Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskap i Nannestad 1856

JanE
 Del

Recommended Posts

Karen Olsdatter har blitt vanskelig å finne skikkelig ut av. Det hadde vært flott hvis noen vil forsøke å tyde teksten når hun gifter seg i Nannestad 1856, også forlovere og kommentar i høyre kolonne. 

Løpenummer 12

Jeg mener bl.a. brudgommens navn i søkbar versjon er feil. Men det er flere ting jeg er usikker på.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe usikker, men et forslag: Brudgommens navn er Ungk. Jens Hansen, opph.sted Hogstadhagen (?). Brudens opph.sted Nordbye.

Brudgommens far Hans Jespersen Hogstad (?), brudens far Ole Jonsen Jellum (?). Forloverne: Ole Jacobsen Nordbye og John Christensen (?).

Notater: Brudgommen forevist attest fra Gjerdrum (?) 3. juni 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jostein Løkken skrev:

Noe usikker, men et forslag: Brudgommens navn er Ungk. Jens Hansen, opph.sted Hogstadhagen (?). Brudens opph.sted Nordbye.

Brudgommens far Hans Jespersen Hogstad (?), brudens far Ole Jonsen Jellum (?). Forloverne: Ole Jacobsen Nordbye og John Christensen (?).

Notater: Brudgommen forevist attest fra Gjerdrum (?) 3. juni 56.

Mange takk Jostein!

Hvis dette er det paret jeg tror, så kan jeg komme med noen tillegg:

• Brudgommens oppholdssted kan være Kogstadhagen
  • Brudgommens far kan være Hans Haagensen Kogstad
  • Brudens far kan være Ole Jensen Hellern

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

19 Juli | Ungk: Jens Hansen Pige Karen Olsdr. | Kogstadhagen Nordbye | 25 22 | Hans Haagensen Kogstad?? | Ole Jensen Hellern[?] | Ole Jakobsen Nordbye Halvor Christensen ibd. | 15-22 og 29: Juni | D- | - | D- |

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hogstadene" mine skulle nok være Kogstad, det er en tydelig K...

Jeg si meg herved enig med hr. Stormoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen til dere begge,

da ser det fortsatt ut som dette er det paret jeg har trodd, og jeg har en jobb å gjøre med brudens forfedre...

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider