Gå til innhold
Arkivverket

Asbjørn Reidarsen d ca 1710 Båsum i Sigdal


Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

I bygdeboka for Sigdal bind III s 773 sies det at Asbjørn var gift 3 ganger med først enka etter Tomas Hole Ragnhild Syversdatter, deretter Marte Gudbrandsdatter fra Oppen i Ringerike (ikke nevnt i de kildene forfatter av Sigdalbøkene har) og til slutt Borghild Syversdatter.

På skiftet etter Asbjørn 19 jan 1710 sies det om:  den gjenlevende hustru Borghild Syversdatter på den ene side, som ikke har hatt noen barn sammen, og hans etterlatte barn på den annen side, som han avlet med sin første Sl. kvinne (det nevnes ikke navn på henne, men den andre sønnen Gudbrand er vel rimeligvis en oppkalling etter hennes far). Asbjørn's tre yngste barn Lars, Reidar og Mikkel var henholdsvis 19, 14 og 11 år på skiftet 19 feb 1710. De andre var myndige og de 3 døtrene var allerede gift. Dette betyr slik jeg tolker det at Asbjørn begynte å få barn med sin første hustru rundt 1680.

Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, SAKO/A-123/H/Hb/Hba/L0003b: Skifteprotokoll, 1709-1720, s. 366b-367a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081024630547

 

Om Tomas (Torkilsen) Hole står det i Sigdal III s 782 under Hole at han var gift med enka etter forrige bruker Ingerid Kittilsd. Hun døde i 1683. Det står her ingen ting om at han giftet seg på nytt med denne Borgild Syversdatter. Selv om han har gjort det, så blir slik jeg ser det blir kronologien svært vanskelig hvis Tomas skal gifte seg på nytt tidligst 1683 og deretter dø og at den nye kona skal gifte seg med Asbjørn Reidarsen og få 5 barn før 1690. Det foreligger heller ingen oppkalling etter Borghild Syversdatter’s far som ville vært naturlig.

 

Jeg tror derfor at Asbjørn bare var gift 2 ganger og at han første kone hadde patronymet Gudbrand som passer med den udokumenterte Marte Gudbrandsdatter.

 

Noen som vet noe mer her eller har synspunkter ellers?

 

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2024 den 11.23, Tore Jørgen Løwe skrev:

Jeg tror derfor at Asbjørn bare var gift 2 ganger og at han første kone hadde patronymet Gudbrand som passer med den udokumenterte Marte Gudbrandsdatter.

 

Legger for ordens skyld inn skiftekortet - her står det ingen barn i 2. ekteskap:

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Dokumentside, Side 626
https://media.digitalarkivet.no/view/4890/626
URN:NBN:no-a1450-sk20100224630626.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe,

Skiftekortet etter Sbjørn  bekrefter jo bare det som står i selve skiftet, nemlig at Asbjørn bare var gift 2 ganger.

Når det gjelder skiftekortet etter Ingrid Kittildatter så sier det naturligvis ikke noe om at siste ektemann Thomas Torkildsen har giftet seg på nytt.

 

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppenjenta som giftet seg med Asbjørn Båsum var vel ikke datter av Gudbrand Oppen, men derimot datter av hans sønn Lars Gulbrandsen Oppen. Slekta på Oppen er omtalt på side 284 av Lagesens Ringerikske slekter bind 3, utgitt 1935. Lagesen viser til skiftet 1679 etter Ingeborg Gundersdatter, som var enke og hadde vært gift med Gulbrand Engebretsen Oppen. Ingeborgs sønn Lars Gulbrandsen var død, men hadde etterlatt seg 3 døtre, der de to eldste alt var gifte, og Lagesen skriver videre at Marte Larsdatter siden ble gift med Asbjørn Reidarsen Båsum. 

 

Det er vel grunn til å tro at Marthe Larsdatter ble gift med Asbjørn Båsum ganske snart etter dette skiftet. Jeg har notert meg en tingboksopplysning om at Asbjørn Båsum den 16.10.1679 solgte sin hustrus rettigheter i de to plassene Modalen og Sessrud i Soknedalen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole,

Takk for innspill!

Jeg har ikke sett hva Lagesen skriver, jeg har kun forholdt meg til Sigdal bind III.

Det er sikkert riktig det du påpeker, men såvidt jeg skjønner så endrer det ikke min påstand om at Asbjørn kun har vært gift 2 ganger.

Jeg har dog ikke sjekket noe om henne, så nå vet jeg mye mer om hennes opphav. 😀

 

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S.

Vet du navnet på Lars' hustru og noe om hennes opphav.

Vet du noe om Gudbrand og Ingeborg's opphav?

 

d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

P.S.

Vet du navnet på Lars' hustru og noe om hennes opphav.

Vet du noe om Gudbrand og Ingeborg's opphav?

 

d.s.

Hei,

 

Send meg en mail, så sender jeg deg informasjonen jeg har om disse folkene (svbjornd@online.no).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De tidligste beboerne på Oppen er omtalt flere ganger i Ringerike Slektshistorielags medlemsblad Hringariki, som ligger ute lesbart for alle på nettsiden til Ringerike slektshistorielag, bortsett fra de aller nyeste årgangene. For å finne ut mer om den gamle slekta på Oppen, kan jeg anbefale å kikke på følgende utgivelser: 1997-2, 2003-2, 2004-1, 2006-2, 2008-1, 2008-2, 2009-1, 2009-2, 2013-2, 2016-2 og 2017-2. Noen av disse inneholder kun enkeltopplysninger om personer, men vel verdt å sjekke opp for interesserte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takke Ole!

Dette samsvarer veldig godt med den informasjonen jeg fikk av Svein Arnolf.

Når det gjelder Hringariki så har jeg de fleste numrene som er utgitt.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.