Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon


Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har vært i kontakt med bufdir, der det kom frem at min farmor er adoptert.  Jeg har fått tilsendt et brev fra dem, der det står at min farmor er født i Bergen 06.06.1993. Hun ble adoptert til Vestnes i oktober samme årstall. Jeg har navnene på hennes biologiske foreldre,  men fikk ingen fødselsattest på de. 

 

Jeg lurer på om dere vet hvor jeg kan begynne å leite? 

 

Mvh. Stein Jarle Melberg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stein Jarle skrev:

Jeg har vært i kontakt med bufdir, der det kom frem at min farmor er adoptert.  Jeg har fått tilsendt et brev fra dem, der det står at min farmor er født i Bergen 06.06.1993. Hun ble adoptert til Vestnes i oktober samme årstall. Jeg har navnene på hennes biologiske foreldre,  men fikk ingen fødselsattest på de. 

 

Jeg lurer på om dere vet hvor jeg kan begynne å leite?

 

Det avhenger litt av hva som er riktig årstall for din farmors fødsel; 1993 kan vel ikke være riktig. Kanskje du har byttet om de to siste sifrene, slik at årstallet skal være 1939?

 

Om 1939 skulle være riktig årstall, og om de biologiske foreldrene hadde vanlige navn som gjør det vanskelig å identifisere dem, vil du vanskelig kunne lete på egen hånd, fordi relevant arkivmateriale ikke er fritt tilgjengelig. Da vil du være i den situasjonen som er omtalt under punkt 4 i Arkivverkets veileder om adopsjonssaker (se https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon#!#step-fant-du-det-du-lette-etter). Du vil da kunne rette en skriftlig henvendelse til Arkivverket, hvor du legger ved brevet som du har mottatt fra Bufdir, og ber om hjelp til nærmere identifikasjon av de biologiske foreldrene. Om det lar seg gjøre å finne din farmor i et fødselsregister, vil man der gjerne finne fødselsår og bosted for hennes biologiske foreldre.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stein Jarle skrev:

Beklager. 1933 skulle det stå.

 

OK. Det er uansett for nytt til at du selv kan lete i relevant arkivmateriale, så jeg opprettholder mitt svar i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.