Gå til innhold
Arkivverket

Sjøfartsruller for Molde

Silje Dons Ranhoff
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har en slektning som jobbet innen sjøfart og jeg trenger litt hjelp med å finne ut hvor jeg skal lete videre.

Han het Crispinus Martinus Rasmussen og ble født 07.03.1834 i Bergen. Første oppføring jeg finner om han er når han ble døpt i Korskirken i Bergen i 1834, neste oppføring er når han gifter seg i Domkirken i Bergen i 1860. Da er han oppført som skipperborger som bor i Bergen. Neste oppføring er fra da hans første barn ble døpt i Molde i 1863. Han er videre i alle papirer registrert som skipperborger eller skipper med bosted Molde frem til siste folketelling i Molde i 1870. I flere oppføringer står det at han døde i 1873.

Jeg har funnet ham i innrulleringssjefen i Bergen sin sjøfartshovedrulle fra 1869-1871 hvor det bare enkelt og greit står navn, at han var skipper, når han ble født og at han døde til sjøs utenfor Brasil i 1872 på skipet Oscar. Skanna materiale: Innrulleringssjefen i Bergen, SAB/A-100050/F/Fc/L0002: Sjøfartshovedrulle, nr. 795 - 1610, 1869-1871, s. 427 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Siden han hadde tilholdssted i Molde i minst ni år så antar jeg at han må være registrert i sjøfartsrullene der og. Når jeg søker på rullene fra Molde så kommer det opp veldig mye, så jeg trenger litt hjelp. Hvor burde jeg begynne?

Jeg prøver å titte gjennom denne listen, men er så få navn i bøkene at det ikke ser riktig ut, Søk etter skanna arkiver - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Silje Dons Ranhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er skipper- og styrmannsrullene fra Molde fra 1860:
https://media.digitalarkivet.no/view/137515/125

Jeg finner ham ikke på C
https://media.digitalarkivet.no/view/137515/115
Og ikke på M, K eller andre bokstaver heller …

Jeg ville lett videre i rullene for Bergen for ev. å få vite mer.
Han var innrullert her, og kanskje finner du mer på nr 853?
Det er ikke lett å vite om nummeret viser til annotasjonsrullene, hovedrullene eller andre ruller …

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fant du frem til det? Jeg er fortsatt en ganske nybegynner på alt utenom å søke i folketellinger dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Silje Dons Ranhoff skrev:

Hvordan fant du frem til det? Jeg er fortsatt en ganske nybegynner på alt utenom å søke i folketellinger dessverre.

Tenker du på rullene eller avisartiklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet avisartiklene. Jeg har bare søkt i digitalarkivet så langt så tenkte ikke på at det er andre steder jeg kan sjekke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nasjonalbiblioteket (nb.no) er en gullgruve.

Her kan du finne avisartikler, dødsannonser, kunngjøringer og mye annet spennende.

Søk gjerne med fraser (f.eks. «Chrispinus Rasmussen»). For å utvide søket kan du også bruke dette tegnet: ~.

(«Chrispinus Rasmussen»~2 vil gi deg treff med mellomnavnet). 
Du kan filtrere på geografi og tidsperioder, og det lønner seg å prøve ulike skrivemåter med navn som ofte ble skrevet på forskjellig måter. 

Jeg ville nok sjekket «styrmand Rasmussen», «styrmand Rasmussen Molde»~3, «Oscar af Molde» osv.

Lykke til!

Endret av Lars Kittilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider