Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Oplandenes lagting og Christiania lagting - hvilke distrikter/bygder var underlagt disse?

Recommended Posts

Finnes det noen oversikt over hvilke distrikter/bygder som hørte innunder Oplandenes lagting og under Christiania lagting? Hvis en for eksempel en rettsak på bygdetinget i Aurdal i Valdres ble anket til lagtinget, var det da Oplandene eller Christiania som var rette instans? Og hva med saker fra Ringerike og Hallingdal?

3 timer siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Finnes det noen oversikt over hvilke distrikter/bygder som hørte innunder Oplandenes lagting og under Christiania lagting? Hvis en for eksempel en rettsak på bygdetinget i Aurdal i Valdres ble anket til lagtinget, var det da Oplandene eller Christiania som var rette instans? Og hva med saker fra Ringerike og Hallingdal?

Svaret på dette spørsmålet avhenger av hvilken tidsepoke du er interessert i, men uansett vil jeg tro at disse to artiklene fra Norsk historisk leksikon er avklarende:

Takk for lenkene. På den nederste siden finnes det et kart. Det er ikke særlig detaljert, men jeg forstår det slik at det som senere ble Oppland fylke, inkludert Valdres, lå under Opplandene lagting. Og at at Hallingdal og Ringerike hørte under Christiania lagting. Tidsperioden som jeg er interessert i er 1700-tallet. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.