna her: https://histreg.no/index.php/person/pc00000003435353 De er også helsøsken med Berner.

Antar det gjelder: https://histreg.no/index.php/person/pf01037098001453 

Jeg ser ikke at det er en bug her. Harald er registrert i dåp med Anton og Inger som barn. Jeg har ikke sett noen bug er noen personer har blitt plassert i feil familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Holden skrev:

Man må sende en epost til histreg@nr.no for å be om at det opprettes en bruker. Det står på forsiden. 

Tak, Lars. 🙂 For å flisespikke litt; så står det at hvis man vil bidra/delta, så skal man sende epost. Det har ikke vært nødvendig når man bare er "nyter" tidligere og bare hatt behov for å søke / slå opp. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.