Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av en kvinnes gangkleder, Asker, Akershus 1704


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Et forsøk:

 

Dend Sahl: Qvindes

    Gangkleder

j Sort blomed Stoffes

schiørt                                 1-0-0

j gl: Sort Silche Stoffes

trøye                                    0-1-8

j Sort Kledes trøye              1-0-0

j gl: blomed Silchesciørt     2-0-0

j graat Stenettes schiørt    1-0-0

j brunt ditto                          1-0-0

j brunt werched schiørt       0-2-0

j brun Sarges Kiol wendt

med 2 Dusiin Smaae

Sølfknapper udj tilsammen  3-0-0

j gl: brunt Adtlasches

Snørelif med Egte

GuldSnorer og 24 Sølf

-magler udj tilsammen        2-2-0    [usikker på om det er magler eller nagler]

j gl: Rød bunden Nat-

- trøye                                  1-0-0

j gl: blaae ditto                     1 0-0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, enda en gang, Espen👌 Jeg synes det er utrolig spennende å lese om noen av min 5 x tippoldemors klær! Jeg har forstått at det kanskje ikke er hele garderoben, for mange ganger ble mye delt før registrering. 

 

 

Jeg er enig, med det lille jeg kan lese, at det ser ut som magler, men jeg har aldri hørt eller funnet noe som kan ligne det. Kan det være en variant av maljer eller kan det rett og slett feilskrevet?

Når maljene sitter på et snøreliv og er så mange som 24 stk, tenker jeg at de skal, sikkert sammen med gullsnorene, snøre livet. Tett. Atlask er et silkestoff som kom til Europa fra India på 1700-tallet. På Kubenarendal.no fant jeg akkurat nå et dokument under Aust-Agder-Arv 2020, om kvinnenes klær på Merdø på 1700-tallet. Der gis det en veldig god beskrivelse av kvinneklær på akkurat denne tiden, og sølvmaljer hører absolutt hjemme i et snøreliv. Kanskje dette, siden det var gammelt, var noe Karen hadde arvet? Hun døde dessverre ung.

 

Alle stoffene bortsett fra Stenettes har jeg hørt om, så jeg vil si at du er spot on!

 

Nå som du har knekt noen av bokstavene-kodene for meg, skal jeg prøve meg på mer👍 Igjen takk - setter veldig stor pris på det!

 

Anne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være satinett, eller satin / sateng. Godt forslag, Inger!👍 Noe blir kanskje lost in translation når det blir overlatt til mannlige skrivere i 1704🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Hohler skrev:

Er det en mulighet for at Stenettes kan være Satinettes? Satinett er en bestemt måte å veve på som gir stoffet en spesiell blank overflate. I følge Wikipedia er teknikken svært gammel. https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/Satinets.html

 

 

 

 

1 time siden, Anne Gro Ek skrev:

Det kan absolutt være satinett, eller satin / sateng. Godt forslag, Inger!👍 Noe blir kanskje lost in translation når det blir overlatt til mannlige skrivere i 1704🙂

 

Enig i at det kan være satinett/satin/sateng. Det kan være at skriveren endrer/forenkler ordet, men jeg mener også samtidig å ha sett det skrevet før en gang. Det kan også være at det er slik det ble uttalt lokalt den gang, og å forenkle det med å kutte ut en bokstav (a), er jo ganske folkelig. Tror jeg brukte nærmere en time på å finne noe passende i diverse ordbøker uten å finne blink, så jeg tror på satinettes.

 

Det eneste andre ordet jeg fant som kunne være en mulighet var "stemmel" i betydning strimmel eller remse, i den tanke at "stemmeltes" kunne være et skjørt satt sammen av remser eller strimler - men tviler egentlig på at det har noe for seg utover som nødløsning i eget hode 😋

 

Da må det være Sølfmagler som er skrevet i betydning av sølvmaljer, og skriveren har satt bindestrek både på slutten av linja og på begynnelsen av neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

 

 

Enig i at det kan være satinett/satin/sateng. Det kan være at skriveren endrer/forenkler ordet, men jeg mener også samtidig å ha sett det skrevet før en gang. Det kan også være at det er slik det ble uttalt lokalt den gang, og å forenkle det med å kutte ut en bokstav (a), er jo ganske folkelig. Tror jeg brukte nærmere en time på å finne noe passende i diverse ordbøker uten å finne blink, så jeg tror på satinettes.

 

Det eneste andre ordet jeg fant som kunne være en mulighet var "stemmel" i betydning strimmel eller remse, i den tanke at "stemmeltes" kunne være et skjørt satt sammen av remser eller strimler - men tviler egentlig på at det har noe for seg utover som nødløsning i eget hode 😋

 

Da må det være Sølfmagler som er skrevet i betydning av sølvmaljer, og skriveren har satt bindestrek både på slutten av linja og på begynnelsen av neste.

Takk for all tid brukt på dette!

Det er vel mye som kan gå feil ved nedtegnelse av slike ord som en gang må ha vært ganske ukjente. Da kunne det sikkert ende opp som litt av hvert, så vi må være fornøyd med det vi nå sitter med.👌😀 Et veldig bra resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.