Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

22 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Den Ragnvald som emigrerer i 1906 reiser sammen med (sin hustru?) og tre barn, så dette er nok ikke emigrasjonen til Sigurd Ragnvald Kristofer. Fødselsdatoen er ulik også. (29/12-1880.)

Personnummer Navn Fødselsår Fødselsdato Sivilstand Hjemsted Reisemål

0001 Ragnvald Hansen 1880 12-29 g Steensgd. 3 III New York
0002 Ragna Petra Hansen f. Pedersen 1880 10-17 g Steensgd. 3 III New York
0003 Ragnar Hugo Normann Hansen 1902 05-14 ug Steensgd. 3 III New York
0004 Ragnhild Hansen 1904 09-07 ug Steensgd. 3 III New York
0005 Ruth Ingrid Hansen 1906 12-17 ug Steensgd. 3 III New York

Jeg vet ar Sigurd R. K. også reiser, siden Gunda « Underholdes af Manden der er i Amerika«

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392196652

De dro i 1904 og hun kom tilbake i 1909.

Morsom fyr, mange R'r!

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilhåndtering; jeg leser det lille som står i bruksanvisningen og ser på videosnuttene til Tomren. Jeg blir ikke klokere. Det er som om det er helt selvfølgelig å bruke den, som et dampstrykejern mot skrukkete bomull. Jeg forstår ikke hva jeg skal velge for hvilken utfordring, og heller ikke hvordan gjøre det. Jeg har forsøkt, med nervene i helspenn, i frykt for katastrofale følger, men ingenting hendte, ikkeno!

Kan noen peke på en oppskrift som fester seg i teflonhjernen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Arild Maka skrev:

Så hvis du finner slike feil, så rett opp navnet. Står det at Kari Olsdatter er far, så rett navnet til Per Hansen, og rett Per Hansen til Kari Olsdatter. Hvis du da har mange linjer på personprofilen til Per Hansen, så vil det stå Kari Olsdatter på en av linjene. Når kirkeboken etterhvert blir korrekturlest, så blir dette rettet opp.

Her trenger jeg hjelp via teskje. Jeg ser ikke hvor og hvordan. Ganske nybegynner skjønner du! 😀

Digitalarkivet sier dette om rapportering og feilretting: https://www.digitalarkivet.no/content/1516/korrekturmeldinger-og-kommentarer-på-registrerte-kirkebøker-fra-amf .

Kan man ane at det vil ta tid? og at AMF kanskje ikke var veien å gå?

Forøvrig ser jeg fram til at OCR blir lett tilgjengelig, -for meg også, det er vanskelig, nesten uoverkommelig å lese noen av kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, John-Erik Haugen skrev:

Feilhåndtering; jeg leser det lille som står i bruksanvisningen og ser på videosnuttene til Tomren. Jeg blir ikke klokere. Det er som om det er helt selvfølgelig å bruke den, som et dampstrykejern mot skrukkete bomull. Jeg forstår ikke hva jeg skal velge for hvilken utfordring, og heller ikke hvordan gjøre det. Jeg har forsøkt, med nervene i helspenn, i frykt for katastrofale følger, men ingenting hendte, ikkeno!

Typisk bruksområde for feilhåndtering er når en folketelling fra 1891 har med både tjenestegutt og legdslem som sønner i familien. Da tar du PFID-en på tjenestegutten og limer inn i feilhåndtering og velger delenk familiekoplinger. Da vil denne bli frakoblet feilaktige foreldre og søsken. Deretter gjør man samme med legdslemmet.

Endret av Bodil Hørlück Berg
Skriveleif
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, John-Erik Haugen skrev:

Her trenger jeg hjelp via teskje. Jeg ser ikke hvor og hvordan. Ganske nybegynner skjønner du! 😀

Prøver med litt teskje, selv om du har fått god forklaring fra Arild Maka. For en dåp som er feiltranskribert av AMF, er rapporteringsmuligheten til digitalarkivet skrudd av. Da er det ikke noe som kan rapporteres. Men i Histreg kopler vi da det som er markert som mor, til personprofilen til mor, selv om det viser navnet til far. Se dåp for Anne Benedikte her og personprofilene for henholdsvis mor og far.

https://www.histreg.no/index.php/person/pd00000020299735

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Digitalarkivet sier dette om rapportering og feilretting: https://www.digitalarkivet.no/content/1516/korrekturmeldinger-og-kommentarer-på-registrerte-kirkebøker-fra-amf .

Kan man ane at det vil ta tid? og at AMF kanskje ikke var veien å gå?

Forøvrig ser jeg fram til at OCR blir lett tilgjengelig, -for meg også, det er vanskelig, nesten uoverkommelig å lese noen av kirkebøkene.

Den dagen de klarer å OCR-lese gamle kirkebøker med gotisk skrift, tror jeg vi skal vente lenge på. Skriften er så forskjellig fra person til person at det vil være ytterst vanskelig å trene opp en algoritme til dette. Det er vel så enkelt at hvis en person har problemer med å lese det, så blir det ikke noe enklere for en algoritme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John-Erik Haugen skrev:

Det er ikke så mye galt du kan gjøre, så ingen grunn til å være livredd for følgene av det du gjør.

Når du skal rette feil er det 2 hovedtyper feil:
1. Du ønsker å fjerne en eller flere kilder fra en personprofil. Da bruker du knappen "Vis redigering" rett under den siste kilden. Klikk på den, og du kan velge hvilke kilder du vil fjerne". Ofte kan det være 3-4 personer som er slått sammen til en person. Det beste er om du kan fjerne en og en person, men sliter du med å finne ut hvilke linjer som hører sammen, så slett alle du ikke vil ha med. Da retter du i det minste opp innholdet for den profilen du jobber med akkurat nå.

2. Ønsker du å fjerne koblinger til andre personer, bruker du Feilhåndtering. Her er det 2 muligheter:
a) bruke PFID for HP vil fjerne ALLE koblinger som ikke er gjort via kirkebøker (alle manuelle koblinger)
b) bruke PFID for en annen kilde enn HP vil fjerne koblinger kun gjort via denne kilden (f. eks. en folketelling)
Hvis du KUN ønsker å fjerne koblinger som er gjort via HP, må du først bytte HP.

Noen ganger må du gå til foreldre eller partnere for å finne feilkilden.

PS: kopier gjerne PFIDer du vil ta vare på FØR du sletter dem, det kan være vanskelig å finne dem igjen. Hvis profilen har referanser o.l. kan det være en gode ide å sjekke kilden du har fjernet om det henger igjen tekst eller refranser som ikke tilhører den profilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.