Gå til innhold
Arkivverket

Anna Jacobsdatter (Giewert), Bragernes, 1700-tallet


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

I E.A. Thomles bok om Cappelen-slekten (1896), s. 38, nevnes det at Jan (Johan) von Cappelen (Johan Otterssen von Cappelen) i 1721 fikk en sønn utenfor ekteskap med Anna Jacobsdatter Giewert kalt Peder.

 

Bragernes kirkebøker, SAKO/A-6/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1706-1734, s. 231 (dåp 5. mars 1721)

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061215630717

 

Bragernes kirkebøker, SAKO/A-6/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1706-1734, s. 239 (begravelse 24. april 1721)

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061215630725

 

Lier kirkebøker, SAKO/A-230/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1701-1726, s. 386 (Anna Jacobsdatter, skrifte)

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061214650092

 

Jeg har så vidt vært innom skriftemålet i tydeforumet: 

 

 

Jeg liker å finne ut litt om de som gifter seg inn i eller får barn med medlemmer av slekter jeg jobber med, så spørsmålet er om man kan finne ut noe mer om denne Anna/Anne Jacobsdatter. Er det noen som kjenner noe til slekten Gevert/Giewert? Er jeg på rett spor når jeg grubler over om Anna Jacobsdatter kan være identisk med arvingen Anne Iacobsdatter Gevert, datter av Iacob Iørgensen Gevert, i skiftet etter Anne Iørgensdatter Gevert, 1727?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000026143

 

Hun omtales dog her som umyndig datter. Hvis hun var den som fikk barn i 1721 må hun ha vært veldig ung den gangen? Flere med samme navn, kanskje?

 

Jeg ser at det er en artikkel i Gjallarhorn (nr. 50?), 2012, jf. søk i Bokhylla, men vet jo heller ikke her om det kan være samme person. 

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomle forklarer for øvrig ikke hvorfor han knytter Anna Jacobsdatter til Giewert/Gevert-slekten …

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hun omtales dog her som umyndig datter. Hvis hun var den som fikk barn i 1721 må hun ha vært veldig ung den gangen? Flere med samme navn, kanskje?

 

 

Det var ingen myndighetsalder for kvinner på denne tiden. De forble umyndige og måtte enten ha vergemål av sine fedre, ektemenn eller andre. Om Anne står det i skiftet at hun var umyndig og "nu Verende og Tilholder hos sin StifFader Jacob Pedersen skredder her j Bragernæs". Du kan ikke lese annet ut av dette enn at Anne var ugift og bodde hos sin stefar i Bragernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg burde sette meg mer inn i kvinnenes juridiske rettigheter på denne tiden. Uansett, jeg får søke om tilgang til Bokhylla for å lese artikkelen i Gjallarhorn. Er medlem i Vestfold Slektshistorielag, men husker ikke når jeg ble medlem og om jeg har utgave nr. 50 eller ikke ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steen-Karlsen, Torbjørn. «Bragernes skifteprotokoll 2: 1696–1710 med fortsettelse i neste film», Gjallarhorn nr. 50, august 2012, s. 98–106 (tidligere publisert i Gjallarhorn nr. 25, pinsen 2000, s. 219ff), står det omtalt et skifte fra 1706 etter Anne Davidsdatter, enke etter salig Jørgen Gefvert (Gjæver) på Bragernes. Det var registrert 8 barn, hvorav nr. 3 Jacob Giefvert var død og enken gift om igjen med Jacob Pedersen Skredder. Her kommer vel Anne/Anna Jacobsdatter inn som datter av nr. 3.

 

Det er flere skifter i avskriften knyttet til denne slekten, så det fremkommer blant annet at nr. 3 Jacob Jørgensen var baker, jf. s. 99 (skifte etter faren Jørgen).

 

Uansett, jeg må jo først kunne sannsynliggjøre at Anne Jacobsdatter nevnt i sønnen Peders dåp og begravelse samt skriftemål er den samme som er omtalt i Thomles bok. Hvorfor har han kunnet fastslå at slektsnavnet er Giewert (Gevert, Gefvert, Gjæver osv.)? Trenger ikke annet enn navn på hennes foreldre og ev. fødsels- og dødsdato/dåps- og begravelsesdato og om hun noen gang ble gift osv.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Anne på Bragernes, skannet kirkebok og avskrevet/søkbar innførsel: [15. april 1696] Jacob Jørgenßön Gæwertes Daatter Anne. JP: Fadderne: Andrees Jenßön Kingaa, Friderik Jörgenßön Gæwert, Jacob Jochimßön Gæwert, Marthe Niels Raßmusöns [hustru] af Strömsøe, og Marthe Michel Gæwertes [hustru]

 

Sønnen Jens, ifølge Lassen døpt 11. mai 1700, gravlegges 23. januar 1702 (skannet kirkebok og avskrevet/søkbar)
Jakob Jörgenß Gæwert gravlegges 19. mai 1702.

Skiftet etter Jacob Jørgensen Giewert i 1702.

 

Familien i Lassens samlinger.
Slekten Giewert omtales også i Delgobes samlinger og i Hornemans notater, men det ser ikke ut til at denne familien nevnes.
 

Johan von Cappelen (døpt 2. desember 1695 på Bragernes) i Lassens samlinger. Nevnes også på side 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha! Jeg så litt på kirkeboken for Bragernes/Lier for et par dager siden og så dåpen til Jens, men hadde ikke kommet så langt som å gjennomgå aktuelt tidsperiode mer inngående for Anne. Mangel på fantasi når det gjelder staving av familienavnet gjorde vel at jeg ikke hadde funnet frem til den transkriberte versjonen. 🙂

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det finnes også en bergensgren av denne slekten som Thora Sollied har normalisert til Gewerdt i Familien Gewerdt og møllebrukene ved Bergen i BHS 1937. Gievers er nok en bedre normalisering, men jeg ser at alle mulige varianter er i bruk også i dag rundt omkring i verden. Jeg har ikke sett noen forbindelse mellom de to slektene selv om de for en stor del bruker de samme fornavnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.