Gå til innhold
Arkivverket

Kjære nye slektsgransker, det er fint om du leser dette før du stiller spørsmål (tråd fra 2018)


Egil Johannessen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei!

 

Det sikkert mange som gjenkjenner tittelen på denne tråden - den stammer fra en tråd postet av @Lene Benedicte Lauritzen 23. februar 2018 og har vært limt (pinned) på forsiden av Brukernes Eget Forum (BEF). Den har imidlertid blitt fjernet (unpinned) av Arkivverket den 11. mars i år. Jeg aner ikke noe om årsaken til det, men jeg synes det er synd, for her er det svært mange nyttige og gode råd!

 

Tråden til Lene Benedicte er stengt (This topic is now closed to further replies) slik at man ikke kan løfte den opp i BEF, så derfor har jeg valgt å gjøre det på denne måten. 

 

Lenke til tråden finnes her:

 

Bilde av åpningsinnlegget fra Lene Benedicte under:

 

image.thumb.png.30c112bf12292b73829daacc56a7ff09.png

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget som er festa no er frå 11. mars, så då er det vel ein samanheng. Kanskje var tråden frå 2018 altfor bra, slik at den måtte stansast/fjernast?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Da er det vel på tide å løfte denne 🙂 med ønske om en gnistrende og feiende flott søndag til alle som har forstått hvorfor og hensikten med og som  bruker fullt navn som visningsnavn og som fortsatt følger de klare og for meg de helt logiske kjørereglene i tråden til @Lene Benedicte Lauritzen som ble stengt ned av Arkivverket  🙂

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er det snart helg , og på tide å løfte litt igjen  🙂 med ønske om en gnistrende og feiende flott helg til alle som har forstått hvorfor og hensikten med og som  bruker fullt navn som visningsnavn og som fortsatt følger de klare og for meg de helt logiske kjørereglene i tråden til @Lene Benedicte Lauritzen som ble stengt ned av Arkivverket  .

 

Så herved ønskes en riktig god helg til alle som bruker fullt navn som visningsnavn og til alle de som bruker en høflig , respektfull ,  taktfull og takknemlig tone ovenfor hverandre i forumet . 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da er det snart helg , og på tide å løfte litt igjen  🙂 med ønske om en gnistrende og feiende flott helg til alle som har forstått hvorfor og hensikten med og som  bruker fullt navn som visningsnavn og som fortsatt følger de klare og for meg de helt logiske kjørereglene i tråden til @Lene Benedicte Lauritzen som ble stengt ned av Arkivverket  .

 

Så herved ønskes en riktig god helg til alle som bruker fullt navn som visningsnavn og til alle de som bruker en høflig , respektfull ,  taktfull og takknemlig tone ovenfor hverandre i forumet . 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Registerer at det nå er flere tråder som er opprettet av personer som ikke oppgir fullt navn så da er vel å tide å løfte denne tråden igjen . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2024 den 11.31, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev:

Registerer at det nå er flere tråder som er opprettet av personer som ikke oppgir fullt navn så da er vel å tide å løfte denne tråden igjen . 

 

Kva nytte har det, Bjørn, å påpeika noko som TRULIG er død-født ? 
  Når AveryFB får så maaange tungvektarar som vil svara på  hans innlegg, så kva nyttar det ?

 

DET ER tungvektere i DA (dei med maaange innlegg) som må vakna og som du må henvende deg til, Bjørn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Bjørn er en etterrettelig, pålitelig, vennlig bidragsyter – og ikke minst en uttrettelig optimist og gledesspreder på disse fora.

Ære være!

 

Hvor enig jeg enn måtte være (og det er jeg!) i DA’s tidligere regler – er det dessverre slik at reglene er endret. Fra et absolutt krav, til kun en forsiktig oppfordring om å bruke fullt navn når man ‹beveger seg› her inne.

 

Kjenner blodtrykket stiger, men – if you can’t fight them, join them:

 

Jeg har allerede på beddingen et utall fancy aliaser/avatarer jeg kunne tenke meg ville slå an: GammelSkjeggnisse, Fortidslevningen, Gammalnerden, Wizz55 – nevner i fleng, og jobber med saken 😉

(Duverden så gøyal jeg er . . . )

 

Mens jeg egentlig er forbannet og nedslått: Sirka siste skansen hvor man kunne møtes ‹navn-til-navn› på nettet, har herved falt.

 

Mvh

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Sværen skrev:

DET ER tungvektere i DA (dei med maaange innlegg) som må vakna og som du må henvende deg til, Bjørn !

 

Jon!

 

Beklager at jeg trolig ikke i første omgang fikk med meg essensen av innlegget ditt:

Mener du at vi, med en viss mengde innlegg her, bør boycotte ‹newbies› som ikke opptrér under fullt navn?

En slags ‹sivil ulydighet›?

På den ene side vil det vel neppe påvirke arkivverket (DA) i nevneverdig grad, slik at de angrer seg og endrer reglene tilbake?

På den annen side vil det jo utelukke ‹hjelpetrengende› som forholder seg til de reglene de ser eksisterer nå,  og som derfor er helt i sin rett når de opptrer under diverse aliaser.

Hvem ønsker man å ramme ved en slik boycott? Og blir rette vedkommende rammet, som forhåpentligvis kan reversére de før nevnte regler?

 

Mvh

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here is an attempt to communicate on a mature and proper perspective manner.

