Jump to content
Arkivverket

Sperring av kirkeboksider om innvandring til Snåsa 1913-1927

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg leter etter innflyttede til Snåsa kommune i perioden 1913–1927. Men opplever at store deler er blokkert, se: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/749/L0477: Ministerialbok nr. 749A11, 1902-1927, s. 251

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051107180259

Jeg forstår ikke grunnen og ber om at sperringen blir opphevet.

Arnt-Erik Selliaas

Edited by Arnt-Erik Selliaas

Dersom du klikkar på varseltrekanten (som ikkje er synleg i mobilmodus) får du fram dette:

Screenshot_20240512_214956_Opera.thumb.jpg.96d712383f344cc86d35f7b808baf282.jpg

Lister over inn- og utflytte har altså 100 år klausul.

Kan ikke da lister fram til og med 1923 åpnes? Jeg er interessert i en person som kom til Snåsa ca. 1920. Jeg vil gjerne vite eksakt når.

Arnt-Erik Selliaas

Sider som viser 1923 kan åpnes, og de åpnes også automatisk, men denne sida viser altså innflyttere for hele tidsrommet 1913-1927, og da beregnes sperringene naturligvis etter høyeste årstall.

Denne sida viser kun tre innflyttere, så jeg kan ta meg tid til å angi navnene: Laurits Angel Olafsen, f. 29/8-1912; Jöns Persson, f. 22/7-1889; Sigrid Justina Jansson, f. 7/5-1890.

• Like 1

På 12.5.2024 den 11.43, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Jeg leter etter innflyttede til Snåsa kommune i perioden 1913–1927. Men opplever at store deler er blokkert, se: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag,

Frå 1900 var det vel politiet som registrerte /tok mot meldingar om flytting. Kyrkjebøkene fortel berre kven som tok kontakt med presten og leverte attest frå presten der dei kom frå - og det var nok ikkje så mange.

• Like 1

På 12.5.2024 den 11.43, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Jeg leter etter innflyttede til Snåsa kommune i perioden 1913–1927.

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Frå 1900 var det vel politiet som registrerte /tok mot meldingar om flytting. Kyrkjebøkene fortel berre kven som tok kontakt med presten og leverte attest frå presten der dei kom frå - og det var nok ikkje så mange.

Det er riktig, så da kan jeg henvise til lensmannens flytteprotokoller: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-08000000022511

• Like 2

5 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kvifor er desse opne lenger fram i tid enn flyttelistene i kyrkjebøkene?

Protokollene har litt ulike rubrikker, og mulighetene for sensitive opplysninger har blitt vurdert som lavere for lensmennenes flytteprotokoller enn for kirkebøkene.

• Like 1