Gå til innhold
Arkivverket

Sperring av kirkeboksider om innvandring til Snåsa 1913-1927


Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg leter etter innflyttede til Snåsa kommune i perioden 1913–1927. Men opplever at store deler er blokkert, se: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/749/L0477: Ministerialbok nr. 749A11, 1902-1927, s. 251

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051107180259

 

Jeg forstår ikke grunnen og ber om at sperringen blir opphevet.

 

Arnt-Erik Selliaas

Endret av Arnt-Erik Selliaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du klikkar på varseltrekanten (som ikkje er synleg i mobilmodus) får du fram dette:

 

Screenshot_20240512_214956_Opera.thumb.jpg.96d712383f344cc86d35f7b808baf282.jpg

 

Lister over inn- og utflytte har altså 100 år klausul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke da lister fram til og med 1923 åpnes? Jeg er interessert i en person som kom til Snåsa ca. 1920. Jeg vil gjerne vite eksakt når.

 

Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sider som viser 1923 kan åpnes, og de åpnes også automatisk, men denne sida viser altså innflyttere for hele tidsrommet 1913-1927, og da beregnes sperringene naturligvis etter høyeste årstall.

 

Denne sida viser kun tre innflyttere, så jeg kan ta meg tid til å angi navnene: Laurits Angel Olafsen, f. 29/8-1912; Jöns Persson, f. 22/7-1889; Sigrid Justina Jansson, f. 7/5-1890.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 12.5.2024 den 11.43, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Jeg leter etter innflyttede til Snåsa kommune i perioden 1913–1927. Men opplever at store deler er blokkert, se: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag,

 

Frå 1900 var det vel politiet som registrerte /tok mot meldingar om flytting. Kyrkjebøkene fortel berre kven som tok kontakt med presten og leverte attest frå presten der dei kom frå - og det var nok ikkje så mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2024 den 11.43, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Jeg leter etter innflyttede til Snåsa kommune i perioden 1913–1927.

 

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Frå 1900 var det vel politiet som registrerte /tok mot meldingar om flytting. Kyrkjebøkene fortel berre kven som tok kontakt med presten og leverte attest frå presten der dei kom frå - og det var nok ikkje så mange.

 

Det er riktig, så da kan jeg henvise til lensmannens flytteprotokoller: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-08000000022511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

 

 

Det er riktig, så da kan jeg henvise til lensmannens flytteprotokoller: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-08000000022511

 

Kvifor er desse opne lenger fram i tid enn flyttelistene i kyrkjebøkene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kvifor er desse opne lenger fram i tid enn flyttelistene i kyrkjebøkene?

 

Protokollene har litt ulike rubrikker, og mulighetene for sensitive opplysninger har blitt vurdert som lavere for lensmennenes flytteprotokoller enn for kirkebøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.