Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll Indre Sogn nr. 11A, 1795-1800 side 204


Hans-Magnus Herstad
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter en Torbiørn Larsen f. 1783-84, muligens i Sogndal. Har funnet en mulig kandidat i overnevnte skifte 1796 i Sogndal.

https://media.digitalarkivet.no/view/24144/108

Det jeg etterspør, er de 2-3 linjene etter "Torbiørn Larsen 23 aar" i 6. linje ovenfra på side 204.

 

Hilsen Hans-Magnus Herstad, Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel møtt i forumet.

Fotograferinga er ikkje heilt god, men om lag sånn

"Sønnen Torbiørn Larsen 23 Aar gl. vides ei

hans Opholds Stæd. skal have været Een Tiid

i Bergen og siden reist til Søes."

 

Dette er i 1796, så han skal vere fødd 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar!

Min tipptippoldfar var Torbjørn Larsen, og hans far var Lars Andersen, "Hagen i Bergen". "Ryktet" sier at han ble tatt med i ei jekt fra Bergen, enten som blindpassasjer eller at han ble smuglet ombord p.g.a. jektemannskapet så han sleit ondt hos en bøkker i Bergen. Han ble konfirmert i Meløy kirke 1793. 19 år.

Så dette svaret ditt mener jeg øker sannsynligheten for at jeg er på riktig spor? Et skifte i 1770 bodde enken Marlene Hansdatte på Nordnes Hagen, og hun ble gift senere i 1770 med Lars Andersen, de døpte Torbjørn 1.8.1773.

Hans-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om sannsyn for noko aukar vil eg ikkje ta stilling til ...

Skiftet er etter ein husmann Hans Hansen,

mellom etterlevande enkje Ingebor Henrichsdatter og dei tre borna deira.

"Datteren Malena Hansdatter var gift med

Torbiørn Pedersen Sanden men nu død og har  

efterladt sig 4 Børn 1 Søn og 3 døttre sc:

Sønnen Torbiørn Larsen ... 

Ældste Datter Ragnilde Torbiørnsdatter 28 Aar gammel

Anden Datter Brithe Torbiørnsdatter 26 Aar gammel

Tredie Datter Synneve Larsdatter 18 Aar gl."

 

Malena har tydelegvis vore gift to gongar, men det er litt merkeleg at det er den første mannen som er nemnd som "var gift med" her.

 

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malena var gift med Torbjørn Andersen, som døde i 1770. Malena ble så gift med Lars Andersen samme år. Derfor de 2 eldste barn Torbjørnsdatter, og de to yngste, Torbj. Larsen og Sinnøve Larsdatter.

I transkriberinga av skiftet etter Hans Hansen i 1796: https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000001018157

står det at Malena var død. Da er vel begge ungekullene etter Malena arvinger, og grunnen til at faren til første kullet er nevnt, selv om han er død? Tenker jeg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Hans-Magnus Herstad skrev:

I transkriberinga av skiftet etter Hans Hansen i 1796: https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000001018157

står det at Malena var død. Da er vel begge ungekullene etter Malena arvinger, og grunnen til at faren til første kullet er nevnt, selv om han er død? Tenker jeg riktig?

Det er dette skiftet du spør om tyding av ...

ja, Malena "er nu død" ... - og alle borna hennar er arvingar.

Vanlegvis er det etterlevande enkjemann som er nemnd, evt. begge/alle; men her er det den første.

 

Det er feil i avskrifta på DA:

Formyndar for Ole er "Erich Hougen"

Synneve er "Larsdatter", ikkje Torbjørnsdatter.

Lagverja les eg som  "Anfind Henrichsen Rusten" og lensmannen som "Lars Vestrem"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye!!!

Lars Vestrem var jeg borti i bygdeboka.

Det kom en "trykkfeil" i første innlegget mitt: "Min" Torbjørn Larsen er født 1773-74. Og det stemmer jo med denne Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.