Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sjøfartsruller for Molde

Recommended Posts

Hei

Jeg har en slektning som jobbet innen sjøfart og jeg trenger litt hjelp med å finne ut hvor jeg skal lete videre.

Han het Crispinus Martinus Rasmussen og ble født 07.03.1834 i Bergen. Første oppføring jeg finner om han er når han ble døpt i Korskirken i Bergen i 1834, neste oppføring er når han gifter seg i Domkirken i Bergen i 1860. Da er han oppført som skipperborger som bor i Bergen. Neste oppføring er fra da hans første barn ble døpt i Molde i 1863. Han er videre i alle papirer registrert som skipperborger eller skipper med bosted Molde frem til siste folketelling i Molde i 1870. I flere oppføringer står det at han døde i 1873.

Jeg har funnet ham i innrulleringssjefen i Bergen sin sjøfartshovedrulle fra 1869-1871 hvor det bare enkelt og greit står navn, at han var skipper, når han ble født og at han døde til sjøs utenfor Brasil i 1872 på skipet Oscar. Skanna materiale: Innrulleringssjefen i Bergen, SAB/A-100050/F/Fc/L0002: Sjøfartshovedrulle, nr. 795 - 1610, 1869-1871, s. 427 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Siden han hadde tilholdssted i Molde i minst ni år så antar jeg at han må være registrert i sjøfartsrullene der og. Når jeg søker på rullene fra Molde så kommer det opp veldig mye, så jeg trenger litt hjelp. Hvor burde jeg begynne?

Jeg prøver å titte gjennom denne listen, men er så få navn i bøkene at det ikke ser riktig ut, Søk etter skanna arkiver - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Silje Dons Ranhoff
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/339158-sj%C3%B8fartsruller-for-molde/
Del på andre sider

Her er skipper- og styrmannsrullene fra Molde fra 1860:
https://media.digitalarkivet.no/view/137515/125

Jeg finner ham ikke på C
https://media.digitalarkivet.no/view/137515/115
Og ikke på M, K eller andre bokstaver heller …

Jeg ville lett videre i rullene for Bergen for ev. å få vite mer.
Han var innrullert her, og kanskje finner du mer på nr 853?
Det er ikke lett å vite om nummeret viser til annotasjonsrullene, hovedrullene eller andre ruller …

Endret av Lars Kittilsen

Ellers kan du lese mer om skipperens reiser ved å søke på Nasjonalbiblioteket.

Han var blant annet ute i hardt vær tidligere i 1872:

Aalesunds Tidende, lørdag 20. januar 1872 (nb.no)

Skjermbilde 2024-03-24 214600.png

Søk f. eks. på frasen "oscar af molde" og sorter på perioden 1870-1874.

Endret av Lars Kittilsen

Nasjonalbiblioteket (nb.no) er en gullgruve.

Her kan du finne avisartikler, dødsannonser, kunngjøringer og mye annet spennende.

Søk gjerne med fraser (f.eks. «Chrispinus Rasmussen»). For å utvide søket kan du også bruke dette tegnet: ~.

(«Chrispinus Rasmussen»~2 vil gi deg treff med mellomnavnet). 
Du kan filtrere på geografi og tidsperioder, og det lønner seg å prøve ulike skrivemåter med navn som ofte ble skrevet på forskjellig måter. 

Jeg ville nok sjekket «styrmand Rasmussen», «styrmand Rasmussen Molde»~3, «Oscar af Molde» osv.

Lykke til!

Endret av Lars Kittilsen
  • Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.