Gå til innhold
Arkivverket

Hva Står Det I Dåpen Til Ingeborg Og Cathrine På Hvaler I 1745?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Mitt forslag:

Die Sober: [står ikke i kalender over kirkelige høytider, men ligger mellom Dom Palmarum (Palmesøndag, 11. april det året) og Dom Jubilate (3. søndag etter påske, 9. mai det året) ]

Ola og Anne ...[?] Ød-

gaard...[eng? ens?] 2de [dvs. tvende] børn nom: [dvs. navn] Ingebore og Cathrine. Testes Haagen Röd, An-

ders[?] ...[?], Torkel ...[...føl?], Giest[?]

Stubvig[?], Anders[?] Lögeberg, Christian 

Ned...[gl:? forkortelse for Nedgaarden?], Tho[rr? re?] Anders Brödviig, Inger

Ned...[gl:?], Cathrine Röd, Hellene[?] Lögeber

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torkel Herføl

(Herføl er den sørligst bebodde øya i Hvaler kommune)

Dies Soter tror jeg er et annet navn på Langfredag

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 hours ago, Inger Hohler said:

Mitt forslag:

Die Sober: [står ikke i kalender over kirkelige høytider, men ligger mellom Dom Palmarum (Palmesøndag, 11. april det året) og Dom Jubilate (3. søndag etter påske, 9. mai det året) ]

Ola og Anne ...[?] Ød-

gaard...[eng? ens?] 2de [dvs. tvende] børn nom: [dvs. navn] Ingebore og Cathrine. Testes Haagen Röd, An-

ders[?] ...[?], Torkel ...[...føl?], Giest[?]

Stubvig[?], Anders[?] Lögeberg, Christian 

Ned...[gl:? forkortelse for Nedgaarden?], Tho[rr? re?] Anders Brödviig, Inger

Ned...[gl:?], Cathrine Röd, Hellene[?] Lögeber

Her er vi altså over hele Hvaler. Herføl, Nedgården på Søndre Sandøy, Rød på Asmaløy og Ødegården på Vesterøy. Brødvig vet jeg ikke hvor er....., og Løgeberg (tenk Vibekke).

Denne dåpen ble plutselig veldig interessant da min Ingeborg Olsdatters første datter het Cathrine Margrethe. Da får vi se om jeg kan få dette til å henge sammen godt nok.

Tusen takk begge to.

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Cathrine Amundsdatter født 1753 i Viker (på Asmaløy), og en Cathrine Viiger var fadder. I denne dåpen åtte år tidligere er det en Cathrine Röd (også på Asmaløy). Da blir det spennende å se om de to fadderne er samme dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider