Jump to content
Arkivverket

Olea Christopherdtr Gihle, Vang H


Mathias Bergseth

Recommended Posts

Prøver å finne opphaver til min tippoldemor Ole Christophersdtr, født 23.11.1823 død i Løten 23.09.1901, faren er Christopher Andersen, moren ukjent.

Hun giftett seg med Mikkel Olsen 27.4.1846. Olea Christophersdtr - Ministerialbok for Vang prestegjeld 1841-1855 (0414Q) - Digitalarkivet

Opptrer som fadder for Jens Volds sønn jens 24-04-1846, han var hennes forlover.

Olea Christophersdtr - Ministerialbok for Vang prestegjeld 1841-1855 (0414Q) - Digitalarkivet

Mor til barn født i 1846 som døde like etter fødselen.

Olea Christophersdtr - Ministerialbok for Vang prestegjeld 1841-1855 (0414Q) - Digitalarkivet

Hun flyttet til Løten i 1846.

Takker for alle tips .

Link to comment
Share on other sites

Olea er født i Furnes (Frebergs-/Frøbergseie) og et år tidligere enn det du oppgir - riktig fødselsdata ihht. kirkeboken er 13.11.1822 - dåp 22.12.1822

https://www.digitalarkivet.no/kb20070512940244 se nr 4

hun blir konfirmert oktober 1836 se nr 29

https://www.digitalarkivet.no/kb20070512930590

 

Ifm. begravelse fremkommer det også at Ole er født i Furnes/Vang (Furnes var et anneks av Vang)

 

Foreldrene er Kristoffer Olsen og Anne Johannesdatter som ble gift 27. oktober 1815 i Vang - se nr 52

https://www.digitalarkivet.no/kb20070512930207

 

Jeg har reg. at Olea har 8 søsken. Den første (Olia f 19.2.1816) født på Prestrudeie (hvor foredrene var bosatt da de giftet seg) Hun døde). Nesten alle øvrige søsken var født på samme sted som Olia.

mbh. Finn H Martinsen

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Beklager , dette er ikke rett person, denne personen giftet seg med Hans Monsen 31.okt. 1846 og tilbrakte hele sitt liv i Vang hvor hun døde i 1869.

Faren til min oldemor het Christopher Andersen.

Takker så mye for interessen. 

Mvh Mathias

 

Konfirmasjonsinformasjonen virker å være for riktig person, bekreftes ved at vaksinasjonsdato og person stemmer med vielsesopplysningene. 

Farens navn i vielsesopplysningeene er oppgitt til Andersen og ikke Olsen, men det kan være feil. 

 

Mvh Mathias

 

Edited by Mathias Bergseth
Link to comment
Share on other sites

Hei, dette har du vel, men greit å legge det inn her.

 

Her i dødsfallsprotokoll, Olia Andersdtr. Risengbakken

Hedmark fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 1.1 (1862-1906), Protokollside, Side 82
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60075356000084

 

Her nr.26: Olea Kristofersdatter:

Hedmark fylke, Løten i Løten, Klokkerbok nr. 6 (1892-1909), Døde og begravede 1901, Side 338
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070111630567

 

Her i Ft.1901, Risengbakken: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037052003611

 

Har du funnet hennes konfirmasjon?

 

Mvh BentØ

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2024 den 20.52, Mathias Bergseth skrev:

Farens navn i vielsesopplysningeene er oppgitt til Andersen og ikke Olsen, men det kan være feil. 

 

Jeg tror også det kan være feil.

Hennes fødtdato i ministerialboka leser jeg som 23.11., for presten ser ut til å skrive ett-tallene I og ikke 1.

Hun er født i kirkeåret 1823, men i kalenderåret 1822.

 

Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 8 (1815-1826), Fødte og døpte 1823, Side 143-144
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070512940244

 

 

Mvh BentØ

Edited by Bent Roger Ødegaard
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Først en feil fra min side - riktig dag for fødsel er 23. og ikke 13. Jeg benyttet opplysningene til de som har skrevet av alle kirkebøkene i Vang/Furnes og de har dessverre tolket dette feil. (uavhengig av hvordan kirkeåret er i forhold til kalender så er hun født i 1822)

Så til den andre Olea/Olia - hun er født Løten 17.2.1824, konfirmert i Furnes, gift i Vang og død i Vang. Familien står omtalt i Vangsboka 3 (gnr. 115 - 152) side 374/375 Snekkersveen.

Så til  din Olea - jeg er fortsatt rimelig sikker på at den jeg nevner er samme person som er født i Vang/Furnes, døpt samme kirke, gift i Vang kirke og dør i Løten. Riktignok står det at faren heter Andersen ifm. giftemålet, men både ved dåp og konfirmasjon står det Olsen. Det er også riktig fødselsdato oppgitt da hun dør i Løten og da står det også at hun er født i Furnes/Vang. Ministerialbok nr. 10, 1892-1907.   https://www.digitalarkivet.no/kb20050103011515 - se nr 32

Jeg forutsetter da at hennes ektemann er den du har oppgitt. 

Håper du ser litt til på dette og at jeg - avhengig av hva resultatet blir - hører  mer fra deg. 

Et mulig tips for videre arbeid kan være å se på evnt. søsken til Olea som også er dine slektninger. Av de jeg har reg. er bla. Ingeborg f. 22.3.1825 Freberg og som ble gift 4.4.1852 i Furnes med Simen Larsen fra Nedre Skråstad i Vang f. 9.6.1825 i Vang, Mikkel f. 26.11.1820 f. Freberg, Kristoffer f. 16.1.1830 f. Viker. 

mvh. Finn H M

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.