 

True concerns on full-name usage could be rectified.

1. participate on another forum

2. Ask DA to create another forum for residents of Norway only

3. Create your own forum. There are many sites that have easy steps to creating a forum

 

Why are a few unsatisfied users remaining here:

1. inner-child conflicts

2. control issues

3. attention-seeking

4. and more

 

DA made the decision to amend the rules, and eliminate the need to use full-names. All users should respect that decision and all other rules. Rather than complain about DA, praise them for creating the Best Genealogy Website.

Endret av Richard Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even

 

I thought you were a Rebel ,but that is plain dirt. Think before you post anymore. You are better than that. Lose your integrity, lose everything.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Richard.

I am not a native user of the english language, so I might be misunderstanding – but do you seriously mean that we, long-time, («few», according to you) users of the DA) should stop our ‹whining› – get the f*ck out of this forum (if you do’nt like it – leave it) and create our own petty forum elsewhere?

Hopefully there is some english irony here that I can’t grasp . . .

 

And further, next posting: – «I thought you were a rebel» . . . «think before you post . . . »  and so on.

I honestly have no idea what you’re talking about. Sorry.

 

This has become a mess. And I am utterly bewildered as to what is the/your problem.

 

Reg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Being a long-time-user does not place anyone above another.

There are many angles-of-approach, you have taken your angle, and will see it as it pleases you. There is nothing I can say that would change your angle-of-approach or your opinions.

Perhaps you need time to reflect and recall.

 

I will ask you to answer one question, if you can

 

Why do a few on this forum believe that all others should cater to them and continue to be subjected, at times abusive, to what the majority cares less about?

Endret av Richard Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well Richard, as this (for some unfathomable reason) has got very personal, I urge you to continue your personal attacks pr. PM.

 

To your specific question:

 

«Why do a few on this forum believe that all others should cater to them and continue to be subjected, at times abusive, to what the majority cares less about?“»

 

Answer: We don't.

 

Reg.

 

PS: And, really, this is so ‹off-topic› as it gets, could we please leave this? You are angry, I am bewildered . . . 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even

 

This is not personal, you made it personal. It is your mind that is adjusting the settings.

This is not off-topic, it is addressing the depth of the topic.

 

I am not angry, as calm as can be.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even

 

You are one of the better ones on this forum. You go out of your way to assist others, giving this forum a high level of quality. I had nothing but praise for you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Richard Olsen skrev:

I am not angry, as calm as can be.

 

Repetitions galore, sad with people who don't look at themselves in the mirror every now and then

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ivar Moe said:

Repetitions galore, sad with people who don't look at themselves in the mirror every now and then

 

Iver Moe

 

I look into the mirror and admire what I see (haha). There is always a magnificent person looking at me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard skrev: This is not personal, you made it personal

 

Sigh! How on earth did I make this personal? This thread started out as a ‹sigh› (again) over changed DA-rules about usernames. I thought I was contributing to the thread by being (probably failed) funny and humorous. Turned out a failour indeed, as you ‹ignited›. And made it personal for some reason. Still don't know why, and I am tired of this. We clearly don't understand each others stands (what those might be) but – again – let's leave this for goodness sake!  And for the sake of this forums rules (Ha!) – this kind of personal bickering has no place here.

 

Reg.

 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Jon!

 

Beklager at jeg trolig ikke i første omgang fikk med meg essensen av innlegget ditt:

Mener du at vi, med en viss mengde innlegg her, bør boycotte ‹newbies› som ikke opptrér under fullt navn?

En slags ‹sivil ulydighet›?

 

 

Ja, Even, for det er frivillige om ein ynskjer å svara på eit innlegg eller ikkje !

Og å starta m/ tungvektere i DA fyrst. Så kan vi andre koma etterpå. 

 

Og særlig boikot av anonyme, når språket ikkje er norsk.

Men dette er mi meining……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare trist.

 

Denne tråden ble lagt ut for å gjøre nye brukere/slektsforskere oppmerksom på Lene Benedicte’s (LB) opprinnelige tråd som inneholder mange nyttige og svært gode råd. LB’s tråd bør anses som en ressurs og et godt hjelpemiddel. Målet var derfor å få nye brukere/slektsforskere til å lese DB’s tråd.

 

Som alle vet vil tråder som ikke er festet, forsvinne fra førstesiden, og hvem som helst på dette forumet kan løfte tråden til førstesiden igjen. Jeg ønsket å løfte dette temaet flere ganger, men Bjørn kom meg i forkjøpet, og det er helt greit. For meg er det viktigste at LBs råd når ut til nye brukere/slektsforskere.

 

Bjørn valgte bl.a. å fokusere på folks brukernavn da han løftet tråden, noe som er hans privilegium, men det er viktig å understreke at det bare er ett av LB’s mange råd. Det også viktig å påpeke at andre personer har bidratt med ytterligere råd til nye brukere/slektsforskere i LB’s tråd.

 

På onsdag valgte R.O. å legge ut følgende postering:

 

Diversion 
Competition intensifies 
Control, fallacious 
Repetition, futile

 

En absurd kommentar som ikke har noe med denne trådens innhold å gjøre. Det er heller ikke hans videre kommentarer.

 

Ubehagelige formuleringer og stygge personangrep hører ikke hjemme i denne tråden eller i dette forumet.

 

Takk til Even og Ivar for at dere står opp mot slik atferd!

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.